Omat rahat ja firman rahat

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Japy
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 18:39

Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Japy »

Lissää kysymyksii....

Kun yritys on toiminimi niin yrittäjän ja yrityksen rahat ovat yhteisiä eikö vaan? Tällöin eikö ole ihan lain mukaista, että yrityksen rahoista maksaa vaikka oman puhelinlaskun tai kaupassa ruokaostokset?

Miten tämmöinen merkitään kirjanpitoon? Yksityisottona? Tarvitseeko kaikki tämmöiset merkitä erikseen vai riittääkö että vaikka kerran kuussa merkitsee yhtenä summana? Riittääkö että on kuittina pankin tiliote?

Entäpä kun Tappio ohjelma järjestää tositteet vain tositenumeron mukaan. Onko se haitallista, että jostain löytyy edellisen kuun kuitti ja se merkitään paljon jälkikäteen kirjanpitoon?

Tappio ohjelmasta vielä; kun ohjelma tekee pääkirjan tuollalailla jokaisen kuun samaan syssyy. Onko tällä merkitystä kirjanpidossa? Minulle on jostain jäänyt sellainen mielikuva, että joka kuulta pitäisi olla oma
pääkirja.

Taas tämmösiä erittäin järkeviä kysymyksiä :lol: anteeksi ja kiitos!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Viesti Kirjoittaja Andy »

Japy kirjoitti: Kun yritys on toiminimi niin yrittäjän ja yrityksen rahat ovat yhteisiä eikö vaan? Tällöin eikö ole ihan lain mukaista, että yrityksen rahoista maksaa vaikka oman puhelinlaskun tai kaupassa ruokaostokset?


On ihan laillista, kunhan asian kirjaa juuri yksityisottona kirjanpitoon, eikä siis tietenkään firman kuluksi. Firmalla ja yksityishenkilöllä on toiminimessäkin syytä olla erilliset pankkitilit, jotta sinun ei tarvitse kirjata kaikkia yksityisen pankkitilisi nostoja kirjanpitoon yksityisotoiksi. Eli helpommalla pääset jos firmalla on oma pankkitili.
Japy kirjoitti: Miten tämmöinen merkitään kirjanpitoon? Yksityisottona? Tarvitseeko kaikki tämmöiset merkitä erikseen vai riittääkö että vaikka kerran kuussa merkitsee yhtenä summana? Riittääkö että on kuittina pankin tiliote?


Kaikki firman pankkitilin tapahtumat pitää kirjata kirjanpitoon erikseen. Jos haluat päästä yhdellä kirjauksella, niin voit nostaa kerralla isomman summan rahaa itsellesi yksityisottona. Kuitiksi yksityisotosta riittää tiliote.
Japy kirjoitti: Entäpä kun Tappio ohjelma järjestää tositteet vain tositenumeron mukaan. Onko se haitallista, että jostain löytyy edellisen kuun kuitti ja se merkitään paljon jälkikäteen kirjanpitoon?


Se ei ole hyvän kirjanpitotavan mukaista, sillä kuitit pitäisi kirjata tosiaan aikajärjestyksessä. Jos kirjaus myöhästyy kovin paljon niin silloin menee ALV-raporttikin väärin siltä kuulta.
Japy kirjoitti: Tappio ohjelmasta vielä; kun ohjelma tekee pääkirjan tuollalailla jokaisen kuun samaan syssyy. Onko tällä merkitystä kirjanpidossa? Minulle on jostain jäänyt sellainen mielikuva, että joka kuulta pitäisi olla oma pääkirja.


