Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
arranger
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 10:11

Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja arranger »

Hyödynnetään foorumin mahdollisuuksia, kun tälläinen olemassa on.

Ensimmäistä kertaa siis ammatinharjoittajana rustaan tilinpäätöstä ja tuloslaskelmaa. Silmäilin vähän muita topicceja, mutta näin paremmaksi kysyä asiaa itse.

Jos olen oikein ymmärtäny, ammatinharjoittajan minun ei tarvitse tehdä tasetta, rahoituslaskelmaa eikä toimintakertomusta. Jäljelle jää näin ollen siis vain tuloslaskelma ja liitetiedot.

FINLEX taas ammatinharjoittajan tuloslaskelmasta seuraavaa:
5 §
Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Kirjanpitolain 7 luvun 4 §:ssä tarkoitetun ammatinharjoittajan tuloslaskelma saadaan 1 §:ssä säädetyn sijasta laatia seuraavan kaavan mukaan:

1. Tuotot
a) Tuotot ammatista
b) Muut vakinaiset tuotot
c) Satunnaiset tuotot
d) Oma käyttö
e) Vapaaehtoisten varausten vähennys

2. Kulut
a) Aineet, tarvikkeet ja tavarat
aa) Tilikauden alussa
ab) Ostot tilikauden aikana
ac) Tilikauden lopussa
b) Palkat
c) Vuokrat
d) Muut vakinaiset kulut
e) Poistot
f) Satunnaiset kulut
g) Korot
h) Vapaaehtoisten varausten lisäys
i) Välittömät verot
3. Tilikauden voitto(tappio)

Nyt mietityttääkin seuraavat kohdat:


1 b) Muut vakinaiset tuotot - Tuleeko tähän kirjata esimerkiksi verokortilla tehdyt vakituiset työt tai opintotuet???

2 - Merkkaan varmaan ensimmäisiin kohtiin normaalisti mm. kaluston. Vakinaisiin kuluihin esimerkiksi netti- ja puhelinlaskut, satunnaisiin vaikka toimistotarvikkeet?
Poistoihin pienhankinnat kokonaisuudessaan ja normaalista kalustosta 25%, eikö?
Mitä tarkoittavat välittömät verot?

Voitto, tai omassa tapauksessani tappio nyt lienee suoraan verottomat tulot miinus verottomat menot. Kuinka tuohon kohtaan tulee huomioida poistot?

Jos tuon listan perään ilmoitan vain summat ja kylkeen selkeästi laaditut liitetiedostot, onko tuloslaskelma riittävä, vai täytyykö eritellä tarkemmin mistä lopulliset summat on saatu?

Ilmeisesti tuloslaskelman saisi tehtyä esimerkiksi myös Tappio-ohjelmalla, voisin sitäkin kokeilla jos Windowsin puolelle pääsisin. OS X:lle ei taida olla mitään vastaavaa ilmaista?

Siinäpä monta kysymysmerkkiä! :)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

arranger kirjoitti: 1 b) Muut vakinaiset tuotot - Tuleeko tähän kirjata esimerkiksi verokortilla tehdyt vakituiset työt tai opintotuet???
Ei, tuloslaskelmaan tulee vain tähän ammatinharjoittamiseen liittyvät tulot. Esim opintotuki ja verokortilla toiseen yritykseen tehdyt palkkatyöt eivät kuulu tuloslaskelmalle (nehän verotetaan erikseen). Käytännössä nuo "muut vakinaiset tuotot" ovat melko harvinaisia ja kohta jää monesti tyhjäksi. Siihen voisi tulla esimerkiksi erilaisia tukia, joita jotkin ammatinharjoittajat nostavat (esim. maataloustuet).
arranger kirjoitti: 2 - Merkkaan varmaan ensimmäisiin kohtiin normaalisti mm. kaluston. Vakinaisiin kuluihin esimerkiksi netti- ja puhelinlaskut, satunnaisiin vaikka toimistotarvikkeet?
Satunnaisiin kuluihin ei yleensä merkitä (ainakaan kahdenkertaisessa kirjanpidossa) mitään muuta kuin suuremmissa poikkeustapauksissa.

