Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
tintti
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Helmi 2012, 12:11

Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja tintti »

Vuosia on kirjanpidossa pyörinyt alv virheellisenä.Tein vuoden 2011 viimeiset kirjaukset ja tarkastelin alv tiliä. Olen tietysti ollut tietoinen virheestä mutten ole osannut sitä korjata. Liikamaksu ja liikakirjaus on tapahtunut vuosia sitten edellisen kirjanpitäjän aikoihin ja nyt haluaisin täsmäyttää tilin. ALV.tä on maksettu liikaa 306,24 ja se on vaan kirjattu maksetuksi, joten nyt alvitili on sitten tuon verran pielessä. Mihin sen nyt oikaisen?
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moi, mikä sinulla on yhtiömuoto?
tintti
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Helmi 2012, 12:11

Re: Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja tintti »

Toiminimi
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Mistä tilistä tuo alvn liikatilitys johtuu, onko maksettu liikaa myynneistä vai jätetty jotain vähentämättä? Onko tuo valvontailmoituksien aikainen virhe vai verotilin aikainen?

Sen syyllisen tilin kauttahan se pitäisi korjata, mutta lisäksi kannattaisi varmaan soittaa verottajalle ja kysyä, että a) millainen korjaava kausivero/valvontailmoitus laitetaan ja b) voitko jättää sen vanhan kulun tai myynnin korjauksen rasittamaan tämän vuoden tulosta vai joudutko korjaamaan edellisten tilikausien voittoa ja tekemään uuden veroilmoituksen ko. vuodelta.

Jos verottajalla ollaan reiluja ja jos volyymi on riittävän iso, niin voipi olla, että tuon kokoisen summan voi jättää tälle tilikaudelle, kunhan sen muistaa mainita tilinpäätöksen liitetiedoissa. Jos tilintarkastaja löytyy, niin tuon jälkimmäisen kysymyksen voinee esittää myös hänelle.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
tintti
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Helmi 2012, 12:11

Re: Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja tintti »

Eli pieni yritys ja edellinen kirjanpitäjä on kuollut :=( ja huomasin kirjanpitoa tehdessäni että alv-velka edelliseltä vuodelta, 2010 ei täsmää marras-10 ja joulukuun 10 alv-velan kanssa. Alv-velkatilin saldo on pienempi kuin joulukuun ja marraskuun yhteensä. Eli joskus on maksettu alv.tä liikaa. virhettä ei löydy vuoden 2010 tileistä. Virhe on ilmeisesti ainakin vuodelta 2009 tai aikaisemmin. Ei ole oikein mielekästä ruveta enempää etsimään. summa on noin 300 euroa ja tosiaan liikamaksua verottajalle. Toiminimen haltija ilmoitti ettei hän ainakaan rupea sitä penkomaan ja pyysi vaan oikasemaan jotenkin??? Minä olen vain taloushallinon merkonomi ja suhteellisen tuore sellainen,joten on vähän hakusessa miten toimia.
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Hei ja anteeksi etten aikaisemmin vastannut vaikka yhtiömuotoa kyselin. En ole käynyt foorumilla vähään aikaan:)

Kun kyse on noin pienestä summasta niin en itse ainakaan alkaisi kovinkaan montaa tuntia käyttämään sen vatvomiseksi. Mielestäni voit suht hyvällä omallatunnolla oikaista sen käyttäen tilikartan -täsmäytyserot tiliä. Toinen vastatili voisi toiminimen kyseessä ollen olla oman pääoman yksityistili tai sitten peruspääoma.

Muistaakseni kilan lausunnun mukaan edellisille tilikausille kuuluvat korjaukset on tehtävä omaa pääomaa vastaan, mikä tukisi kirjaamista peruspääomaa vastaan
Oikaiset sen vaan näin ja jos omaatuntoa kovasti kaivertaa niin huomioit asian parilla rivillä tilinpäätöksen liitetiedoissa.

Itse tein erään yhdistyksen kirjanpidossa vastaavan korjauksen vuosi sitten. Kyseessä oli sotumaksujen täsmäyttäminen aikaisemmilta tilikausilta. Yhdistyksellä oli tilintarkastajana oikein KHT-tilintarkastaja mutta eipä se asiasta mitään huomauttanut. Mainitsin asiasta liitetiedoissa.
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Miten korjaan ALV. virheen vuosien takaa

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Huh, minä en kyllä uskaltaisi tuon kokoista summaa tulokseen täsmäytyseroihin kirjata, jos toiminimi on kyseessä.

Minä sotkisin sen sitten yksityistilille tai jos tahtoo lähteä ronkkimaan omaa pääomaa, niin ei missään nimessä peruspääomaan saa kajota -se korjaus tehdään edellisten tilikausien voitot/tappiot -tilin kautta.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Vastaa Viestiin