Tuloksen jakaminen työpanosten suhteessa / kirjanpito

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Nikoliina
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:15

Tuloksen jakaminen työpanosten suhteessa / kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Nikoliina »

Moi!
Monessa lähteessä mainitaan tuloksen jakamisesta työpanosten suhteessa; en ole kuitenkaan mistään löytänyt käytännön ohjetta, kuinka asia pitäisi kirjanpidossa käsitellä. :? Toivottavasti joku osaa neuvoa tietämätöntä!

Teen mieheni (toiminimi) kirjanpidon ja muut ns. paperihommat. Elinkeinotoiminnan tulos on jaettu työpanosten suhteessa puolison (eli minun) kanssa ensimmäisen kerran vuoden 2010 veroilmoitusta tehtäessä.
Yrittäjän ennakkoverot olen maksanut yrityksen tililtä ja kirjannut kirjanpitoon ”Varsinaisen toiminnan tuloverot” an ”Pankkitili”.
Puolisolle (minulle) jälkeenpäin määrätyt verot elinkeinotoiminnasta kuuluisivat mielestäni myös kirjanpitoon. Olen maksanut ne omilta henk.koht. pankkitileiltämme.
1. Voinko kirjata nämä puolisolle määrätyt elinkeinotoiminnan verot ”Edell. tilikausien tuloverot” an ”Yksityistili” (yksityissijoitus) ja kuluvan vuoden ennakkoveroliput ”Vars. toiminnan tuloverot” an ”Yksityistili”, vai miten nämä pitäisi käsitellä?

2. Entä voisinko maksaa nämä puolison ennakkoverot suoraan yrityksen tililtä ja kirjata kirjanpitoon kuten yrittäjän ennakkoverot (”Vars. toiminnan tuloverot” an ”Pankkitili”)?

Vuoden 2010 tilinpäätöksessä kirjasin siirtoveloiksi ainoastaan tammikuussa 2011 maksamani yrittäjän ennakontäydennysmaksun. Jälkeenpäin opin, että verot pitää arvioida ja kirjata siirtovelkoihin koko arvioitu summa. Tapauksessamme siirtovelkoihin olisi siis pitänyt kirjata isompi summa, joka olisi pienentänyt tilikauden voittoa saman verran. Tämä ei ymmärtääkseni kuitenkaan vaikuta verotettavaan tulokseen…
3. Pitääkö tämä korjata jotenkin kirjanpitoon, veroviranomaisille…? Jos saisi jatkossa nämä sitten menemään oikein?

Piiitkä kysymys, mutta kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista/kommenteista! :)