TMI yhden-, vai kahdenkertainen kirjanpito

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
tmi
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 19:54

TMI yhden-, vai kahdenkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja tmi »

Tervehdys kaikille.

Olen virittelemässä toiminimeä normaali "leipätyön" ohelle.
Tavoitteena on siirtyä pikkuhiljaa (muutamassa vuodessa) kokopäiväiseksi yrittäjäksi.
Alkuun toiminta tulisi olemaan selvästi kausiluontoista. Toiminta olisi aktiivista noin 4kk vuodessa (alkukesän ja joulun ajan sesongit)
Ajatuksena on valmistaa tuotteita, joita myyn harvakseltaan suoraan asiakkaille, sekä suurempia eriä tukkuun.
Kesäkukkakauppa kuuluisi myös kuvioihin omalta "kotipuutarhalta."

"Riittääkö" tällaiseen pyörittelyyn yhdenkertainen kirjanpito ja onko teillä suositella jotain ohjelmaa tähän, vai suositteletteko ehdottomasti ulkopuolista kirjanpitäjää?
Missä hintaluokissa kirjanpitokustannukset pyörivät?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Viimeksi muokannut tmi, 30 Joulu 2011, 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: TMI yksin-, vai kaksinkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Kuvattu toiminta on lähempänä liikkeen harjoittamista (kuin pelkkää ammatinharjoittamista), jolloin pitää valita kahdenkertainen kirjanpito.

Kirjanpitäjien hinnat vaihtelevat suuresti, mutta yleinen veloitus lienee noin 0,50 -1,50 € per tosite plus tuntipalkka päälle 25-60 €. Tämä on monesti neuvottelukysymys ja itse tiedän sellaisia reiluja kirjanpitäjiä, jotka mukauttavat veloitustaan hieman yrityksen tilanteen mukaan. Eli jos alussa tehdään olematonta tulosta niin kirjanpitäjä saattaa hyvässä lykyssä vähän joustaa veloituksessaan.

Kuinka paljon työtunteja sitten kuluu? Se riippuu siitä miten hyvin tositeaineisto on valmisteltua kun se toimitetaan kirjanpitäjälle. Jos se on läjä sekaisin olevia mystisiä kuitteja, joissa on yksityisiä kuitteja seassa, niin tunteja kuluu selvittelyyn. Jos kuitit ovat siististi aikajärjestyksessä vaikka valmiiksi mapitettuina, niin 100 tositetta saa kirjattua alle kahdessa tunnissa. Karkeasti arvioituna vuosikuluksi kirjanpidolle voi pienimuotoisella toiminnalla tulla 300-600 €, mutta kuten sanottua, tarkkaa lukua on vaikea arvioida.

Tai sitten teette niinkuin minä tein aikanaan, että lähdette rohkeasti tekemään kirjanpitoanne itse alkuun. Täältä saatte kyllä tukea ja neuvoa siinä asiassa (vaikka joskus vastauksissa saattaa hieman kestää kiireistä johtuen). Sitten kun toiminta alkaa rullaamaan mukavammin niin ulkoistatte kirjanpidon ammattilaisten huoleksi. :)
Vastaa Viestiin