Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
markkko
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 08:10
Viesti:

Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja markkko »

Hei!

Sain kausiveroilmoituksestani selvityspyynnön, jossa seuraava ilmoitus:

"Kausiveroilmoituksella ilmoittamanne arvonlisäveron alarajahuojennukseen oikeuttava liikevaihto poikkeaa siitä tilikauden/kalenterivuoden yhteismäärästä, jonka Verohallinto on laskenut kausiveroilmoitustietojenne perusteella."

Olen ilmeisesti ymmärtänyt jotakin väärin tuon liikevaihdon laskemisessa. Kerroin siis vuoden 2011 aikana kertyneen liikevaihdon 12:sta, jonka jaoin täysillä kuukausilla (tapauksessani 5). Olen siis vuosimenettelyssä ja yritykseni on perustettu 18.7.2011.

Minulla on ollut sekä yhteisömyyntiä (ilmoituksen kohta 312) ja vientimyyntiä (309), jotka olen laskenut mukaan liikevaihtoon.

Onko sillä mitään merkitystä, että ensimmäinen tilikauteni on pidennetty: 18.7.2011 - 31.12.2012? Itse kyllä ymmärsin, että liikevaihto suhteutetaan nimenomaan kalenterivuoteen.

Luin aihetta käsitteleviä postauksia tältä foorumilta ja jossakin mainittiin, että vuosimenettelyssä olevan ei tarvitsisikaan muuntaa liikevaihtoa kalenterivuotta vastaavaksi. Onko se sittenkin näin?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Luin aihetta käsitteleviä postauksia tältä foorumilta ja jossakin mainittiin, että vuosimenettelyssä olevan ei tarvitsisikaan muuntaa liikevaihtoa kalenterivuotta vastaavaksi. Onko se sittenkin näin?
Vuosi-ilmoituksen piirissä oleville liikevaihto katsotaan kalenterivuodelta. Sinun ei siis tarvitse suhteuttaa liikevaihtoa 12 kuukauden mittaiseen tilikauteen, kuten kuukausi-ilmoitusten piirissä olevien arvonlisäverovelvollisten.
jahu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 12:35

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja jahu »

myokymia kirjoitti:
Luin aihetta käsitteleviä postauksia tältä foorumilta ja jossakin mainittiin, että vuosimenettelyssä olevan ei tarvitsisikaan muuntaa liikevaihtoa kalenterivuotta vastaavaksi. Onko se sittenkin näin?
Vuosi-ilmoituksen piirissä oleville liikevaihto katsotaan kalenterivuodelta. Sinun ei siis tarvitse suhteuttaa liikevaihtoa 12 kuukauden mittaiseen tilikauteen, kuten kuukausi-ilmoitusten piirissä olevien arvonlisäverovelvollisten.
Siis en vieläkään ymmärrä tuota sinun myokymia logiikkaa tuossa ettei tulisi suhteuttaa. Olen yrittänyt saada vastausta tuosta muissa ketjuissa myös muilta henkilöiltä. Lisäksi soitin verottajan ALV-neuvontaan ja sanoivat siellä, että ei ole poikkeuksia joiden ei tarvitsisi suhteuttaa liikevaihtoa mikäli poikkeaa kalenterivuodesta. Voitko selventää tätä ja kertoa mihin perustat tuon? En väitä, että olisit väärässä, mutta itseä ihmetyttää ohjeiden erilaisuus.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja Andy »

