Verokysymys: kun myyjältä ei saa kuittia ostoksesta.

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Nuuskamuikkunen
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Touko 2013, 11:11

Verokysymys: kun myyjältä ei saa kuittia ostoksesta.

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen »

Moi.

Pähkäilen toiminimen kanssa ja muutama kysymys askarruttaa mieltäni.

1.) Tarkoituksenani olisi ostaa eri (musiikki)bändeiltä levyjä, paitoja ja muuta oheistavaraa, joita myisin eteenpäin nettikaupan kautta. Ongelmana näen sen, että bändeillä ei ole tapana kirjoittaa kuittia tällaisissa tapauksissa. Eivätkä bändit ole kovin hanakasti valmiita ryhtymään itse perustamaan firmaa tätä tarkoitusta varten volyymien ollessa verrattain pieniä.

2.) Esimerkki: ostan bändiltä 10 kpl paitaa hintaan 15€ kappale. En saa tästä kuittia. Myyn paidat eteenpäin 20€:n kappalehintaan.
- Pitääkö tässä tapauksessa maksaa ALV koko 20 eurosta per paita?

3.) Riittääkö kirjanpitoon tositteeksi mikä hyvänsä lappunen, jossa Marko Muusikko vakuuttaa myyneensä minulle kymmenen paitaa sadallaviidelläkympillä?
- Jolloin maksaisin ALV:n vain tuosta erotuksesta (20€ - 15€ = 5€)?

4.) Merkitsenkö kuukausittaiseen veroilmoitukseeni myymäni paidat sitä mukaa kun ne käyvät kaupaksi, vai merkitsenkö että ostin tässä kuussa 150 eurolla paitoja? Ja ilmoitan kuukausittain veroilmoituksessa montako paitaa menee kaupaksi.

Suurkiitos avusta jo etukäteen!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Verokysymys: kun myyjältä ei saa kuittia ostoksesta.

Viesti Kirjoittaja Andy »

1.) Tarkoituksenani olisi ostaa eri (musiikki)bändeiltä levyjä, paitoja ja muuta oheistavaraa, joita myisin eteenpäin nettikaupan kautta. Ongelmana näen sen, että bändeillä ei ole tapana kirjoittaa kuittia tällaisissa tapauksissa. Eivätkä bändit ole kovin hanakasti valmiita ryhtymään itse perustamaan firmaa tätä tarkoitusta varten volyymien ollessa verrattain pieniä.
Tositteet ovat kirjanpidon perusta, joten kyllä siitä pitää lähteä liikkeelle, että saat pääsääntöisesti kuitin ostoksistasi. Tositteen voi "hätätilanteessa" luoda myös itse jos sellaista ei ole mahdollista saada myyjältä, mutta tavaksi itse tehtyjen tositteiden tekemistä ei kyllä kannata ottaa.
2.) Esimerkki: ostan bändiltä 10 kpl paitaa hintaan 15€ kappale. En saa tästä kuittia. Myyn paidat eteenpäin 20€:n kappalehintaan.
- Pitääkö tässä tapauksessa maksaa ALV koko 20 eurosta per paita?
Jos kyseessä on poikkeustilanne, niin voit luoda tositteen itsekin. Mutta tosiaan kuten ylempänä sanoin, siitä pitäisi lähteä liikkeelle että tosite saadaan.
3.) Riittääkö kirjanpitoon tositteeksi mikä hyvänsä lappunen, jossa Marko Muusikko vakuuttaa myyneensä minulle kymmenen paitaa sadallaviidelläkympillä?
- Jolloin maksaisin ALV:n vain tuosta erotuksesta (20€ - 15€ = 5€)?
Periaatteessa kyllä, mutta tarkempi vastaus riippuu tositteen arvosta. Jos ostoksen summa jää pieneksi niin voit käyttää kevennettyjä laskumerkintävaatimuksia. Täältä löydät tietoa siitä, mitä kevennetyt merkinnät pitävät sisällään:
http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... =31&t=1230
Ja alv:n maksat vain erotuksesta (jos käytät niin sanottua marginaaliveromenettelyä).
4.) Merkitsenkö kuukausittaiseen veroilmoitukseeni myymäni paidat sitä mukaa kun ne käyvät kaupaksi, vai merkitsenkö että ostin tässä kuussa 150 eurolla paitoja? Ja ilmoitan kuukausittain veroilmoituksessa montako paitaa menee kaupaksi.
Normaalisti kuukausittaiseen kausiveroilmoitukseen merkitään verot ostopäivien mukaan, eli alvien osalta sillä ei ole väliä oletko vielä myynyt tuotetta eteenpäin.

Marginaalimenettelyssä marginaali kuitenkin voidaan laskea nimenomaan ostettujen ja myytyjen tavaroiden hinnan erotuksesta:

7.3 Yksinkertaistettu menettely (lain 79 k §)
Yksinkertaistetussa menettelyssä veron peruste on koko kalenterikuukauden (verokauden) voittomarginaali ilman veron osuutta. Voittomarginaali lasketaan siten, että verokauden aikana myytyjen marginaaliverotettavien tavaroiden myyntihinnoista vähennetään verokauden aikana ostettujen marginaaliverotettavien ostojen ostohinnat. Näin saatu voittomarginaali sisältää arvonlisäveron.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Verokysymys: kun myyjältä ei saa kuittia ostoksesta.

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

3.) Riittääkö kirjanpitoon tositteeksi mikä hyvänsä lappunen, jossa Marko Muusikko vakuuttaa myyneensä minulle kymmenen paitaa sadallaviidelläkympillä?
- Jolloin maksaisin ALV:n vain tuosta erotuksesta (20€ - 15€ = 5€)?
Mikäli Marko Muusikon kuitti ei sisällä vähennettävää alvia (oltava myös alv-rekisterissä), et voi sitä vähentää, vaan maksat alv:n koko 20€ summasta.
Marginaaliverotusmenettely ei sovellu uusiin tavaroihin. Marginaaliverotusmenettelyä voi käytää ainoastaan käytettyjen tavaroiden sekä taide-, keräily- ja antiikkiesineiden myynnissä. http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 20soveltuu
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Verokysymys: kun myyjältä ei saa kuittia ostoksesta.

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kiitos että muistutit tästä Savon Jussi, en tullut itse ajatelleeksi sitä että nämä tavarathan ovatkin uusia.
Vastaa Viestiin