Kirjaisin siis kaikki nuo mainitsemasi kulut muiden vakinaisten kulujen alle.
arranger kirjoitti: Poistoihin pienhankinnat kokonaisuudessaan ja normaalista kalustosta 25%, eikö?
Pienhankintoja ei merkitä poistoihin vaan muihin kuluihin. Poistoihin siis vain 25% poistot kalustosta, ei muuta.
arranger kirjoitti: Mitä tarkoittavat välittömät verot?
Se tarkoittaa veroja, joita maksetaan suoraan verottajalle. Näitä ovat muun muassa tulovero, yhteisövero ja lähdevero. Arvonlisävero sen sijaan ei ole välitön vero vaan välillinen vero.

arranger kirjoitti: Voitto, tai omassa tapauksessani tappio nyt lienee suoraan verottomat tulot miinus verottomat menot. Kuinka tuohon kohtaan tulee huomioida poistot?
Ne vähennetään voitoista kuten muutkin kulut.
arranger kirjoitti: Jos tuon listan perään ilmoitan vain summat ja kylkeen selkeästi laaditut liitetiedostot, onko tuloslaskelma riittävä, vai täytyykö eritellä tarkemmin mistä lopulliset summat on saatu?
Kirjanpidostasi täytyy toki käydä ilmi, mistä summat muodostuvat tarkemmin. Mutta tästä erillisestä tuloslaskelmasta ei tarvitse näkyä kuin laissa määrätyt kohdat.

arranger kirjoitti: Ilmeisesti tuloslaskelman saisi tehtyä esimerkiksi myös Tappio-ohjelmalla, voisin sitäkin kokeilla jos Windowsin puolelle pääsisin. OS X:lle ei taida olla mitään vastaavaa ilmaista?
Tappio on tarkoitettu kahdenkertaiseen kirjanpitoon, mutta sinä taidat tehdä kirjanpitosi yhdenkertaisena, jolloin Tappio ei ole kovin hyvin siihen soveltuva. Yhdenkertaiseen kirjanpitoon kannattaa ennemmin käyttää exceliä. Myös tästä zervant-palvelusta voisi olla sinulle hyötyä:

http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... f=30&t=877
arranger
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 10:11

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja arranger »

Yhdenkertaisella tällä hetkellä tosiaan mennää. Täytyy seuraavan tilikauden jälkeen harkita kahdenkertaiseen vaihtamista monesta muustakin syytä.

Kirjanpidossa on tietysti yläällä jokainen myyty palvelu / hankinta verollisine ja verottomine arvoineen, ja siitä tositenumeroilla viittaukset kuitteihin joissa sitten tarkemmat erittelyt.

Tuohon verkkopalveluun täytyykin tutustua, vaikutti oikein hyvältä.

Kiitos paljon!
Onicap
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Joulu 2012, 00:08

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Onicap »

Moi kaikille. Minullakin on tähän asiaan liittyvää kysyttävää, kaikki ketkä tietävät ja omaavat käytännön kokemusta siitä mitä yhdenkertaista kirjanpitoa tekevän ammatinharjoittajan (toiminimi) kuuluisi merkata kirjanpitoon/tuloslaskelmaan.

1. Tuotot
d) Oma käyttö
| Mitä tähän tulisi merkata? Eli mitä tämä käytännössä voisi tarkoittaa?

2. Kulut
a) Aineet, tarvikkeet ja tavarat
| Tähän varmaan merkataan pienet ostos kuten. ohjelmistot, käyntikorttit, domainit? Ei ostoihin?

aa) Tilikauden alussa | Mikä merkitys tällä sarakkeella on - jos tilikausi on kalenterivuosi ja olen aloittanut toiminimen tammikuussa 2012, eli ensimmäinen vuosi?

ab) Ostot tilikauden aikana | Onko tämän sarakkeen tarkoitus se että jos myisin jotain fyysistä? Myyn palveluja, joten minun tapauksessa ostoja ei ole eikä merkata, vaan "ostamani" tuotteet on minun tapauksessa suoria kuluja sekä isoissa hankinnoissa poistoja?

i) Välittömät verot | Tähän vastattiin tulovero? Eli pitääkö minun merkata tähän sarakkeeseen toiminimeni tilikauden aikana tullut voitto osuuden verotus, alvittomana, jos sellaista on tulossa. Olen toki maksanut ennakkoveroja, mutta niiden oikeellisuus ei toki pidä paikkaansa, pitääkö tähän siis laskea todellinen vero, oli se sitten miinusta tai plussaa?