Ei ole ainakaan itseäni haitannut, olen tehnyt firmani kirjanpitoa Tappiolla nyt neljä vuotta.
Andrew
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Joulu 2009, 14:56

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Olen käyttänyt sivutoimisen yritykseni (Tmi) tilinä omaa yksityistiliä, jolta olen maksanut mm. yksityislaskuja ja sinne on tullut mm. palkkatuloja. Pitääkö minun siis ilmoittaa kirjanpidossa kaikki yksityislaskujen maksut ja palkkatulot? Käsitin, että omat ja yrityksen tulot pidetään erillään kirjanpito-ohjelmalla, eikä tällöin itse fyysisen pankkitilin toimintja tarvi ottaa huomioon.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Andrew kirjoitti:Olen käyttänyt sivutoimisen yritykseni (Tmi) tilinä omaa yksityistiliä, jolta olen maksanut mm. yksityislaskuja ja sinne on tullut mm. palkkatuloja. Pitääkö minun siis ilmoittaa kirjanpidossa kaikki yksityislaskujen maksut ja palkkatulot? Käsitin, että omat ja yrityksen tulot pidetään erillään kirjanpito-ohjelmalla, eikä tällöin itse fyysisen pankkitilin toimintja tarvi ottaa huomioon.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Minun mielestäni pitäisi olla ihan sallittua ja laillista tehdä sillä tavalla kuin mainitsit, kunhan kirjanpidon avulla voi selkeästi osoittaa mitkä tapahtumat kuuluvat yritykselle ja mitkä taas ovat yksityisiä. Kuitenkin lähes aina uusia yrittäjiä neuvotaan avamaan yritykselle erillinen pankkitili. Ainakin se selkeyttää kirjanpitoa ja jos käytössä on maksullinen kirjanpitäjä, niin tämä voi veloittaa suuremman summan jos tiliote on täynnä kaikenlaista turhaa ja ne oikeat tapahtumat joutuu etsimään sieltä seasta. Mutta jos olet sivutoiminen yrittäjä ja liiketapahtumia on vain vähän, niin minun mielestäsi voit toimia tuollakin tavalla.

Millä tavalla/millaisille tileille olet kirjannut kirjanpitoosi esimerkiksi sellaisen tapahtuman että ostat pankkikortilla maksamalla jotain yrityksellesi? Entä miten olet kirjannut tapahtuman jossa otat yrityksesi rahoja omaan käyttöösi?
Andrew
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Joulu 2009, 14:56

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Käytän Arkhimedes-ohjelmaa eli vastaan itse kirjanpidosta. Olen sivutoiminen yrittäjä ja kirjaustapahtumia on hyvin vähän verrattuna oman tilin tapahtumiin. Olen kirjannut ostotapahtuman ostotilille depettinä, ja vastaavasti saman summan pankkitilille kredittinä. En kyllä ole ostanut omalla pankkikortilla yritykselle vielä mitään. Mielestäni periaate on kuitenkin sama, osti käteisellä tai kortilla, että ostokuitti ja tilitapahtuma tiliotteella pitää täsmätä kirjanpidon kanssa.

Yksityistä rahankäyttöä (kirjanpidossa kassasta ottoja) en ole kirjannut kirjanpitoon mitenkään, koska olen ajatellut käsitteleväni erikseen todellista pankkitiliä ja itse yrityksen kirjanpidon pankkitiliä, vaikkakin kirjanpidon pankkitilin rahat ovatkin todellisella pankkitilillä. Eli siis kirjanpito-pankkitili on ikäänkuin virtuaalitili, jota käytetään tilinpäätöksessä tuloksen laskemiseen ja fyysinen pankkitili oma juttunsa. Jos merkitsisin omiin yksityismenoihin käytetyt omalta henkilökohtaiselta ja yrityksen yhteiseltä pankkitililtä otetut rahat kirjanpitoon pankkitililtä ottona, niin mielestäni samalla perusteella yhteisen tilin kaikki muukin yksityinen rahaliikenne pitäisi merkitä kirjanpitoon.

