Tuloslaskelman oikaisusta

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
J.R. Ewing
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Helmi 2010, 15:00

Tuloslaskelman oikaisusta

Viesti Kirjoittaja J.R. Ewing »

Mihin oikaistussa tuloslaskelmassa kirjataan alkuperäisen tuloslaskelman seuraavat erät:

Laskennallisen verovelan tai -saamisen muutos
Vähemmistöosuus tuloksesta

Alkuperäisessä tuloslaskelmassa nämä ovat aivan lopussa ennen tilikauden voittoa.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tuloslaskelman oikaisusta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Oikaistu tuloslaskelma ei ole virallinen, eikä sitä täten koske käsittääkseni mikään sääntely. Kysehän on vain virallisen tilinpäätöksen lukijan tavasta järjestellä tilinpäätösinformaatio erilaiseen muotoon, jotta hän pystyy paremmin vertailemaan ko laskelmia muihin yrityksiin poistamalla harkinnanvaraisten kirjausten ja järjestelyiden vaikutus.

Koska kyseessä on täysin laatijasta riippuvainen tilinpäätösanalyysi, saa kukin jaotella oikaistun tuloksen tiedot miten parhaaksi katsoo ja jättää pois mitä haluaa. Yritystutkimusneuvottelukunta on kai julkaissut jonkinlaisia ohjeistuksia oikaisujen yleisistä käytännöistä, mutta on ole näihin tutustunut, joten en osaa sanoa mitä siellä kyseisistä eristä neuvotaan. Itse heivaisin tuollaiset laskennalliset erät kokonaan pois tuloslaskelmasta, mutta minä tykkäänkin seurata operatiivisen liiketoiminnan kannattavuutta kirjanpidollisen tuloksen sijaan.
sma
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:37

Re: Tuloslaskelman oikaisusta

Viesti Kirjoittaja sma »

Minä pähkäilen täällä kanssa noiden oikaisujen kanssa. Pidän siis yksinkertaista maksuperusteista kirjanpitoa mutta käsittääkseni tuloslaskelman tulisi olla suoritusperusteinen.

Eli jos olen seuraavan tilikauden aikana saanut suorituksen joka koskee joulukuussa tehtyä työtä ja vastaavasti jos maksan laskun jonka tapahtuma ajoittuu joulukuulle, miten otan tämän huomioon tuloslaskelmassa?

Jos joku ystävällisesti voisi selittää oikein käytännön tasolla miten tämän teen? :) Voinko esimerkiksi myyntituottojen alle lisätä rivin "myyntisaamiset"?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tuloslaskelman oikaisusta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

sma kirjoitti:Minä pähkäilen täällä kanssa noiden oikaisujen kanssa. Pidän siis yksinkertaista maksuperusteista kirjanpitoa mutta käsittääkseni tuloslaskelman tulisi olla suoritusperusteinen.

Eli jos olen seuraavan tilikauden aikana saanut suorituksen joka koskee joulukuussa tehtyä työtä ja vastaavasti jos maksan laskun jonka tapahtuma ajoittuu joulukuulle, miten otan tämän huomioon tuloslaskelmassa?

Jos joku ystävällisesti voisi selittää oikein käytännön tasolla miten tämän teen? :) Voinko esimerkiksi myyntituottojen alle lisätä rivin "myyntisaamiset"?
Oikaistu tuloslaskelma on taloushallinnossa käytetty oma terminsä, jolla tarkoitetaan virallisen tilinpäätöksen muuttamista erilaiseen muotoon tiilnpäätösanalyysiä varten. Termillä ei siis tarkoiteta tilinpäättäjän toimia tilinpäätöksen yhteydessä tai muitakaan itse kirjanpitoon liittyviä kirjauksia.

Sinä taidat puhua ihan vain tilinpäätöksen tekemisestä. Tilinpäätöksen yhteydessä, tilikauden aikana maksuperusteisesti tehty kirjanpito tulee yleensä muuttaa suoriteperusteiseksi. Poikkeus tähän pääsääntöön tulee kuitenkin yhdenkertaista kirjanpitoa noudattavan ammatinharjoittajan tilinpäätöksessä. Koska yhdenkertainen kirjanpitoa on aina maksuperusteista, ei myöskään tilinpäätöstä muuteta suoriteperusteiseksi. Yhdenkertaisessa kirjanpidossa ei käytetä saamis- tai velkatilejä, koska kirjanpitoon merkitään vain tulot ja kulut maksuperusteisesti, eikä tasetta muodostu.

Vaikka tilinpäätöstä ei suoriteperusteiseksi muuteta, tulee ammatinharjoittajan liittää tilinpäätökseen "luettelot tilikauden päättyessä olleesta ammattia varten hankitusta vaihto-omaisuudesta ja pysyvistä vastaavista samoin kuin ammatista johtuneista saamisista ja veloista sekä varauksista." Näitä ei siis kirjata pääkirjanpitoon, vaan pidetään erillistä listaa esim myyntisaamisista ja ostoveloista. Tästä syystä en pidä yhdenkertaisen kirjanpidon tekemistä kovin tarkoituksenmukaisena (tai ainakaan helpompana), kun kuitenkin täytyy pitää kirjaa käytännössä samoista eristä, jotka kahdenkertaisessa kirjanpidossa tulevat "automaattisesti" taseeseen.
Vastaa Viestiin