Ennakkoveron maksamisesta

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
eeeno
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Touko 2009, 14:23

Ennakkoveron maksamisesta

Viesti Kirjoittaja eeeno »

Toiminimellä pyöritän pienimuotoista liiketoimintaa ja nyt pitäisi laittaa tuloksesta verot maksuun ennen syyskuun loppua. Siis meneekö homma siten, että vain omatoimisesti arvioin veron määrän verolaskurilla ja maksan tilisiirtolomakkeella, joka löytyy vero.fi (ennakontäydennysmaksun maksaminen), vai kannattaisiko ensin olla yhteydessä verottajaan. Tuo lomake on tarkoitettu henkilöasiakkaille ja siinä annetaan viestitietoon henkilötunnus, ei siis Y-tunnusta, niin en ole varma onko se oikea maksutapa.

Henkilökohtainen verotukseni ei ole vielä valmistunut, kun ei ole verottajalta tullut postia, kun jätin tilinpäätöksen aikataulussa. En tosin ole varma hyötyisinkö ollenkaan ennakontäydennysmaksun maksamisesta, koska jäännösveron korkoa ei käsittääkseni peritä jos se on alle 950 € ja niin taitaa käydä. Ennakonperinnässä olen, mutta alkuvaiheessa olen ilmoittanut nollatuloksen, niin saan verotuksen oikean tuloksen mukaan tilikauden jälkeen.

Toinen vaihtoehto taitaa olla ennakkovero muutoshakemuksen jättäminen, mutta se taitaa olla liian myöhäistä, kun olisi kai pitänyt ilmoittaa jo ennen verovuoden päättymistä. Aina kun luen vero.fi-sivuilta asiasta, niin hämmennyn enemmän. Miten yksinkertaisen asian pystyykin vääntämään niin monimutkaiseksi. :lol: Ei se maksettava summa kyllä niin iso ole, että nyt yhtään pelottais niitten korkojen vuoksi. Kysyn vaan, että jos siellä palstalla on joku konkari, joka on veronsa itse maksuun hoitanut, niin voisi valaista. Asiahan on teoriassa mulle selvä, mutta käytännössä ei. :mrgreen:
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Ennakkoveron maksamisesta

Viesti Kirjoittaja Moderator »

eeeno kirjoitti:Toiminimellä pyöritän pienimuotoista liiketoimintaa ja nyt pitäisi laittaa tuloksesta verot maksuun ennen syyskuun loppua. Siis meneekö homma siten, että vain omatoimisesti arvioin veron määrän verolaskurilla ja maksan tilisiirtolomakkeella, joka löytyy vero.fi (ennakontäydennysmaksun maksaminen), vai kannattaisiko ensin olla yhteydessä verottajaan. Tuo lomake on tarkoitettu henkilöasiakkaille ja siinä annetaan viestitietoon henkilötunnus, ei siis Y-tunnusta, niin en ole varma onko se oikea maksutapa.
Voit omatoimisesti arvioida veron määrän ja laittaa sen maksuun kuten ehdotit, tosin jos kyseessä on pieni summa niin siitä ei tule sinulle korkoja vaikka maksaisitkin sen vasta verotuksen päättymisen jälkeenkin. Lomakkeessa kuuluukin lukea muiden kuin yhteisöjen (esim osakeyhtiöt ja osuuskunnat) kohdalla henkilötunnus, sillä esim. toiminimen verot ovat aina henkilökohtaisia veroja.
eeeno kirjoitti: Henkilökohtainen verotukseni ei ole vielä valmistunut, kun ei ole verottajalta tullut postia, kun jätin tilinpäätöksen aikataulussa. En tosin ole varma hyötyisinkö ollenkaan ennakontäydennysmaksun maksamisesta, koska jäännösveron korkoa ei käsittääkseni peritä jos se on alle 950 € ja niin taitaa käydä. Ennakonperinnässä olen, mutta alkuvaiheessa olen ilmoittanut nollatuloksen, niin saan verotuksen oikean tuloksen mukaan tilikauden jälkeen.
Aivan oikein, eli periaatteessa maksat täydennystä turhaan, jos tuo raja ei ylity, sillä ylimääräsiä kuluja ei tule vaikket täydennystä maksaisikaan.
eeeno kirjoitti: Toinen vaihtoehto taitaa olla ennakkovero muutoshakemuksen jättäminen, mutta se taitaa olla liian myöhäistä, kun olisi kai pitänyt ilmoittaa jo ennen verovuoden päättymistä. Aina kun luen vero.fi-sivuilta asiasta, niin hämmennyn enemmän. Miten yksinkertaisen asian pystyykin vääntämään niin monimutkaiseksi. :lol: Ei se maksettava summa kyllä niin iso ole, että nyt yhtään pelottais niitten korkojen vuoksi. Kysyn vaan, että jos siellä palstalla on joku konkari, joka on veronsa itse maksuun hoitanut, niin voisi valaista. Asiahan on teoriassa mulle selvä, mutta käytännössä ei. :mrgreen:
Kyllä vaan, eli muutoshakemuksen jättäminen on myöhäistä jos verovuosi on jo päättynyt. Täydennystä voit maksaa tosiaan tuonne syyskuulle asti (verotuksesi valmistuessa lokakuussa), mutta sille ei ole kovin painavia syitä jos verot jäävät joka tapauksessa tuon rajan alle niin ettei korkoja peritä.
Vastaa Viestiin