Toiminimi ja palkkion maksaminen?

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Rakim187
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 13:52

Toiminimi ja palkkion maksaminen?

Viesti Kirjoittaja Rakim187 »

Hei.

Kaipaisin sellaista vinkkiä teiltä seuraavaan asiaan eli toiminimi on maksanut palkkioita yksityisille henkilöille pienistä työsuorituksista ja pidättänyt sekä maksanut niistä ennakonpitätykset verottajalla. Pitääkö samaisista työsuorituksista myös maksaa sosiaaliturvamaksua? Yksityisillä henkilöillä ei ole työsuhdetta toiminimeen ja onko palkkio oikea nimitys työsuoritukselle?

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimi ja palkkion maksaminen?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Voin olla väärässäkin, mutta kyllä minulla on sellainen käsitys että palkka ja palkkio ovat aika lailla sama asia. Palkkio-sanaa ehkä vain käytetään hieman eri tavalla, esim kertaluonteisena maksuna jonkin tietyn työn suorittamisesta, kun taas palkka on säännöllisempää ja useimmiten ajan kulumisen perusteella määräytyvää tuloa. Mutta työnantajan vastuiden pitäisi olla ihan samat molemmissa tapauksissa. Ajatelkaa asiaa niin, että jos laissa olisi jokin sellainen porsaanreikä, jolla rahaa voitaisiin maksaa työntekijälle ilman sosiaaliturvamaksujen pakkoa, niin kaikkihan sitä porsaanreikää käyttäisivät.

Minä elän siinä käsityksessä, että ainoa tapa maksaa rahaa työstä ilman ennakonpidätyksiä ja sosiaalikuluja on työkorvauksen maksaminen toiselle ennakkoperintärekisterissä olevalle yrittäjälle, joka siis laskuttaa tekemästään työstä laskulla. Tällöin pitää vielä varmistaa, että työkorvauksen kriteerit täyttyvät (esim. yrittäjän työn on oltava suht itsenäistä ja mielellään omilla välineillä tehtävää).
Sälli
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Elo 2010, 12:43

Re: Toiminimi ja palkkion maksaminen?

Viesti Kirjoittaja Sälli »

En tiedä kriteereistä mitään, mutta itse olen saanut luentopalkkiota niin että siitä on otettu saamani palkkakuitin perusteella vain ennakonpidätys, ei muita sivukuluja.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimi ja palkkion maksaminen?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sälli kirjoitti:En tiedä kriteereistä mitään, mutta itse olen saanut luentopalkkiota niin että siitä on otettu saamani palkkakuitin perusteella vain ennakonpidätys, ei muita sivukuluja.
Totta puhut, enpäs muistanut että luennoissa ja kokouspalkkioissa on tällainen poikkeus (mutta vain siinä tapauksessa että henkilö ei ole työsuhteessa):

Alla on lainaus palkka.fi:stä:
Luento- tai esitelmäpalkkio

Luentopalkkio, joka maksetaan työsuhteessa olevalle työntekijälle, lisätään palkkalajilla ”Palkka tai palkkio”. Jos luentopalkkio maksetaan muulle kuin työsuhteessa olevalle työntekijälle, siitä ei peritä eläkevakuutusmaksua eikä työttömyysvakuutusmaksua. Sosiaaliturvamaksua ei myöskään makseta. Näille luentopalkkioille on oma palkkalaji: ”Luentopalkkio” (ei peritä eläkemaksua, työttömyysvakuutusmaksua eikä sosiaaliturvamaksua).
Vastaa Viestiin