alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
maritta
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Tammi 2011, 14:02

alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja maritta »

Miten kirjataan alv-tilinpäätöksessä, kun liikevaihto on alle 8500. Tilityskausi on vuosi, joten vuoden aikana ei ole maksettu alv:tä ja alv-tilitykseen maksettavaa tulee 0 €. Tehdäänkö jonkinlainen varaus, jotta 2010 alv:t eivät jäisi "rasittamaan" tilejä seuraavana vuonna. Lopullinen vahvistushan tulee verottajalta vasta vuoden 2011 aikana.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Laskettu alarajahuojennuksen määrä kirjataan mielestäni Muihin lyhytaikaisiin saamisiin, sillä tulo kuuluu sille tilikaudelle, jolta se on laskettu.
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Andy kirjoitti:Laskettu alarajahuojennuksen määrä kirjataan mielestäni Muihin lyhytaikaisiin saamisiin, sillä tulo kuuluu sille tilikaudelle, jolta se on laskettu.
Minulle taas on jäänyt sellainen muistikuva että palautukset olisivat sen vuoden tuloa koska ne maksetaan. Varmaksi en osaa sanoa näin ulkomuistista, pitänee tarkistaa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

tiltax kirjoitti:
Andy kirjoitti:Laskettu alarajahuojennuksen määrä kirjataan mielestäni Muihin lyhytaikaisiin saamisiin, sillä tulo kuuluu sille tilikaudelle, jolta se on laskettu.
Minulle taas on jäänyt sellainen muistikuva että palautukset olisivat sen vuoden tuloa koska ne maksetaan. Varmaksi en osaa sanoa näin ulkomuistista, pitänee tarkistaa.
Samaan olen itsekin törmännyt jossain paikoissa, mutta myös tähän esittämääni tapaan. Ajattelen asian niin että suoriteperusteisella kirjauksella ei ainakaan voi mennä pahasti metsään, sillä kyllähän alarajahuojennus kuitenkin liittyy nimenomaan päättyneeseen tilikauteen.

Tässä on lainaus verottajalta (on tosin vuodelta 2005, mutta uudempaa en löytänyt):

"Alarajahuojennusta ei ole erikseen säädetty verovapaaksi tuloksi, joten se on tuloverotuksessa veronalaista tuloa. Saadun huojennuksen tuloutusvuosi riippuu siitä, sovelletaanko verovelvollisen verotuksessa suorite- vai maksuperustetta, ja onko verovelvollinen kuukausi- vai vuosimenettelyssä.

EVL 19 §:n mukaan tulo on sen verovuoden tuottoa, jonka aikana se on saatu rahana, saamisena tai muuna rahanarvoisena etuna. Arvonlisäveron huojennukseen perustuva saaminen syntyy tilinpäätöshetkellä, jolloin huojennussäännöksen edellytysten täyttyminen selviää. Huojennus luetaan siten tuloverotuksessa saman tilikauden tuloksi, jonka päättyessä oikeus huojennukseen on syntynyt.

Esim. Tilikaudelta 1.1.2004-31.12.2004 huojennuksen johdosta palautettava arvonlisävero on verovuoden 2004 tuloa ja tilikaudelta 1.3.2004-28.2.2005 huojennuksen johdosta palautettava arvonlisävero on verovuoden 2005 tuloa.

Jos huojennusta ei ole kirjattu tuloksi kirjanpidossa, tuloutetaan huojennus veroilmoituksella."
Sälli
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Elo 2010, 12:43

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Sälli »