Tässä vielä pari erittäin mielenkiintoista ja teille fiksummille varmasti helppoa asiaa. Olen ostanut omalla rahalla (koska mitään rahaa ei alkuvuonna toiminimen tilillä ollutkaan) kaikenlaisia hyödykkeitä kuten, webhotel, domain, käyntsärit, esitteet ... riittääkö että merkkaan kirjanpitoon ne yksityissijoituksena kuluiksi?

Entäpäs miten minun tulisi merkata kirjanpitoon ja sitä tärkemäpää tuloslaskelmaan "omat nostot". Jos mietittään vaikka että olen sijoittanut 500e omaa rahaa pieniin investointeihin ja ne merkataan kuluiksi. Tienaan palveluiden myynnillä 400€ ja otan ne pois yksityisottona tililtä. Tässähän on se tilanne, että viivan alla on kirjanpidon mukaan menoja 100e enemmän kuin tuloja? Pitääkö omat nostot siis merkata kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan jotenkin eritavalla kuin kuluiksi, koska muutenhan se sekoittaa yrityksen liikevaihdon realistisuuden? Esim. ei veronalaisiksi kuluiksi tai jotain? Pointtini on siis: Minne laitan yksityisotot näkyviin kirjanpidossa sekä tuloslaskelmassa - tuskin ainakaan kuluiksi?

Olen täyttelemässä kaavakkeita parin kk. sisällä ensimmäiseen ammatinharjoittajan veroilmoituksen muodossa, joten tämä on siksi minulle melko tärkeää tietoa ja arvostan suuresti jos joku osaava vastaa yksinkertaisesti ja asiallisesti! Saa vastata myös laajemminkin, niin vältytään ehkä lisäkysymyksiltä. Kiitos.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

Onicap kirjoitti: 1. Tuotot
d) Oma käyttö
| Mitä tähän tulisi merkata? Eli mitä tämä käytännössä voisi tarkoittaa?
Tämä tarkoittaa sitä, jos otat omaan henkilökohtaiseen käyttöösi firmalle myyntiin hankittuja tavaroita. Tällöin oma käyttö niin sanotusti tuloutetaan, jotta itse käyttämäsi tavaroiden hankintameno ei virheellisesti pienentäisi yrityksesi tulosta.
2. Kulut
a) Aineet, tarvikkeet ja tavarat
| Tähän varmaan merkataan pienet ostos kuten. ohjelmistot, käyntikorttit, domainit? Ei ostoihin?
Tähän merkitään sellaiset tuotannontekijät, jotka menevät osaksi myymiäsi tuotteita. Eli jos yrityksesi valmistaa vaikkapa painettuja t-paitoja, niin tähän kohtaan voisi tulla tyhjiä paita-aihioita ja painomusteita. Tai jos yrityksesi tekisi leipää niin tähän kohtaan tulisi jauhot ja muut ainesosat jotka menevät valmistettavaan leipään ja myös valmiiden leipien pakkaukset jne. Nuo luettelemasi asiat sen sijaan menisivät useimmiten muiden vakinaisten kulujen alle.