Onko tämä periaate ok?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Minulle tulee päällimäisenä yksi kysymys mieleen:

Kun firmallesi tulee vaikkapa maksusuoritus asiakkaalta, niin millaisen "fyysisen" kuitin laitat siitä kirjanpitoon? Yleensähän tällaisista tapahtumista käytetään tositteena pankin paperista tiliotetta, johon sitten kirjoitetaan kunkin liiketapahtuman viereen kyseisen tapahtuman tositenumero. Ongelmana tässä sinun menetelmässäsi lienee se, että seassa on todella paljon muitakin tapahtumia, jolloin niiden firman tapahtumien merkkaaminen oikealla tositenumerolla muodostuu vähän työlääksi/sekavaksi.

Omasta mielestäni on myös myös mukava nähdä firman kirjanpidon tekemisen jälkeen, että yritykseni pankkitilin saldo täsmää sentilleen siihen lukemaan mikä kirjanpidossani on sekkitilin saldo. Se ikäänkuin auttaa varmistamaan, että kaikki on tullut kirjatuksi ja että kirjaukset ovat menneet oikein. Joskus olen juuri tämän saldon täsmäytyksellä huomannut, että joku tapahtuma on meinannut jäädä kirjaamatta ja siten saanut asian korjattua ajoissa.
Andrew
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Joulu 2009, 14:56

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Olen tulostanut sähköisen tiliotteeni kyseisen maksutapahtuman tositteeksi kirjanpitoon. Luuletko että tämä ei riitä, vaan tarvitaan virallinen tiliote ja oma tili yritykselle?

Omistan yhden tilin, joka on jäänyt käyttämättä. Voiko tämän tilin ottaa yrityksen käyttöön ilman ilmoitusta pankille? Miten esim. laskujen viitenumerot, näkyvätkö ne normaalisti maksutapahtumassa jos kyseessä on ns. normaali tili?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Andrew kirjoitti:Olen tulostanut sähköisen tiliotteeni kyseisen maksutapahtuman tositteeksi kirjanpitoon. Luuletko että tämä ei riitä, vaan tarvitaan virallinen tiliote ja oma tili yritykselle?
Kyllä itsekin tulostettu käy, mutta siitä pitäisi hyvän kirjanpitotavan mukaisesti vielä pystyä osoittamaan mikä tilitapahtuma viittaa mihinkin kirjanpitotositteeseen, eli toisin sanoen ne tapahtumat siellä tiliotteella olisi syytä numeroida kynällä vastaamaan kirjanpidon tositenumeroita. En usko että tästä asiasta kovin suurta meteliä nousisi kuitenkaan verotarkastuksessa, jos vain selvästi pystyy osoittamaan tiliotteelta tapahtumat jotka liittyvät yrityksen kirjanpitoon. Suosittelisin joka tapauksessa oman tilin käyttämistä yritykselle selvyyden vuoksi, kun siitä ei kerran lisäkustannuksiakaan välttämättä tule.
Andrew kirjoitti: Omistan yhden tilin, joka on jäänyt käyttämättä. Voiko tämän tilin ottaa yrityksen käyttöön ilman ilmoitusta pankille? Miten esim. laskujen viitenumerot, näkyvätkö ne normaalisti maksutapahtumassa jos kyseessä on ns. normaali tili?
Mielestäni voit alkaa käyttää tiliä aivan huoletta jos se kerran on toimiva tili. Jos olet asian tiimoilta yhteydessä pankkiin, niin tyrkyttävät sinulle aivan varmasti maksullista yritystiliä sieltä, jossa kaikista yksityishenkilöille ilmaisista asioista veloitetaan. Itsellenikin yrittivät aikanaan yritystilin laittaa väkisin, mutta kun sanoin vaihtavani siinä tapauksessa pankkia niin suostuivat sitten lisämään ilmaisen normaalin tilin yritystoimintaani varten.
Andrew
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Joulu 2009, 14:56

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Kiitos vastauksista! Asia selveni huomattavasti..
Emmy
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 18:59

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Emmy »

Hei! Jatkan vanhaa keskustelufoorumia!

