Käänteinen arvonlisävero hakusanamainonnasta??!

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
eeeno
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Touko 2009, 14:23

Käänteinen arvonlisävero hakusanamainonnasta??!

Viesti Kirjoittaja eeeno »

Googlen Adwordsista voi ostaa hakusanamainontaa käänteisellä arvonlisäverolla. Ongelma tuleekin siinä vastaan, että kyseessä on palvelu ja se ei siis ole yhteisökauppaa ja sille ei ole kohtaa alv-valvontailmoituksessa. Alv-ohjeiden mukaan ainoastaan tavaroiden ostaminen EU-maasta on yhteisökauppaa.

Tilitettävää ei käsittääkseni kuitenkaan tule, koska alvit ovat vähennettäviä, mutta osaisiko oikea asiantuntija antaa mielipiteensä tähän, koska verottajan julkaisut ovat aika kirjavia ja välillä tuntuu, että tästä käänteisestä alvista ei ole saatavilla tarpeeksi tietoa.

Käänteinen alvihan tarkoittaa sitä, että ostaja maksaa omaan maahansa alvit, mutta miten asia käytännössä toimii? Pitääkö laskut lähettää verottajalle ja maksaa alvit Suomeen ja sen jälkeen vähentää. Aikamoista byrokratiaa siis luvassa?

Olen saanut kaikenkirjavia vastauksia siitä, että ekana kirjataan osto alv-velkoihin ja sen jälkeen kk:n vähennettäviin veroihin, mutta miten asia nyt ihan 100% tehdään oikein?

:roll: Kiitos paljon!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Viesti Kirjoittaja Andy »

Homma menee niin, että kun annat Googlelle y-tunnuksesi niin saat sieltä verottoman laskun. Tähän verottomaan laskuun lasket itse 22% arvonlisäveroa päälle. Toisin kuin tavaraostojen kanssa tämä 22% merkitään alv-ilmoituslomakkeellla myynnin arvonlisäveroon (eikä veroon eu-tavaraostoista) juuri sen takia että kyseessä on nimenomaan palvelun eikä tavaran osto. Jos hankinta on myös alv-vähennyskelpoinen sinulle (niinkuin yleensä on) niin voit vähentää sen saman tien lomakkeella kohdassa Kohdekuukauden vähennettävä vero. Toisin sanoen lopputulos on plus miinus nolla; ensin lisäät veron ja sitten vähennät saman summan.

Tähän käytäntöön on tulossa pieni muutos alv-ilmoituslomakkeen osalta ensi vuonna, eli siihen on tulossa oma kohtansa näille tapauksille. Siihen asti ohjeistuksena on kuvaamani menettelytapa.
eeeno
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Touko 2009, 14:23

Joo kiitos, homma hanskassa

Viesti Kirjoittaja eeeno »

Kiitos Andy! Olen tehnyt juuri noin, mutta olen samalla ihmetellyt, josko verottaja alkaisi jossain vaiheessa tiedustella, että miksi liikevaihto ei täsmää valvontalomakkeilla annettuihin tietoihin. :lol:

Niin tilitettäväähän siitä ei ole tullut. :shock:

Eli voin nukkua yöni rauhassa.
Vastaa Viestiin