Kappas, mulla oli käsitys että ne menisi tuloksi nimenomaan seuraavalle tilikaudelle. Mutta ainakin omalla kohdallani tilanne lienee aika selvä, kun olen ALV:n vuosimenettelyssä, eli en ole vielä edes maksanut mitään. Nyt tein kausiveroilmoituksen koko vuoden osalta, ja kun liikevaihto on alle 8500€, en alarajahuojennuksen ansiosta maksakaan mitään. Toisin sanoen ei ole mitään palautettavia rahoja, jotka saisin vasta jälkikäteen, vaan olen selvästi saanut ne 2010 aikana. Pitäisiköhän tämä nyt sitten laittaa tuloslaskelman kohtaan "4. Liiketoiminnan muut tuotot" vai johonkin muualle?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sälli kirjoitti:Kappas, mulla oli käsitys että ne menisi tuloksi nimenomaan seuraavalle tilikaudelle. Mutta ainakin omalla kohdallani tilanne lienee aika selvä, kun olen ALV:n vuosimenettelyssä, eli en ole vielä edes maksanut mitään. Nyt tein kausiveroilmoituksen koko vuoden osalta, ja kun liikevaihto on alle 8500€, en alarajahuojennuksen ansiosta maksakaan mitään. Toisin sanoen ei ole mitään palautettavia rahoja, jotka saisin vasta jälkikäteen, vaan olen selvästi saanut ne 2010 aikana. Pitäisiköhän tämä nyt sitten laittaa tuloslaskelman kohtaan "4. Liiketoiminnan muut tuotot" vai johonkin muualle?
Jos olet yhdenkertaista kirjanpitoa tekevä ammatinaharjoittaja, niin voit kirjata ne tosiaan maksuperusteisesti sen tilikauden tuloksi jolloin summa sinulle maksetaan. Huomaa seuraava kohta em. tekstistä: "Saadun huojennuksen tuloutusvuosi riippuu siitä, sovelletaanko verovelvollisen verotuksessa suorite- vai maksuperustetta, ja onko verovelvollinen kuukausi- vai vuosimenettelyssä."
maritta
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Tammi 2011, 14:02

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja maritta »

Kiitos selventävistä vastauksista.
Minulla on hyvin pieni firma, joka käyttää kahdenkertaista suoriteperusteista kirjanpitoa.
Jäin ihmettelemään, että miten kirjaan sitten vuoden 2011 kirjanpitoon sen verottajan ilmoituksen, että huojennus on myönnetty (niinkuin tulee tapahtumaan), kun mitään rahaa ei liiku silloin eikä ole liikkunut nytkään.
Viimeisimmästä vastauksesta päätellen asia olisi selvitettävä kokonaan vuoden 2010 kirjanpidossa.
Itse kirjaisin tulon johonkin 9-alkuisiin muihin tuloihin (alv:n alarajahuojennus-nimiseen esim)
Olisiko näin?
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Olen kuullut (joskin varsin epäluotettavasta lähteestä) ettei huojennusta ylipäätään kannata kirjata kirjanpitoon (/veroilmoitukseen) jos kyseessä on toiminimi, sillä verottaja lyö huojennuksen automaattisesti ansiotuloksi. Toisin sanoen huojennus tulee verotettua kahdesti mikäli sen täyttää veroilmoitukseen. Onko kenellekään tietoa väitteen todenperäisyydestä?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tilimikko kirjoitti:Olen kuullut (joskin varsin epäluotettavasta lähteestä) ettei huojennusta ylipäätään kannata kirjata kirjanpitoon (/veroilmoitukseen) jos kyseessä on toiminimi, sillä verottaja lyö huojennuksen automaattisesti ansiotuloksi. Toisin sanoen huojennus tulee verotettua kahdesti mikäli sen täyttää veroilmoitukseen. Onko kenellekään tietoa väitteen todenperäisyydestä?
Tuolla verottajan ohjeessa sanotaan:

"Jos huojennusta ei ole kirjattu tuloksi kirjanpidossa, tuloutetaan huojennus veroilmoituksella."

Eli tuon perusteella huojennusta ei välttämättä olisi kirjattava kirjanpitoon, mutta joka tapauksessa veroilmoitukselle se on merkattava. En kyllä oikein ymmärrä miksei huojennusta kuuluisi kirjata myös kirjanpitoon, sillä eikös se vaikuta yrityksen tulokseen siinä missä kaikki muukin?

Noista tulolajeista samassa paperissa sanotaan näin:

"Alarajahuojennuksen tulolähde

Alarajahuojennuksen tulolähde määräytyy sen perusteella, minkä tulolähteen tuotoista muodostuu arvonlisäveron alarajahuojennuksen laskemisessa huomioon otettava liikevaihto. Kun liikevaihto syntyy esim. elinkeinotulolähteessä verotettavasta toiminnasta, on myös saatu huojennus elinkeinotulolähteen tuloa.