Eli olen myös sivutoiminen yrittäjä enkä ole ottanut yritykselle omaa tiliä vaan sekä ostot että tuotot kulkevat oman tilini kautta. Homma on melko yksinkertainen jotain hankkiessa - silloin kahdenkertaiseen kirjanpitoon laitan menot esim per ostot an yksityissijoitukset. Mutta mites siinä kohtaa kun saan yritystoiminnastani tuottoa (palveluntuottaja). Onko se per myynti an yksityisnostot?

Tilioteongelman olen ratkaissut niin, että kirjanpidossani on pankkitositteet kaikista niistä tuloista ja menoista jotka liittyvät yritystoimintaan - niitä kuitenkin on tässä vaiheessa paljon vähemmän kuin oman palkkatyöni tuloja tai henkilökohtaisia menoja, esim. kauppalaskuja. Mutta tosiaan oman tilin yksityis- ja yrityskäytön yhdistäminen tuo hieman haasteita kirjanpitoon...
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei Emmy!

Myynti kirjattaisiin kuten ehdotit, mutta Per ja An toisin päin. Eli myyntitilille tuleva lisäys kirjataan myyntitilin Kreditiin. Täten kirjaus olisi siis Per Yksityisnostot An Myynti.

Suosittelisin kuitenkin vielä toisen pankkitilin hankkimista pankistasi, niin tilin täsmäyttäminen olisi helpompaa. Tällöin vältytään paremmin myös siltä vaaralta, että jotain firman kuluja jää epähuomiossa vaikka kuitin hukkumisen vuoksi kirjaamatta. Kun kaikki on maksettuna yhdeltä ja samalta pankkitililtä, niin ei ole mahdollista unohtaa kulukuitteja pois kirjanpidosta.
Viimeksi muokannut Andy, 30 Maalis 2013, 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emmy
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 18:59

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Emmy »

Hei Andy,

kiitos vastauksestasi!
Olen kyllä itsekin alkanut taipua siihen, että erilliset ideat olisivat kirjanpidollisesti huomattavasti järkevämmät! Pitääkö tili olla pankissakin toiminimen nimellä, vai kelpaisiko siihen vähemmällä käytöllä oleva kakkostili? Joskin siitäkin menee jotain lyhennyksiä kuukausittain, mutta vähemmän ja joka tapauksessa joudun siirtämään omalta tililtäni tälle kakkostilille rahaa, jolloin kirjanpidossa ne näkyisi vain se yksi meno yksityissijoituksena ja yksityisnostona. Silloin olisi myös helpompaa ottaa kuukausittaiset tiliotteet tilistä, eikä joka menosta/tulosta erillistä pankkitulostetta.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Omat rahat ja firman rahat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Emmy kirjoitti:Hei Andy,

kiitos vastauksestasi!
Olen kyllä itsekin alkanut taipua siihen, että erilliset ideat olisivat kirjanpidollisesti huomattavasti järkevämmät! Pitääkö tili olla pankissakin toiminimen nimellä, vai kelpaisiko siihen vähemmällä käytöllä oleva kakkostili? Joskin siitäkin menee jotain lyhennyksiä kuukausittain, mutta vähemmän ja joka tapauksessa joudun siirtämään omalta tililtäni tälle kakkostilille rahaa, jolloin kirjanpidossa ne näkyisi vain se yksi meno yksityissijoituksena ja yksityisnostona. Silloin olisi myös helpompaa ottaa kuukausittaiset tiliotteet tilistä, eikä joka menosta/tulosta erillistä pankkitulostetta.
En tiedä yhtään syytä sille, miksei toiminimen pankkitili voisi olla tavallinen kakkostili. Pankit yrittävät usein veloittaa extraa jos sinne puhuu jotain yritystilistä, joten ihan tavallinen tili tulee halvemmaksikin.
Vastaa Viestiin