Liikevaihdosta & alvista

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
nokkaeläin
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Loka 2015, 08:01

Liikevaihdosta & alvista

Viesti Kirjoittaja nokkaeläin »

Pyöritän pienimuotoista yritystoimintaa, jossa voiton tekeminen ei seuraavaan pariin vuoteen ole tavoitteeni, mutta kunhan asumiskulut saisin hoidettua. Aloin tuossa nyt summailla tämän vuoden myyntejä ja joudun toteamaan, että laskutussummat yhteenlaskiessani mennään alv-velvollisuuden ylitse.

Ajatellaan: Laskutan yhdeltä asiakkaalta 650e/kk. Tästä summasta maksan joka kuukausi vuokraa 400e eli minulle jää kuukausittain käteen 250e. Ajatellaan, että minulla on kaksi tällaista asiakasta, jolloin laskutan vuodessa 650x12x2=15600 (liikevaihto), maksan vuokria 400x12x2=9600 eli vuodessa minulle jää käteen 15600-9600=6000e eli 500e/kk. Ja sitten kun siitä pitäisi ilmeisesti maksaa alvit pois, niin 380e/kk jää käteen ja se on vähän liian vähän, kun ei edes tule ostettua mitään, josta voisi alvit vähentää, kun elämiseen menee kaikki...

Onko tähän mitään "ratkaisua" vai täytyykö vaan hakeutua alv-velvolliseksi ja hakea lainaa alvien maksuun/elämiseen?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Liikevaihdosta & alvista

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tuolla liikevaihdolla joudut ainakin tämänhetkisessä systeemissä joka tapauksessa alvivelvolliseksi. Laskelmiisi vaikuttaa vahvasti se, sisältääkö tämä vuokrakulusi alvia vai ei? Jos yritys vuokraa toiselta yritykseltä, niin vuokrassa on yleensä alvia. Tällöin saisit alv-vähennyksiin alvin osuuden vuokrasta, mikä helpottaa tilannetta hieman kun maksettavan alvin määrä pienenee. Laskelmista puuttuu vielä tällä hetkellä tuloverojen huomioiminen, eli jos yrityksesi tekee voittoa niin siitä pitää vielä erikseen maksaa tuloveroa.
Vastaa Viestiin