Kassakirja

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Chissa
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 12:53

Kassakirja

Viesti Kirjoittaja Chissa »

Hei,
olen aloittelija yrittäjä kauneusalalla. Asiakaat maksaa minulle käteisellä ja kirjoittan heille kuitin.
Onko luvattu, että kirjaan kaikki kuukauden myynnit yhdellä toisteellä kk:n päättyessä kirjanpidoon?
Per Yksityisnostot rahana
An Myynti
Kaikki, mitä asiakaat minulle maksaa, nostan heti yksityisnostona eli yritykselläni ei ole käteiskassa.
Käteisostot kirjaan:
Per ostot
An yksityissijoitukset rahana

Pitääkö silti pitää kassakirjaa?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Kassakirja

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kirjaukset sinänsä ok esittämälläsi tavalla, ei ole välttämätöntä tehdä kirjauksia kassan kautta, vaan yksityisotot/-panot tilit käyvät myös. Itse käyttäisin ehkä kuitenkin kassatiliä, ihan vain koska se mielestäni helpottaisi omaa seurantaa siitä, kuinka paljon "oikeasti" ottaa rahaa omaan käyttöön firmasta, mutta kirjanpito kannattaa järjestää siten että se palvelee omaa tarkoitusta.

Teki kirjaukset miten vain, kassakirjaa tulee pitää. KPL 2 luku 4§: "Käteisellä rahalla suoritetut maksut on kirjattava aikajärjestykseen viipymättä päiväkohtaisesti. Muut kirjaukset saadaan tehdä kuukausikohtaisesti tai muulla vastaavalla jaksotuksella neljän kuukauden kuluessa kalenterikuukauden tai jakson päättymisestä."
Vastaa Viestiin