Toiminimen lopettaminen ja kp-viennit

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
seniori
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 13:58

Toiminimen lopettaminen ja kp-viennit

Viesti Kirjoittaja seniori »

Olen lopettanut toiminimen. Siitä jäi omaisuustta: ajoneuvo alv 0% + vähän varastotavaraa alv 23%. Olen niin paljon miettinyt näitä juttuja, että olen solmussa. Miten kirjaan auton, kun siitä on alhaisempi tarjous kuin kp-jäännösarvo edellisessä tilinpäätöksessä. Varasto on inventoitu päätöshetkellä. Entä muu olematon käyttöomaisuus, joka on kirjattu aikoinaan pienhankintoihin?
Neuvoista olisin kiitollinen.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimen lopettaminen ja kp-viennit

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos myyt auton pienemmällä summalla kuin siitä on jäljellä kalustotilillä, niin erotus on myyntitappiota. Muista myös ottaa huomioon, että jos auto on ollut myös yksityiskäytössä ja verotuksessa ei siten olla hyväksytty poistoja täysimääräisinä, että lasket auton verotuksellisen arvon verotuksessa hyväksyttyjen poistojen perusteella (kirjanpidon täysimääräisten poistojen sijaan).

Jos liiketoiminnan loppuessa jäljellä on tavaraa varastossa, niin siitä joutuu suorittamaan arvonlisäveroa (jos siitä on aikanaan vähennetty arvonlisävero). Arvonlisäveron määrä lasketaan joko tavaran alvittoman hankintahinnan mukaan, tai jos todennäköinen luovutushinta on alempi, niin sen mukaan. Tavaran arvosta voi olla järkevää pyytää lausunto ulkopuoliselta taholta, jos se on merkittävän suuri.
seniori
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 13:58

Re: Toiminimen lopettaminen ja kp-viennit

Viesti Kirjoittaja seniori »

Kiitos andy!
Auto on aikoinaan hankittu yksityiseltä henkilöltä käytettynä. Nyt siitä on autokauppiaan antama hintatarjous, joka on alempi kuin kp-arvo. Poistot on tehty 25% jäännösarvopoistoina. Pitääkö siirrosta tilittää alvia? Siitähän ei alunperin ole vähennetty alvia.
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Toiminimen lopettaminen ja kp-viennit

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Mielestäni alvi on tilitettävä vaikka olet auton aikanaan alvittomana ostanut. Näin siksi että auto ikäänkuin saastuu koska sitä on käytetty alvillisessa liiketoiminnassa ja sen käyttökuluista on tehty alv vähennykset.
Vastaa Viestiin