Tappio kirjanpito, ALV +muuta

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
tataotanja
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Loka 2011, 14:29

Tappio kirjanpito, ALV +muuta

Viesti Kirjoittaja tataotanja »

Olen tehnyt toiminimen yksinkertaista kirjanpitoa Tappio kirjanpito ohjelmalla huhtikuun alusta. Tilikauteni on siis huhtikuusta vuoden vaihteeseen.

1. Olisiko jossain esimerkkiä täytetystä kirjanpidosta? Olen siis itse nimennyt tilit sekä alatilit, enkä tiedä miten tarkasti asiat pitäisi erotella. Maalaisjärkeni mukaan jokaisella tapahtumalla on nyt oma tilinsä sekä kirjanpidosta käy ilmi kuinka paljon on tullut tuottoa, paljonko on tehty ostoja, maksettu veroja sekä vakuutuksia.

2. Ongelmani on myös se mistä saan asennettua jo tähän saakka tehtyyn kirjanpitoon ALV kirjaukset.
Kirjanpidossani on alatili ostot ALV 23%, jonka vero prosentiksi olen merkinnyt tilikarttaan 23% mutta kun merkkaan tekemiäni ostoja päiväkirjaan ja yritän lisätä ALV:tä oston yhteyteen ohjelma ilmoittaa "tilikartassa ei ole oikeantyyppistä ALV tiliä". En ymmärrä miten saan alv:n toimintaan?????

3. Onko tavallista että kesken tilikauden tuloslaskelma on tyhjä? Laskeeko ohjelma tuloslaskelman vasta kun tilikausi päättyy?

4. Merkitäänkö yksityissijoitukset sekä yksityisnostot täysin omilla tileillään?

5. Merkitsenkö oikein Tappioon jos laitan esimerkiksi ostamani työkalun kredittiin ja työstäni maksetun debettiin?

6. Tarvitseeko ulkomailta mutta kuitenkin EU:sta ostetut työkalut eritellä kirjanpidossa erilliselle osto tilille jos ALV on sama?

7. Jos lähden työmatkalle ulkomaille maksetaanko minulle siitä ulkomaanpäivärahaa?

8. Voiko henkilökohtaiset henkivakuutukset laittaa vähennyksiin, vai koskeeko vähennysoikeus ainoastaan yrityksen nimiin otettuja tapaturmavakuutuksia?

9. Tarvitseeko minun täyttää perustililuetteloa, vai riittääkö kirjanpito? Tarvitaanko sitä tilipäätöksessä?

Jos joku ihanainen osaisi avartaa tietämystäni näistä pulmista niin pääsisin pohtimaan taas seuraavia asioita! :)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio kirjanpito, ALV +muuta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Ihan ensimmäiseksi selvittäisin, että teetkö yhdenkertaista vai kahdenkertaista kirjanpitoa? Suurin osa kysymyksistäsi liittyi nimenomaan kahdenkertaiseen kirjanpitoon, mutta alussa puhuit "yksinkertaisesta" kirjanpidosta. Yhdenkertaiselle kirjanpidolle on foorumilla oma osionsa täällä:

http://kirjanpitofoorumi.com/viewforum.php?f=5

Jotain nopeita vastauksia:

3.tuloslaskelma päivittyy Tappiossa automaattisesti sitä mukaa kuin kirjauksia tulee. Jos sinulla näin ei tapahdu niin ongelma löytynee tilikartastasi. Olisi ehkä helpoin käyttää valmiita tilkarttamalleja, niissä alvitkin toimii kunnolla.

4.Yksityiskäyttö- ja nostot merkitään kahdenkertaisessa kirjanpidossa yleensä omille tileilleen.

5. Jos tarkoitat pankkitilille kirjaamista, niin kyllä. Kahdenkertaisessa kirjanpidossahan tehdään aina kaksi kirjausta joka tapahtumalle, toinen debetiin ja toinen kreditiin.

6. Jos ne on hankittu yhteisöhankintana eli käänteisen arvonlisäveron menettelyllä niin oma tili on suositeltava

7.Voit tehdä veroilmoituksella lisävähennyksen lisääntyneistä elantokustannuksista.

8. Ei voi vähentää henk. koht kuluja.

9. Tarvitset tililuetteloa jos teet kahdenkertaista kirjanpitoa.
Vastaa Viestiin