aa) Tilikauden alussa | Mikä merkitys tällä sarakkeella on - jos tilikausi on kalenterivuosi ja olen aloittanut toiminimen tammikuussa 2012, eli ensimmäinen vuosi?
Jos tämä on ensimmäinen vuotesi niin tilikauden alussa kaikki luvut ovat nollia. Tällä kohdalla on se merkitys, että tilikauden kuluna saa normaalisti vähentää vain sellaisten ostojen hankintamenot, jotka on myös myyty samana tilikautena. Toisin sanoen et voi pienentää firmasi tulosta ostamalla tavaraa lojumaan varastoon, koska tilikauden lopussa lasketaan varastossa olevien tavaroiden arvo inventaariossa ja jos varaston arvo on kasvanut tilikauden aikana (eli tavaraa on nyt varastossa enemmän kuin tilikauden alussa oli) niin tällä määrällä vähennetään ostoista aiheutuneiden kulujen määrää. Eli jos olet tehnyt ostoja 100 eurolla mutta tilikauden lopussa varastossa on vielä tavaraa 50 euron arvosta niin tilikauden kuluksi jää ainoastaan 50 euroa. Huom, yhdenkertaista kirjanpitoa tekevä ammatinharjoittaja saa vähentää vähäiset vaihto-omaisuushankinnat suoraan tiliakauden kuluna. Eli jos olet ammatiharjoittaja eikä sinulla ole arvoltaan suurta varastoa, niin voit vähentää kaikki hankkimasi tarvikkeet kyseisellä tiliakaudella, vaikka niitä olisikin vielä varastossa.

ab) Ostot tilikauden aikana | Onko tämän sarakkeen tarkoitus se että jos myisin jotain fyysistä? Myyn palveluja, joten minun tapauksessa ostoja ei ole eikä merkata, vaan "ostamani" tuotteet on minun tapauksessa suoria kuluja sekä isoissa hankinnoissa poistoja?
Ostoja ovat myymäsi tuotteen tai palvelun valmistuksessa suoraan tarvittavat hankinnat. Tähän kohtaan voi siis tulla asioita, vaikka myymäsi asia ei olisikaan fyysinen tavara. Esimerkiksi kampaajalla tähän voisi tulla hiusten hoitoaineet ja shampoot ym ja hierojalla hierontaöljyt jne.

i) Välittömät verot | Tähän vastattiin tulovero? Eli pitääkö minun merkata tähän sarakkeeseen toiminimeni tilikauden aikana tullut voitto osuuden verotus, alvittomana, jos sellaista on tulossa. Olen toki maksanut ennakkoveroja, mutta niiden oikeellisuus ei toki pidä paikkaansa, pitääkö tähän siis laskea todellinen vero, oli se sitten miinusta tai plussaa?
Kyllä, eli tähän kohtaan lasket mahdollisimman tarkkaan tilikaudeltasi muodostuvan tuloveron määrän.

Tässä vielä pari erittäin mielenkiintoista ja teille fiksummille varmasti helppoa asiaa. Olen ostanut omalla rahalla (koska mitään rahaa ei alkuvuonna toiminimen tilillä ollutkaan) kaikenlaisia hyödykkeitä kuten, webhotel, domain, käyntsärit, esitteet ... riittääkö että merkkaan kirjanpitoon ne yksityissijoituksena kuluiksi?
Jos teet yhdenkertaista kirjanpitoa, niin rahan lähdettä ei seurata lainkaan. Voit siis merkitä ne kuluksi välittämättä yksityissijoituksista tai -nostoista tuon taivaallista. Yksityisnostoja ja -sijoituksia seurataan siis ainoastaan toiminimen kahdenkertaisessa kirjanpidossa.
Entäpäs miten minun tulisi merkata kirjanpitoon ja sitä tärkemäpää tuloslaskelmaan "omat nostot". Jos mietittään vaikka että olen sijoittanut 500e omaa rahaa pieniin investointeihin ja ne merkataan kuluiksi. Tienaan palveluiden myynnillä 400€ ja otan ne pois yksityisottona tililtä. Tässähän on se tilanne, että viivan alla on kirjanpidon mukaan menoja 100e enemmän kuin tuloja? Pitääkö omat nostot siis merkata kirjanpitoon ja tuloslaskelmaan jotenkin eritavalla kuin kuluiksi, koska muutenhan se sekoittaa yrityksen liikevaihdon realistisuuden? Esim. ei veronalaisiksi kuluiksi tai jotain? Pointtini on siis: Minne laitan yksityisotot näkyviin kirjanpidossa sekä tuloslaskelmassa - tuskin ainakaan kuluiksi?
Vastaus on tähän sama kuin edelliseen kysymykseen, eli jos olet yhdenkertaista kirjanpitoa pitävä ammatinharjoittaja, niin sinun ei tarvitse seurata yksityissijoituksia tai -nostoja lainkaan. Omat rahasi ja yrityksesi rahat ovat siis tällöin erottamattomia ja pidät kirjaa ainoastaan yrityksen tuloista ja kuluista.
Onicap
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Joulu 2012, 00:08

