Henkilökohtaisten ja toiminimen ennakkoverojen maksaminen

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Henkilökohtaisten ja toiminimen ennakkoverojen maksaminen

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Tässä on tilanteeni:

- Palkansaaja ja ammatinharjoittaja (ALV-velvollinen)
- Toiminimi perustettu kaksi kuukautta sitten, eli ensimmäinen tilikausi päättyy vuoden 2014 lopussa
- Yhdenkertainen kirjanpito (hoidan sen itse)
- Saan vuokratuloa sijoitusasunnostani ja on myös asuntolaina
- Vuokratulosta maksan jo ennakkoveroa (ja se ei liity toiminimen toimintaan)
- Kaikki ammatinharjoittajan toimintaan liittyvät ennakkoverot on laitettu ensi vuodelle

Kävin verotoimistolla kysymässä, tuleeko toiminimen ennakkoverot ja vuokratulon ennakkoverot erikseen, sillä minulla on erilliset henkilökohtainen ja toiminimen pankkitilit ja maksaisin nuo ennakkoverot eri tileiltä.

Verotoimiston virkailijan vastaus: koska minulla on toiminimi (eli se ei ole yritys), ennakkoverot lasketaan kaikki yhteen, ne ei tule eriteltyinä.

Itse kysyin sitten miten pystyn merkkaamaan kirjanpitoon toiminimen välittömät verot jos en tiedä niiden suuruutta kun ne lasketaan kaikki yhteen.

Verotoimiston virkailijan vastaus: sinun täytyy itse laskea ja erotella.

Tämä kuulostaa aika mahdottomalta. Pitääkö ensinnäkin tämä paikkaansa? Miten pystyisin itse laskemaan ne erikseen? Ja miten pystyn hoitamaan ne maksut erikseen, kun ensi vuonna ennakkoverosta tulee tasakuukausierät? Onko kukaan törmännyt samaan ongelmaan?
Viimeksi muokannut rutja76, 14 Loka 2013, 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Henkilokohtaisten ja toiminimen ennakkoverojen maksamine

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moi,

Kirjanpitolautakunta on lausunnossaan todennut että toiminimen tuloslaskelmalla olisi näytettävä se osa veroista joka vastaa toiminimen tuottamaa tulosta. Käytännössä sen veron laskeminen tarkasti on melkosen hankala homma. Sanoisin että kovinkaan moni ei niitä vastaavissa tilanteissa sinne tuloslaskelmalle erittele. Monet tekeekin niinkin että toimarin tuloslaskelmalla ei veroja näytetä ollenkaan.

Sillä näkyykö verot toiminimen kirjanpidossa ei ole mitään käytännön merkitystä, koska ne ei vaikuta mitenkään verotettavan tulon laskemiseen. Ketään se ei oikeasti kiinnosta, eikä siitä koidu sinulle mitään sanktioita. Verottajalle on pääasia että verot on maksettu ja tulot on oikein verotettu.
Sanonkin suoraan että jätä ihan surutta verot kirjaamatta, pääasia että tulot on laskettu oikein.
Toiminimen kohdalla voidaan tällaisissa asioissa käyttää tervettä maalaisjärkeä koska verottajakaan ei niitä eri lähteistä tulevia tuloja mitenkään erittele.

Kirjanpidon säädökset sisältävät paljon sellaista "akateemista" snobbailua joka toki on eri yritysmuodoissa ja mittakaavoissa erittäinkin tärkeää, mutta pienen yhdenkertaista kirjanpitoa tekevän sivutoimisen toiminimen ei kannata hakata ruutia turhaan hienosteluun. Verottajaa varten se kirjanpito toiminimen kohdalla tehdään ja niille kyllä kelpaa sekin menettely että tuloslaskelmalla ei veroja ole kirjattu lainkaan.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Henkilökohtaisten ja toiminimen ennakkoverojen maksamine

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hyvin sanottu Tiltax! Ajattelen itse samalla tavalla.

Sillä ei normaalisti ole käytännön merkitystä kirjaako verot kirjanpitoon vai ei. Ainoa poikkeustilanne, jossa kannattaa olla hieman varovaisempi asian suhteen, on jos joku ulkopuolinen tarvitsee tietoa yrityksen kannattavuudesta. Siis esimerkiksi jos joku on kiinnostunut ostamaan yrityksen, niin silloin verojen kirjaaminen varmistaa ettei tuloksesta synny harhaanjohtavaa kuvaa, josta ostaja sitten voisi reklamoida myöhemmin. Toki silloinkin tuloslaskelmasta voisi katsoa nimenomaan kohtaa tulos ennen veroja, joka lienee joka tapauksessa järkevin mittari kannattavuudelle.

Mutta kuten Tiltax sanoi, normaalisti sillä ei ole juurikaan merkitystä eritteleekö toiminimi tuloverot kirjanpitoon vai ei.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Henkilökohtaisten ja toiminimen ennakkoverojen maksamine

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Hei ja kiitos kovasti vastauksista!

Jää kuitenkin auki se, mitä laitan 5-lomakkeeseen kohdalle 365 (Vähennyskelvottomat kulut - Välittömät verot). Soitin tästä juuri verotoimistolle ja he sanoivat, että voin soittaa takaisin heille sen jälkeen kun olen 5-lomakkeen saanut (helmi-maalisuussa), niin he voivat laskea toiminimeni tuloveron osuuden.

Aion siis jatkossakin maksaa ennakkoverot yksityistililtä: sillä tavalla ei ne näy ollenkaan kirjanpidossa, mutta se helpottaa huomattavasti koko homman, sillä myös mahdolliset veronpalautukset ei tarvitse eritellä siihen, kun ne menee suoraan yksityistilille.

Myös verotoimiston virjailija antoi ymmärtää, ettei tule seuraamuksia jos välittömät verot ei näy kirjanpidossa, toivottavasti tilanne on oikeasti näin...
Vastaa Viestiin