Verovelvollisen harjoittama arvonlisäverollinen toiminta voi jakaantua verotettavaksi eri tulolähteiden tulona. Tällöin myös saatu huojennus jaetaan verotettavaksi kyseisten tulolähteiden tulona tulolähteiden liikevaihtojen osoittamassa suhteessa. Esim. Verovelvollisen elinkeinotulolähteen liikevaihto on 8.000 € ja maatalouden tulolähteen liikevaihto on 4.000 €. Elinkeinotoiminnan tuloksi luetaan 2/3 ja maatalouden tulolähteen tuloksi 1/3 saadusta huojennuksesta."
jari_2
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Syys 2015, 09:19

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja jari_2 »

Andy kirjoitti:
Tilimikko kirjoitti:Olen kuullut (joskin varsin epäluotettavasta lähteestä) ettei huojennusta ylipäätään kannata kirjata kirjanpitoon (/veroilmoitukseen) jos kyseessä on toiminimi, sillä verottaja lyö huojennuksen automaattisesti ansiotuloksi. Toisin sanoen huojennus tulee verotettua kahdesti mikäli sen täyttää veroilmoitukseen. Onko kenellekään tietoa väitteen todenperäisyydestä?
Tuolla verottajan ohjeessa sanotaan:

"Jos huojennusta ei ole kirjattu tuloksi kirjanpidossa, tuloutetaan huojennus veroilmoituksella."
Itse luin tämän saman huhun kolme vuotta sitten Suomi 24 kirjanpitäjältä:
Käsittely riippuu toki siitä, mistä yritysmuodosta on kyse.

Toiminimellähän tuo on veronalaista ansiotuloa, jota ei kannata toiminimelle edes kirjata mihinkään, tulee muutoin helposti verotetuksi kaksi kertaa. Verottoja nimittäin lätkäisee sen automatic ansiotuloksi.


Mikä nyt pitää paikkansa?

En ole merkannut alarajahuojennuksia mihinkään veroilmoitukseen tai kirjanpitoon viimeseen kolmeen vuoteen jolloinka ilmoittauduin alv-rekisteriin.

Miten tässä pitää toimia? Summathan ei ole kauhean suuria ~1500€ / vuosi on jäänyt siis ansiotulotietoni liian alhaisiksi jos verottaja ei sittenkään summaa sitä automaattisesti?
Sälli
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Elo 2010, 12:43

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja Sälli »

Mä olen kirjannut aina Ammatinharjoittajan veroilmoituksen kohtaan 318 Saadut avustukset ja tuet.
318 Saadut avustukset ja tuet

Elinkeinotoimintaa varten saamiesi avustusten, lisien sekä valtiolta ja kunnalta saamiesi tukien yhteismäärä (TEM, YM, TEKES jne.).
Ilmoita tässä kohdassa esim. arvonlisäveron alarajahuojennus.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ve ... ikk(34945)
iituli
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Syys 2012, 19:31

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja iituli »

Hei,

kyseessä on ky, jolla on suoriteperusteinen kirjanpito.

Nyt vasta havahduttiin että 5/2014 päättyneen tilikauden liikevaihto (vanhalla menettelyllä <22 500 liikevaihto) oikeuttaisi alarajahuojennukseen.

3v on aikaa tehdä korjaus, joten tiedot voi vielä ilmoittaa. Pitääkö veroilmoitustakin ruveta korjaamaan.. Tilikausi oli tappiollinen.
Vai voisiko kirjata vasta tälle vuodelle kun saa alarajahuojennuksen takaisin? Käytännössähän tässä ei mitään tilille tule kun kuittaantuu maksettavista alveista. Kirjanpitoon se kuitenkin pitäisi jonnekin kirjata.

"Arvonlisäveron alarajahuojennus tuloverotuksessa" mukaan kun noudatetaan suoriperusteista kirjanpitoa, tulo kuuluisi verovuodelle 2014. Ohjeessa kuitenkin mainitaan "Vääränä verovuonna tai väärässä tulolähteessä tuloutettuihin huojennuksiin ei ole pääsääntöisesti tarkoituksenmukaista jälkikäteen puuttua. Näissä tilanteissa verovelvollista ohjataan toimimaan oikein tulevina verovuosina." :)
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: alv:n alarajahuojennus alle 8500 lv:llä tilinpäätöksessä

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Tulouta ne nyt sille vielä avoimelle tilikaudelle. Ei kai tuo nyt niin ole pilkuntarkkaa, jos on noin pieni yhtiö.
Vastaa Viestiin