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Onicap »

Hei ja kiitos hienoista vastauksista. Ne auttoivat varsin paljon. Kun kerran näin asiallista porukkaa on niin uskallan kysyä pari muutakin juttua lisää koskien tuloslaskelmaa yhdenkertaista kirjanpitoa pitävälle ammatinharjoittajalle.

Sen verran takerrun tuohon tuloveroon, eli pitääkö minun käydä ihan verotoimistossa laskemassa tämä arvio tuloveron määrästä? Teen toiminimellä töitä sivuhommana, eli prosenttini on suurehko, mutta onko se kiinteä? Tutkin ennakkovero papereitani, niin mitään prosenttia en saanut tietooni? En siis ole ihan varma miten lasken pienestä voittoosuudestani todellisen veron, vai voinko arvioida sen n. parin kympin heitolla?

Sitten tuossa oli pari sellaista kohtaa mitä en kysynyt, eli "vapaaehtoisen varausten" vähennys ja lisäys? Onko tällä pakollista merkitystä tulolaskelmassa, koska se kuulostaa aika eksoottiselta? Oliko ne jotain sellaisia että jos olen varannut rahaa jonka haluan näkyvän jo tämän vuoden menoissa niin merkkaan ne vapaaehtoiseksi vähennykseksi tai jos minulla olisi tiedossa tälle vuodelle tai tälle tilikaudelle sijoittuvia tuloja, niin ne olisi lisäyksiä? Eli tällaista ennakointi juttua? Minun tapauksessani jäisi ihan tyhjäksi vaan, sillä mitään menoja ja tuloja en halua enää tälle tilikaudelle.

Kun vauhtiin pääsin ja olen jo ilmoittanut olevani vähän hukassa tälleen ekana kertana. Niin. Miten te täytätte tämän veroilmoituksen tuloslaskelma kohdan? Tässä vielä linkki lomakkeeseen: http://www.vero.fi/download/noname/%7B3 ... 39%7D/4839

Siinähän on "kirjanpito" ja "verotus" osiot ja niille omat lokerot numeroille. Merkkaanko kirjanpito sarakkeeseen alvittoman summan ja verolliseen lokeroon verollisen summan vai veron määrän, eli alv23%? (alvinhan maksan verotilille erikseen ja eihän kukaan maksa ennakkoveroa liikevaihdosta vaan liikevoitosta, niin siksi lokeron vero -sarake ihmetyttää). Tämän laskelman lopussa on kuitenkin teksti "ELINKEINOTOIMINNAN VERONALAISET TUOTOT YHTEENSÄ" niin ilmoitetaanko se nyt kuitenkin tähän alvittomana?

Siellä oli vielä myöhemmin sellainen kohta kuin "ELINKEINOTOIMINNAN POSITIIVINEN NETTOVARALLISUUS" ? Onko tämä käytännössä sama summa mikä jää tuloslaskelman positiiviseksi summaksi? Ilmoitetaanko se sellaisenaan vai mitä tällä netolla tässä tapauksessa meinataan kun verothan maksan ennakkona?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

Onicap kirjoitti: Sen verran takerrun tuohon tuloveroon, eli pitääkö minun käydä ihan verotoimistossa laskemassa tämä arvio tuloveron määrästä? Teen toiminimellä töitä sivuhommana, eli prosenttini on suurehko, mutta onko se kiinteä? Tutkin ennakkovero papereitani, niin mitään prosenttia en saanut tietooni? En siis ole ihan varma miten lasken pienestä voittoosuudestani todellisen veron, vai voinko arvioida sen n. parin kympin heitolla?
Voit ihan hyvin käydä pyytämässä tähän kohtaan apua verotoimistosta, sitä varten siellä on neuvojat töissä. Yritän kuitenkin itsekin selittää asiaa parhaani mukaan (pahoittelen, mutta tämä on hieman monimutkainen aihe varsinkin kun siihen törmää ensimmäisen kerran):

Toiminimen verotettava tulo jaetaan pääomatuloon ja ansiotuloon edellisen vuoden ns. nettovarallisuuden perusteella. Jos kyseessä on ensimmäinen tilikausi, niin silloin käytetään poikkeuksellisesti tämän ensimmäisen tilikauden päättymispäivän nettovarallisuustilannetta.

