Ensimmäinen vuosi tappiolla

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Pike
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Maalis 2017, 18:04

Ensimmäinen vuosi tappiolla

Viesti Kirjoittaja Pike »

Hei!

Teen juuri viime vuoden veroilmoitusta.
Yrityksen perustin kesällä, toiminta ei ole käynnistynyt vielä kunnolla ja tappiolla mennään ihan kivasti. (-4500e tappiota)
Mitä tämä tarkoittaa veroilmoituksen kannalta?
Teen poistoja koneista ( esim. tietokone 850e) tarkoittaako että saan palautuksina tuon summan vai miten tämä toimii?
Ennakkoverot osasin arvioida aikalailla oikein.
Olen käynyt messuilla, saanko päivärahat palautuksina takaisin?
Milloin yrittäjä saa veronpalautuksen vai jääkö ne verotilille?
olen Alv rekisterissä. Laitetaanko veroilmoitukseen kaikki summat ilman ALVtä?
Kiitoksia!
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Ensimmäinen vuosi tappiolla

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Pike kirjoitti:Teen poistoja koneista ( esim. tietokone 850e) tarkoittaako että saan palautuksina tuon summan vai miten tämä toimii?
Verottaja ei palauta verotuksellisen tappion määrää. Jos tilikausi olisi esim tuon 850 euroa tappiollinen poistoista johtuen, tämän tappion saa seuraavan 10 vuoden aikana vähentää tulevista voitoista. Esim jos seuraava tilikausi olisi 1000 euroa voitollinen, mutta edellinen oli 850 tappiollinen, tulisi verotettavaksi tuloksi 250 euroa.
Pike kirjoitti:Ennakkoverot osasin arvioida aikalailla oikein.


Jos tilikausi on n 4500 euroa tappiollinen (puhutaanko kirjanpidollisesta vai verotuksellisesta tuloksesta), ennakkoverot lienee arvioitu nolliin, jotta ne ovat aika lailla oikein?
Pike kirjoitti:Olen käynyt messuilla, saanko päivärahat palautuksina takaisin?


Et saa takaisin rahaa, mutta veroilmoituksella täytetään kohta "lisävähennys", ja näin ollen tilikauden tulos pienenee.
Pike kirjoitti:Milloin yrittäjä saa veronpalautuksen vai jääkö ne verotilille?


Toiminimiyrittäjä saa veronpalautuksen samaan aikaan kuin palkansaajat (yleensä joulukuun alussa). Verotiliä (tai OmaVero nykyiseltä nimeltään), ei toistaiseksi käytetä tuloverotuksessa hyödyksi, mutta suunnitelmissa lienee että se laajenee joskus tulevaisuudessa.
Pike kirjoitti:olen Alv rekisterissä. Laitetaanko veroilmoitukseen kaikki summat ilman ALVtä?
Suhteellisen pelottava kysymys, mutta lähtökohtaisesti arvonlisävero on vain läpikulkuerä, jota ei oteta huomioon veroilmoituksella, eikä se myöskään ole tuloa tai kulua. Arvonlisäveron vähennyskelpoisuudesta on tosin paljon poikkeuksia (esim edustus, henkilöauto yms).
farang59
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:55

Re: Ensimmäinen vuosi tappiolla

Viesti Kirjoittaja farang59 »

Jos ensimmäinen vuosi (esim. v. 2015) meni tappiolla. Entäpä sitten kun tehdään seuraavan vuoden (2016) veroilmoitus ja se tulos ehkä on jo plussan puolella.
Niin pitääkö tähän nyt v. 2017 alkupuolella jätettävään veroilmoitukseen johonkin kohtaan laittaa itse tuo vuoden 2015 tappio, vai tekeekö verottaja sen automaattisesti ?
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Ensimmäinen vuosi tappiolla

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Kirjanpito-ohjelman pitäisi tuo automaattisesti huomioida. Ja itse kirjaat sen veroilmoitukselle mikäli et ole sitä aiemmin saanut vielä "takaisin".

Lähtökohtaisesti jos tulos on nolla, niin sinun ei kannata tehdä täyttä poistoa, vaan säästä poisto seuraavalle vuodelle vähentämään tulosta. Tappion tekeminen ei ole koskaan hyvä juttu.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Ensimmäinen vuosi tappiolla

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Verottaja vähentää automaattisesti verotuksessa elinkeinotoiminnan vahvistetut tappiot seuraavien vuosien voitosta (10v).

Huomaathan, että veroilmoituksen 5-lomakkeella voit vaatia elinkeinotoiminnan tappioiden vähentämistä pääomatuloista, jos niitä on. Ne voi esitäytetyllä henkilökohtaisella ilmoituksella siirtää puolisollekin täppäämällä kohdan "Alijäämähyvitys, jota ei voida vähentää veroistani,
on siirrettävä vähennettäväksi puolisoni veroista."
Vastaa Viestiin