Kilometrit?

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Keltanokka
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 18:41

Kilometrit?

Viesti Kirjoittaja Keltanokka »

Ja vielä matkakuluista.. Olen aloittanut yrityksen toiminnan 1.6 kuluvaa vuotta, mutta unohtanut aloittaa heti ajopäiväkirjanpidon! :shock: Nyt olen ajanut vain yksityisajoja (mukaanlukien ne työpaikan ja kodin väliset matkat), mutta näitähän en ole kirjannut mihinkään saati tehnyt muutakaan sen osalta. Kuinka lirissä nyt ollaan, vai onko järkevintä nyt vain (ja voinko niin edes tehdä?) kirjata tästä eteenpäin kilometrejä ja ehkä vain työajot, vai tarvitseeko kirjata molempia, jos tilikauden lopulla vähentää loppumetreistä kirjatut niin silloinhan saa ne toiset siitä? Vai pitääkö näkyä tarkkaan?

Miten,kun autolla ajetaan nyt alkuun enemmän yksityisajoja kuin työajoja, autoa ei siis viedä kalustoon kirjanpitoonkaan silloin? Miten sitten, kun tilanne kääntyy toisinpäin, saako sen lennosta muuttaa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kilometrit?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Riittää että kirjaat ne ajot joita on vähemmän. Jos olet ottanut myös tilikauden alun kilometrilukeman ylös ja teet saman tilikauden lopussa, niin saat selvitettyä kaikkien ajojen kilometrimäärät.

Jos olet unohtanut kirjata alkulukeman ylös, niin tilanne ei ole optimaalinen, mutta sanoisin että voit tehdä tästä oman arviosi (yritä perustaa se silti johonkin laskelmiin) jonka avulla saadaan ainakin suuntaa-antava luku. Kokonaiskilometrejähän seurataan lähinnä siitä syystä että voidaan osoittaa onko firman ajoja autolla enemmän vai vähemmän kuin puolet. Jos jako tässä asiassa on selkeä, niin uskon että verottajalle riittää oma selvityksesi tästä alkukilometrimäärästä.
Keltanokka
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 18:41

Re: Kilometrit?

Viesti Kirjoittaja Keltanokka »

Aivan hävettää kysellä koko ajan, mutta kohta minä opin (pienellä avustuksella) :wink: Mutta mites nyt, kun en vielä tiedä onko yrityksen ajoja enemmän tiedossa kuin yksityisajoja, niin voinko jo nyt jo tilikauden aikana merkitä silti bensakulut tai vakuutusmaksut autosta yrityksen menoihin, vai merkataanko noita mihinkään, jos käykin niin ettei viedä kirjanpitoon vaan enemmän tulee yksityisajoja tänä vuonna (ensi vuonna tilanne taas eri)?
Vastaa Viestiin