jahu kirjoitti:
myokymia kirjoitti:
Luin aihetta käsitteleviä postauksia tältä foorumilta ja jossakin mainittiin, että vuosimenettelyssä olevan ei tarvitsisikaan muuntaa liikevaihtoa kalenterivuotta vastaavaksi. Onko se sittenkin näin?
Vuosi-ilmoituksen piirissä oleville liikevaihto katsotaan kalenterivuodelta. Sinun ei siis tarvitse suhteuttaa liikevaihtoa 12 kuukauden mittaiseen tilikauteen, kuten kuukausi-ilmoitusten piirissä olevien arvonlisäverovelvollisten.
Siis en vieläkään ymmärrä tuota sinun myokymia logiikkaa tuossa ettei tulisi suhteuttaa. Olen yrittänyt saada vastausta tuosta muissa ketjuissa myös muilta henkilöiltä. Lisäksi soitin verottajan ALV-neuvontaan ja sanoivat siellä, että ei ole poikkeuksia joiden ei tarvitsisi suhteuttaa liikevaihtoa mikäli poikkeaa kalenterivuodesta. Voitko selventää tätä ja kertoa mihin perustat tuon? En väitä, että olisit väärässä, mutta itseä ihmetyttää ohjeiden erilaisuus.
Logiikka on siinä, että mitä suhteutettavaa jää kun vuosi-ilmoituksen jättäjän liikevaihto otetaan kalenterivuodelta, EI siis tilikauden kestosta? Ei ole mitään suhteutettavaa, koska kalenterivuosi on aina se sama 12kk tammikuun alusta joulukuun loppuun.
jahu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 12:35

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja jahu »

Andy kirjoitti:Logiikka on siinä, että mitä suhteutettavaa jää kun vuosi-ilmoituksen jättäjän liikevaihto otetaan kalenterivuodelta, EI siis tilikauden kestosta? Ei ole mitään suhteutettavaa, koska kalenterivuosi on aina se sama 12kk tammikuun alusta joulukuun loppuun.
Eli vedetään luvuilla. Yritys, jonka ensimmäinen tilikausi on 1.7.-31.12. ja on vuosi-ilmoituksen piirissä. Liikevaihto tältä jaksolta on vaikka 12000e. Onko alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto 12000e vai 12000/6*12= 24000e, joka ei oikeuta alarajahuojennukseen?
Pahoittelen, mikäli tämä menee liian rautalankaväännöks ja arvostan kovasti, että selvitätte tämän minulle. Kiitos siitä!
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

jahu kirjoitti:Voitko selventää tätä ja kertoa mihin perustat tuon?
Tämä on kantapään kautta opittua kokemusperäistä tietoa (jos virheistä oppii, olen varmaan todella oppinut yksilö). Olen siis verottajalle joskus aikoinaan tehnyt alarajahuojennushakemuksen ja kuten ketjun aloittajalle, myös minulle tuli selvityspyyntö. Soitto verottajalle kuitenkin paljasti virheeni, vuosi-ilmoituksen piirissä olevan yrityksen liikevaihtona pidetään kyseisen kalenterivuoden liikevaihtoa.

Nyttemmin myös verottajalla on asiasta ohjeistus (voisin vannoa, että tätä ohjetta ei silloin joskus ollut): "Verottoman liikevaihdon määrä lasketaan tilikaudelta silloin, kun alarajahuojennukseen oikeutetun ilmoitusjakso on kuukausi. Arvonlisäverolain (AVL 208 a §) mukaan niiden verovelvollisten, jotka eivät ole kirjanpitovelvollisia tai joiden verokausi on neljänneskalenterivuosi tai kalenterivuosi, tilikautena pidetään kalenterivuotta. " http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... _li(12420)
Eli vedetään luvuilla. Yritys, jonka ensimmäinen tilikausi on 1.7.-31.12. ja on vuosi-ilmoituksen piirissä. Liikevaihto tältä jaksolta on vaikka 12000e. Onko alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto 12000e vai 12000/6*12= 24000e, joka ei oikeuta alarajahuojennukseen?
Tässä tapauksessa vuosi-ilmoituksen piirissä olevan alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto olisi 12 000. Kuukausi-ilmoituksen piirissä olevan yrityksen alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto taas olisi 24 000.
jahu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 12:35

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja jahu »

Eli vedetään luvuilla. Yritys, jonka ensimmäinen tilikausi on 1.7.-31.12. ja on vuosi-ilmoituksen piirissä. Liikevaihto tältä jaksolta on vaikka 12000e. Onko alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto 12000e vai 12000/6*12= 24000e, joka ei oikeuta alarajahuojennukseen?
Tässä tapauksessa vuosi-ilmoituksen piirissä olevan alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto olisi 12 000. Kuukausi-ilmoituksen piirissä olevan yrityksen alarajahuojennukseen laskettava liikevaihto taas olisi 24 000.
Kohta on pakko mennä istumaan verottajan tiskille. Soitin tästä verottajan ALV neuvontaan ja kysyin seuraavaa: Yrityksen ensimmäinen tilikausi on lyhyempi kuin kalenterivuosi yrityksen perustamisen takia ja yritys kuuluu vuosi-ilmoittamisen piiriin. Tuleeko alarajahuojennusta laskettaessa liikevaihto suhteuttaa kalenterivuoden pituiseksi, koska ensimmäinen tilikausi on lyhyempi kuin kalenterivuosi? Vastaus: Tulee suhteuttaa, koska tilikausi on lyhyempi kuin kalenterivuosi.

