Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
TiinaI
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Marras 2015, 20:57

Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja TiinaI »

Minulla olisi kysymys työhuonevähennykseen liittyen. Työskentelen toiminimellä ja käytän vuokra-asuntoni yhtä huonetta kokonaan työhuoneenani. Huomasin vasta äskettäin, että voin vähentää yritykseni kuluna osan asumiskuluista. Kiinteä työhuonevähennys aiheuttaisi ehkä vähemmän "ongelmia" kuin todellisten kulujen laskeminen asumiskuluista.

Osaisiko joku neuvoa miten kirjaan työhuonevähennyksen kirjanpitoon? Eli mille tileille? Haluaisin kirjata sen nimen omaan kirjanpitoon enkä vasta veroilmoitukseen,
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Valitettavasti työhuonevähennystä ei saa kirjanpitoon kirjata vaikka haluaisikin. Kyse on vain veroilmoituksella tehtävästä lisävähennyksestä, ei kulusta kirjanpidollisesta näkökulmasta. Veroilmoituksellahan ko vähennys tulee kohtaan "Kirjanpidon ulkopuoliset vähennyskelpoiset kulut".

Jos maksaisit vuokraa työhuoneesta ulkopuoliselle taholle, se kirjattaisiin joko liiketoiminnan muihin kuluihin tai ammatinharjoittajan tuloslaskelmakaavaa noudatettaessa omalle vuokrakulujen riville. Toiminimiyrittäjä ei kuitenkaan voi työhuonevähennyksen osalta toimia näin, koska itselle ei makseta mitään, joten varsinaista kulukirjausta ei muodostu.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Verottaja ei kiellä työhuonevähennyksen tekemistä kirjanpidossa:
5. Missä kohdassa ilmoitetaan työhuonevähennys?

Yksityinen elinkeinonharjoittaja voi vähentää työhuonevähennyksen elinkeinotoiminnan kuluna, jos hän käyttää kotona olevaa työhuonetta elinkeinotoiminnassaan. Jos kirjanpidossa on jo vähennetty työhuonevähennys, se merkitään kohtaan ”Muut vähennyskelpoiset kulut” (344). Jos työhuonevähennystä ei ole merkitty kirjanpitoon, vähennys ilmoitetaan lomakkeen 5 kohdassa ”Kirjanpidon ulkopuoliset vähennyskelpoiset kulut” (354). Katso työhuonevähennyksen määrä sivulta Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2014 toimitettavaa verotusta varten.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ve ... 15122%29#5
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja myokymia »

I stand corrected. Olen aina ollut luulossa että kyse on puhtaasti veroilmoituksella tehtävästä lisävähennyksestä, mutta joka päivä sitä oppii jotain uutta.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Savon Jussi kirjoitti:Verottaja ei kiellä työhuonevähennyksen tekemistä kirjanpidossa
Näin on. Toisaalta itsekin ihmettelen, että mille tilille laitetaan työhuonevähennys mikäli haluaa vähentää sen kuluna ja mitä käytetään tositteena. Sen takia olen aina vähentänyt sen 5-lomakkeessa kirjanpidon ulkopuolisena vähennyskelpoisena kuluna.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

rutja76 kirjoitti:Näin on. Toisaalta itsekin ihmettelen, että mille tilille laitetaan työhuonevähennys mikäli haluaa vähentää sen kuluna ja mitä käytetään tositteena. Sen takia olen aina vähentänyt sen 5-lomakkeessa kirjanpidon ulkopuolisena vähennyskelpoisena kuluna.
Kirjaus liiketoiminnan muissa kuluissa olevevalla tilille (esim. työhuonevähennys tai vaikka muut liikekulut) vastatilinään yksityistili (kahdenkertaisessa) ja tositteena ihan itse laadittu muistiotosite. Itse kyllä suosin tuota kirjanpidon ulkopuolisena kirjaamista 5-lomakkeella.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Työhuonevähennys toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Savon Jussi kirjoitti:Kirjaus liiketoiminnan muissa kuluissa olevevalla tilille (esim. työhuonevähennys tai vaikka muut liikekulut) vastatilinään yksityistili (kahdenkertaisessa) ja tositteena ihan itse laadittu muistiotosite. Itse kyllä suosin tuota kirjanpidon ulkopuolisena kirjaamista 5-lomakkeella.
Jep. Yhdenkertaisessa varmaan pitäisi se laittaa tilille Muut kulut 0%. Mut kyllä vähän ihmetyttää kun se on vähennys eikä todellista kulua.
Vastaa Viestiin