ALV-rekisteriin ilmottautuminen

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
ciantic
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Helmi 2012, 13:50

ALV-rekisteriin ilmottautuminen

Viesti Kirjoittaja ciantic »

Terve,

Tässä täyttelin Y4 muutoslomaketta kun on jo toiminimi, että voisin ilmottautua ALV-velvolliseksi. Ilmeisesti siitä ei ole haittaa koska ne saa huojennuksina takaisin jos ei tule tarpeeksi rahaa.

Mutta tässä on pari kummallista kohtaa:

- "Ilmoittautuu alv-velvolliseksi" ja "Ilmoittautuu alv-velvolliseksi ostoista tai omasta käytöstä" Mitäs eroa näillä on?

Sitten tuossa on vielä loota erikseen ilmottautumiselle ja hakeutumiselle? Päässäni ne on melkein synonyymejä, että mitähän kenttiä tässä riittää täyttää... Riittäisiköhän jos mätkäsen vain yhden päivämäärän (1.1.2012) tuonne ilmottautumislootaan (ja kenties ostoihin kanssa?)

Itseäni kiinnostaa vain se että voin hakea huojennuksia vuoden lopussa, kun olen jo lähetellyt laskuja vuoden alusta asti niin että niissä on ALV-sisällä.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-rekisteriin ilmottautuminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Normaalisti valitaan kohta "Ilmoittautuu alv-velvolliseksi". Ostot ja oma käyttö liittyvät esimerkiksi sellaisiin tilanteisiin, joissa toiminta on muuten alvitointa, mutta yritys joutuu maksamaan ostojen arvonlisäveroja käänteisen verovelvollisuuden perusteella.

"Hakeutuminen arvonlisäverovelvolliseksi" koskee tilanteita, joissa yritys vapaaehtoisesti hakeutuu arvonlisäverovelvolliseksi vaikka laki ei siihen velvoittaisi (eli liikevaihto jää alle 8500 euron). Tällöin yritys merkitään rekisteriin hakeutumispäivästä.

"Ilmoittautuminen" koskee tilanteita, jossa yritys ylittää 8500 euron rajan ja se astuu voimaan heti vuoden alusta. Erona noissa kahdessa vaihtoehdossa on siis se päivämäärä, joka alv-rekisteriin liittymiselle tulee.
ciantic
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Helmi 2012, 13:50

Re: ALV-rekisteriin ilmottautuminen

Viesti Kirjoittaja ciantic »

Andy kirjoitti:Hei!
"Hakeutuminen arvonlisäverovelvolliseksi" koskee tilanteita, joissa yritys vapaaehtoisesti hakeutuu arvonlisäverovelvolliseksi vaikka laki ei siihen velvoittaisi (eli liikevaihto jää alle 8500 euron). Tällöin yritys merkitään rekisteriin hakeutumispäivästä.

"Ilmoittautuminen" koskee tilanteita, jossa yritys ylittää 8500 euron rajan ja se astuu voimaan heti vuoden alusta. Erona noissa kahdessa vaihtoehdossa on siis se päivämäärä, joka alv-rekisteriin liittymiselle tulee.
Todennäköisesti tuloni jää alle 8500 euron, mutta mistäs sitä tietää ennakolta? Koska olen alkuvuoden lähetellyt laskuja ALV:n kanssa niin kumpaa minun tulisi käyttää, ilmottautumista vai hakeutumista? (Tilikauteni on täsmälleen 1.1.2012-31.12.2012 eli vuoden alusta)

Jos hakeudun niin se tulee tästä päivästä rekisteriin, mutta miten sitten käy niiden laskujen jotka olen jo lähettänyt alkuvuonna? Jos ilmottaudun niin onko sillä mitään merkitystä? Ainut on että haluan pystyä hakemaan huojennuksia.

Kiitos.
Vastaa Viestiin