Sinänsä mielelläni tekisin kuten sanotte, koska saisin teidän laskutavalla 1500e palautuksen. :) Verottajalta päin olen kuitenkin ymmärtänyt, että tilikausi tulee suhteuttaa.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Noissa verottajan valtakunnallisissa palvelunumeroissa on se huono puoli, että vastaavat henkilöt eivät ole verotuksen tai lakien asiantuntijoita. He perustavat vastauksensa täsmälleen samoihin ohjeisiin joita kuka hyvänsä voi lukea osoitteesta www.vero.fi, heillä ei siis yleensä ole mitään sellaista tietoa, mitä kenellä hyvänsä meistä ei olisi saatavilla. Ikävä kyllä nuo ohjeet eivät aina ole niin yksiselitteisiä, että niistä saisi lukutaitoinen ihminen selkoa ilman syvempää osaamista. Yhdeksänä kertana kymmenestä, noista palvelunumeroista minua kehotetaan soittamaan paikallisen verotoimiston asiantuntijalle tai tekemään pyyntö kirjalliseen ohjeistukseen, koska he eivät näissä palvelunumeroissa osaa antaa vastausta. Kaikki kunnia rankkaa puhelinpalvelutyötä tekeville henkilöille, mutta heidän roolinsa on enemmänkin lukea ohjeita sellaisille henkilöille jotka eivät itse niihin perehdy. Jos ohjeet eivät ole yksiselitteiset tai vaativat tulkintaa, heidän osaaminen ei valitettavasti ole riittävää. Hyvänä puolena on, että lähes yksinomaan palvelu on erittäin ystävällistä ja nopeaa.

Päädyit tekemään hakemuksen kummalla tavalla hyvänsä, kyllä verottajan tietokoneet huomaavat jos sinulla tulee niihin virhe ja muistavat sitten selvityspyynnöllä. Selvityspyynnössä on sitten numero johon voi soittaa ja kysyä miksi lähettivät sen. Palaa kuitenkin kommentoimaan tänne, kun alarajahuojennuksesi on käsitelty, niin saamme yhden kokemuksen lisää.
jahu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 12:35

Re: Selvityspyyntö kausiveroilmoituksesta

Viesti Kirjoittaja jahu »

Kävin tänään juttelemassa verotoimistossa näistä asioista.

He sanoivat, että sähköiseen kausiveroilmoitukseen lasketaan itse suhteutettuna liikevaihto 12 kuukaudelta, joka lasketaan tilikaudelta kuukausi-ilmoittajien osalta ja kalenterivuodelta neljännesvuosi- ja vuosi-ilmoittajien osalta. Siis mikäli tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta.

Markkkon tapauksessa siis mielestäni hän on toiminut täysin oikein. Verotoimistossa sanoivat, että kysely voi lähteä juuri sen takia, että alarajahuojennukseen laskettavaan liikevaihtoon ei oteta huomioon kaikkia myyntejä. Tällöin he haluavat joskus selvittää miten alarajahuojennuksen liikevaihto on laskettu.

Näytin verotoimistossa laskelmani ja he varmistivat ne oikeiksi.
Lukuni:
Tilikausi 1.8.-31.12.2011
Liikevaihto 8686,83
Kalenterivuoteen suhteutettu liikevaihto 20848,42
Alarajahuojennukseen oikeuttava vero 1262,58
Alarajahuojennuksen määrä 148,95

Heittäkää kommenttia ja kertokaa mielipiteenne. Se tässä on kuitenkin tärkeintä! Arvostan suuresti antamianne näkemyksiä asioista, koska vain tällä tavalla voidaan oppia.
Vastaa Viestiin