Varaston arvo verotuksessa

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Naksu
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:11

Varaston arvo verotuksessa

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Hei,

Minulla on toiminimi, mutta ulkopuolinen kirjanpitäjä hoitaa kirjanpidon veroilmoitukset ym ja minulla on siis kahdenkertainen kirjanpito.

Tuli mieleen (ja tietenkään en näin viikonloppuna kirjanpitäjääni tavoita), että täytyykö inventaariosta / varaston arvosta tehdä jonkinlainen dokumentti verotukseen (jos pitää minkälainen) vai riittääkö, että ilmoitan varaston arvon vuoden lopussa kirjanpitäjälleni?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Varaston arvo verotuksessa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Verottajalle ei sinänsä tarvitse inventaariosta lähettää mitään erillistä lappua, mutta jos tarkkoja ollaan niin varastonmuutos-kirjauksen kirjanpidossa pitäisi perustua varmennettuun tositteeseen, eli siitä pitäisi periaatteessa laatia tosite josta käy ilmi tositteen laatija, päivämäärä ja inventaarion lopputulos.
rr-peke
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 23:55

Re: Varaston arvo verotuksessa

Viesti Kirjoittaja rr-peke »

Moi,


Olen tässä virittelemässä pienimuotoista toiminimellä toimivaa kauppatoimintaa, lähinnä musiikin ostoa ja myyntiä. Vielä ei ole mitään valmista, olen vaan lueskellut toiminimeen, kirjanpitoon ja verotukseen liittyviä juttuja. Ns. valmistellut itseäni hetkeen jolloin rupean tuumasta toimeen.

Olen siis hankkinut itselleni tuotteita jo etukäteen tätä tulevaa yritystoimintaa ajatellen. Näistä tuotteista muodostuisi siis se pesämuna, millä lähden toimintaa pyörittämään. Kyseessä taitaa olla alkuvarasto. Kysynkin nyt, että riittääkö tosiaan muistiotosite, johon olen listannut mitä olen hankkinut, milloin ja millä summalla? Ei siis mitään kuitteja, laskuja yms., vaan pelkkä minun tekemä muistiotosite. Muistiotositteeseen yhteen saadun summan sitten vien kirjanpitoon alkuvarastoksi.
Vai meneekö tämä niin, että tämä "pesämuna" pysyy poissa kirjanpidosta koko ensimmäisen tilikauden ajan? Kirjaan kirjanpitoon tuosta "pesämunasta" tehdyt myynnit ja tilikauden lopun lähentyessä teen noiden myyntien avulla itselleni inventaarion, joka muodostuu sitten täksi alkuvarastoksi. (?)
Vastaa Viestiin