Yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Tarzan
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 11:17

Yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen

Viesti Kirjoittaja Tarzan »

Heipä hei, gurut!
Ongelmani koskee yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen kirjanpitoon siirtymistä... ja vähän alv-asioitakin.
Olen tehnyt tähän saakka kirjanpidon itse, yhdenkertaisena (hyvin pienimuotoista käsityöyrittäjyyttä) enkä ole ollut alv-rekisterissä.
Nyt olen kuitenkin muuttamassa toimialaa täydellisesti ja joudun mm. tekemään muutaman kymmenen tuhannen investoinnin. Eli alv-rekisteriin on liityttävä ja nyt myös liiketoiminta muuttuu niin, että minusta tuleekin liikkeenharjoittaja. Eli kahdenkertaiseen on siirryttävä. Ilmeisesti myös tilitoimistoon turvauduttava... Suurten muutosten ajankohta olisi ilmeisesti lokakuun alussa.
Ongelmat: a) Tilikauteni on ollut kalenterivuosi, mutta nyt suuret muutokset tapahtuvat syksyllä. Miten yhdenkertaisesta voi siirtyä kahdenkertaiseen? Voiko tilikauden päättää ennen aikojaan ja aloittaa uuden syksyllä? :?: :?:
b) Alv-raja ei minulla ole täyttynyt. Voinko noin vain kesken vuoden vapaaehtoisesti alv-rekisteröityä? Aiheuttaako jotain toimenpiteitä alkuvuoden tulojen suhteen? Entä jos loppuvuonna 8500 ylittyy (sen jälkeen kun olen alv-rekisteriin hakeutunut)?

Voih... Näistä saan harmaita hiuksia, vaikka vihdoinkin minulla on todella hyvä liikeidea. Auttakaa siis - tai jotain vinkkiä edes, jos joku ystävällinen voisi antaa! Kiitos, kiitos, kiitos! :D
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Mitään ongelmia ei asiasta koidu, varsinkaan jos tilitoimisto alkaa jatkossa hoitamaan kirjanpitoasi. He tekevät tarvittavat toimenpiteet yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen siirryttäessä.

Tilikausi voi olla normaalia pidempi tai lyhyempi, jos sen ajoitusta muutetaan. On siis mahdollista että päätät nykyisen tilikautesi jo syksyllä (tästä ilmoitus kaupparakisteriin) ja jatkossa tilikautesi päättyy myöskin aina syksyllä. Tilitoimistot tykkäävät, kun tilikausi ei ole kalenterivuosi, sillä se tasaa edes hieman heidän melko epätasaisesti vuodelle jakautuvaa työkuormaansa. Toisaalta jos itse tekee kirjanpitonsa, niin kalenterivuosi tilikautena on siitä mukava, että selviää vähemmällä säädöllä mm. alvien suhteen (alvit menevät aina kalenterivuoden perusteella).

Voit hakeutua vapaaehtoisesti alv-rekisteriin. Jos 8500 € ylittyy, niin myös alkuvuoden myynteihin tulee alvit maksettavaksi. Toisaalta jos yrityksesi investoi 20 000 € niin sieltä taitaa tulla sen verran paljon vähennettävää alvia, että varsinaista maksettavaa ei kuitenkaan välttämättä tule. Edullisinta alvien kannalta olisi kyllä tietysti jos 8500 € ylittyisi vasta uudella vuodella, koska silloin alvit menevät vielä enemmän miinukselle (ja saat niitä luultavasti palautuksina takaisinkin).
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

"Yhdenkertaista kirjanpitoa pitävän ammatinharjoittajan tilikausi on normaalisti kalenterivuosi. Kun ammatinharjoittaja aloittaa tai lopettaa ammattitoiminnan, tilikausi voi olla muukin jakso kuin kalenterivuosi. Tilikauden pituus voi silloin tilapäisesti olla lyhyempi tai pitempi kuin 12 kuukautta. Enimmäispituus on kuitenkin 18 kuukautta." (www.vero.fi)

Kannattaa tarkastaa, tarkoittaako tuo ammattitoiminnan lopettaminen myös tilannetta jossa ammatinharjoittajasta siirtytään liikkeenharjoittajaksi.
Tarzan
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 11:17

Re: Yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen

Viesti Kirjoittaja Tarzan »

Suuret kiitokset vastauksista! Eli ei enää paniikkia, vaan reippain mielin eteen päin! Hyvää kesän jatkoa! 8)
Vastaa Viestiin