Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Tilanne: ammatinharjoittaja, maksuperusteinen ja yhdenkertainen kirjanpito, alv:n vuosimenettely.

Tämä on jo kysytty aiemmin, mutta muuttujia on niin paljon, että en oikeastaan löytänyt sopivaa vastausta.

Kysymys: miten alarajahuojennus merkataan kirjanpitoon sekä tuloslaskelmaan?

Alv maksetaan verkkolomakkeella kerran vuodessa helmikuuhun mennessä. Lomake laskee itse alarajahuojennuksen, joten itse maksan valtiolle alarajahuojennukseen oikeuttavan veron ja alarajahuojennuksen määrän välinen erotus. Valtio ei siis maksaa alv:stä minulle mitään (on tietysti enemmän alv-velkaa kuin saamisia).

Itse ymmärsin, että 5-lomakkeeseen alarajahuojennus merkataan kohdalle Tuloverolaskelma --> 1 Elinkeinotoiminnan tuotot --> Saadut avustukset ja tuet.

Tuloslaskelma: tämän keskustelupalstan aiempien viestien perusteella ymmärsin, että alarajahuojennus menee muihin vakinaisiin tuottoihin. Pitääkö tämä paikkaansa?

Merkataanko myös valtiolle palautettava alv-määrä tuloslaskelmaan? Jos merkataan, niin mihin?

Miten sitten merkataan kyseiset määrät kirjanpitoon (valtiolle palautettava alv-määrä sekä alarajahuojennus)? Avataanko erilliset tilit niitä varten? Valtiolle palautettava alv-määrä maksetaan toiminimen pankkitililtä, joten tapahtuman päivämäärä on selvä. Mutta alarajahuojennus ei minulle oikeastaan konkreettisesti makseta könttäsummana (se on periaatteessa kerättyä alv:ä kaikista alv-alaisista tapahtumista), joten en ymmärrä miten voisin sitä merkata kirjanpitoon.
Jalin81
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Maalis 2010, 14:01
Paikkakunta: Larsmo
Viesti:

Re: Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja Jalin81 »

Yhdenkertaisessa kirjanpidossa ei seurata alv-velka eikä pankkitiliä. Alarajahuojennus on tulo yritykselle, koska jos ei huojennusta saa, alv joka maksetaan on alv-velan ja alv-saamisten ero, eli summa niistä on 0. Olen kirjannut huojennus tilille Saadut avustukset, sen voi kirjata myös myynnin oikaisueränä.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Jalin81 kirjoitti:Olen kirjannut huojennus tilille Saadut avustukset, sen voi kirjata myös myynnin oikaisueränä.
Mutta mikä päivämäärä sinne laitetaan? Entäs tositteena?

Siis kun on maksuperusteinen yhdenkertainen kirjanpito, minulla on käytännössä kaksi excel-lehteä.

Ensimmäiseen laitan maksuperusteisesti kaikki myynnit/ostot/kulut (ja alv-saamiset sekä velat) aikajärjestyksessä. Jos siihen täytyy laittaa myös alarajahuojennuksen määrä, sitä varten ei ole tositetta eikä tarkkaa päivämäärää (maksan alvit vuosimenettelyllä).

Toinen lehti on tuloslaskelma. Sinne laittaisin alarajahuojennuksen määrän Muut vakinaiset tuotot -kohdalle.
Jalin81
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Maalis 2010, 14:01
Paikkakunta: Larsmo
Viesti:

Re: Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja Jalin81 »

Käytän tositteena alv-ilmoituksen, mistä näkee huojennuksen ja laitan sen vuoden viimeiselle päivälle.

Minä käytän kaksinkertainen kirjanpito mutta sinun tapauksessa laittaisin sen ehkä excelille samaan sarakkeseen kuin alv-saamiset ja -velat.

Toivottavasti saat sitä täsmäämään :)
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Hei ja kiitos vastauksesta!
Jalin81 kirjoitti:Käytän tositteena alv-ilmoituksen, mistä näkee huojennuksen ja laitan sen vuoden viimeiselle päivälle.
Kyllä näin ilmeisesti aion itsekin tehdä.
Jalin81 kirjoitti:Minä käytän kaksinkertainen kirjanpito mutta sinun tapauksessa laittaisin sen ehkä excelille samaan sarakkeseen kuin alv-saamiset ja -velat.
Tästä en tiedä: alv-saamiset ja -velat on kaksi eri saraketta. Mihin se alarajahuojennus menisi? Alv-saamisiin? Toisaalta juuri nuo sarakkeet ei näy tuloslaskelmassa, joten käyttäisin eri tiliä, vaikken tiedä olisiko sitten järkevä luoda ihan erillinen tili sitä varten (esim. "Muut tuotot 0%").
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Alarajahuojennus kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Olen saanut eri lähteistä tietoa, että alarajahuojennuksesta on tapana laittaa kirjanpidossa tilille Saadut avustukset. Entäs sitten tuloslaskelmaan?

Kirjanpitoasetuksessa § 5 (Ammatinharjoittajan tuloslaskelma) luokitellaan tuotot seuraavaksi:

1. Tuotot
a) Tuotot ammatista
b) Muut vakinaiset tuotot
c) Satunnaiset tuotot
d) Oma käyttö
e) Vapaaehtoisten varausten vähennys

Meneekö alarajahuojennus muihin vakinaisiin tuottoihin vai satunnaisiin tuottoihin?
Vastaa Viestiin