Itellan laskujen arvonlisävero

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Myy79
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2012, 16:52

Itellan laskujen arvonlisävero

Viesti Kirjoittaja Myy79 »

Olen aloitteleva yrittäjä (verkkokauppa ja tilitoimisto) ja tässä oman yrityksen kirjanpitoa tehdessä tuli ongelma. Laitoin jo itellalle kyselyä asiasta, mutta sieltä vastaus tunnetusti voi kestää kauan.

Minulla on siis sopimus itellan kanssa postituksesta. Nyt kirjanpitoon viedessä huomasin että Itella näyttää harrastavan mielenkiintoista arvonlisäverotusta, sillä en saa täsmäämään alv:tä sitten millään. Tai siis kirjanpito-ohjelma ei saa täsmäämään. Laitanpa esimerkkinä alv- erittelyn:

verolliset palvelut 23%

palvelut 263.50
alv 60.61
yhteensä 324.11


minä en tuosta kyllä saa 23% tuosta alv:sta.. :roll: vai eikö kirjanpito-ohjelma yllättäen osaakkaan laskea postikulujen alv:ta.. :roll:
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Itellan laskujen arvonlisävero

Viesti Kirjoittaja Andy »

Itselläni tulee ensimmäisenä mieleen, että voisiko tämä liittyä siihen 1.6.2011 tulleeseen uudistukseen, jossa osa postin ns yleispalveluista muuttui arvonlisäverottomaksi? Sen yhteydessähän mm. postimerkesitä tuli alvittomia.

Tässä lainaus postin tiedotteesta:
Postimerkkien hinnat pysyvät ennallaan, postipakettien hinnat laskevat

Käteisellä (postimerkit, lämpökirjoitinleimat) maksettavat kirjeet ja Postipaketit muuttuvat arvonlisäverottomiksi. Veron poistuminen niin sanotuissa yleispalvelutuotteissa ei laske kirjeiden hintoja, mutta Postipakettien myyntihinnat laskevat 15 %.

Yrityksille tarjottavat laskutettavat tai ennalta maksetut palvelut säilyvät edelleen verollisina eikä yritysten postimaksuihin tule tässä yhteydessä muutoksia.

Yritysten käteismaksullisista ostoista ei enää alv-vähennystä

Käteismaksullisia yleispalvelutuotteita ja postimerkkejä ovat ostaneet erityisesti pienet yritykset. Nyt näistä em. tuotteista ei voi enää tehdä alv-vähennystä niiden ollessa arvonlisäverottomia.

Yritykset voivat halutessaan siirtyä Itellan sopimusasiakkaiksi, jolloin pienyrittäjät saavat yrityksille suunnatut palvelut käyttöönsä.
Myy79
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2012, 16:52

Re: Itellan laskujen arvonlisävero

Viesti Kirjoittaja Myy79 »

^ Siis itse olen ymmärtänyt että laskutusasiakkailla se alv säilyi.Eli jos maksan itellan kassalle paketit yms niin silloin ei mene alv, mutta kun on laskutusasiakas eli vien vain lähetysluettelon kanssa paketit itellalle, niin lasku tulee perässä ja se on alv:lla. Tuo lasku on tosi hämäävä, kun missään ei lue toimintoja jotka olis 0% alv:lla.. :roll: Noh, katsellaan mitä itellalta vastaavat, ja milloin.. viimeksi kun juuri hain itellan sopimusasiakkaaksi, kesti yhteydenotot yms. pari viikkoa, kun sitten jo kolme henkilöä otti samasta asiasta lopulta yhteyttä..
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Itellan laskujen arvonlisävero

Viesti Kirjoittaja Andy »

Myy79 kirjoitti:^ Siis itse olen ymmärtänyt että laskutusasiakkailla se alv säilyi.Eli jos maksan itellan kassalle paketit yms niin silloin ei mene alv, mutta kun on laskutusasiakas eli vien vain lähetysluettelon kanssa paketit itellalle, niin lasku tulee perässä ja se on alv:lla. Tuo lasku on tosi hämäävä, kun missään ei lue toimintoja jotka olis 0% alv:lla.. :roll: Noh, katsellaan mitä itellalta vastaavat, ja milloin.. viimeksi kun juuri hain itellan sopimusasiakkaaksi, kesti yhteydenotot yms. pari viikkoa, kun sitten jo kolme henkilöä otti samasta asiasta lopulta yhteyttä..
Hetkinen nyt vaivauduin kaivamaan laskimen esiin, niin eikös 23% summasta 263.50 ole 60,605 eli pyöristettynä tuo 60,61?
Myy79
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2012, 16:52

Re: Itellan laskujen arvonlisävero

Viesti Kirjoittaja Myy79 »

No niin... virhe löytyi sitten lopulta, kirjanpito-ohjelmassa oli väärä alv-osuus merkitty.. :roll: saahan sitä sitten vängätä.. :lol:
Vastaa Viestiin