Normaalisti verottaja laskee pääomatulon osuuden siten, että pääomatuloksi katsotaan 20% tuotto elinkeinotoiminnan nettovarallisuudelle. Loput lasketaan ansiotuloksi.

Halutessaan yrittäjä voi kuitenkin vaatia pääomatulon jako-osuudeksi vain 10% tai nykyään myös pyytää (rastittamalla kohdan veroilmoituksessa) että koko yritystulo verotetaan ansiotulona.

Mikä ero asiassa sitten on? No, kuten tiedämme niin Suomessa ansiotulo verotetaan progressiivisesti (eli mitä enemmän tuloja sen korkeampi veroprosentti) kun taas pääomatuloilla on kiinteä veroprosentti, tai no nykyäänhän se on niin että pääomatulojen veroprosentti on kiinteä 30% 50 000 euroon asti mutta sen ylittävältä osalta prosentti nousee 32%:iin.

Miten tämä asia sitten vaikuttaa käytännössä? No vastaus on että jos sinulla on korkea ansiotulojen veroprosentti (tienaat vaikka ansiotuloja muualtakin) niin silloin voi olla kannaltasi edullisempaa saada mahdollisimman iso osa verotettua pääomatuloina. Jos taas ansiotulosi ovat sen verran pienet että progressiivinen veroprosenttisi jää alle 30% niin koko asialla ei ole kannaltasi merkitystä ja voit suoraan vaatia kaiken yritystulosi verotettavaksi ansiotuloina. Voit käyttää veron määrän laskemiseen verottajan sivuilta löytyvää veroprosenttilaskuria:
http://prosentti.vero.fi/VPL2012/Sivut/ ... ieli=fi-FI

Pienet heitot verolaskuissa ovat tavallisia, eikä parin kympin eroista arvioiduissa veroissa ja todellisissa toteutuneissa kannata olla huolissaan. Verothan eivät ole verotuksessa vähennyskelpoista menoa yrityksellesi, joten pieni arviovirhe ei vääristä yrityksesi verotettavaa tulosta suuntaan eikä toiseen.

Sitten tuossa oli pari sellaista kohtaa mitä en kysynyt, eli "vapaaehtoisen varausten" vähennys ja lisäys? Onko tällä pakollista merkitystä tulolaskelmassa, koska se kuulostaa aika eksoottiselta? Oliko ne jotain sellaisia että jos olen varannut rahaa jonka haluan näkyvän jo tämän vuoden menoissa niin merkkaan ne vapaaehtoiseksi vähennykseksi tai jos minulla olisi tiedossa tälle vuodelle tai tälle tilikaudelle sijoittuvia tuloja, niin ne olisi lisäyksiä? Eli tällaista ennakointi juttua? Minun tapauksessani jäisi ihan tyhjäksi vaan, sillä mitään menoja ja tuloja en halua enää tälle tilikaudelle.
Juu nämä vapaaehtoiset varaukset ovat nykyään harvinaisia ja voit huoletta jättää kohdan tyhjäksi.

Kun vauhtiin pääsin ja olen jo ilmoittanut olevani vähän hukassa tälleen ekana kertana. Niin. Miten te täytätte tämän veroilmoituksen tuloslaskelma kohdan? Tässä vielä linkki lomakkeeseen: http://www.vero.fi/download/noname/%7B3 ... 39%7D/4839

Siinähän on "kirjanpito" ja "verotus" osiot ja niille omat lokerot numeroille. Merkkaanko kirjanpito sarakkeeseen alvittoman summan ja verolliseen lokeroon verollisen summan vai veron määrän, eli alv23%? (alvinhan maksan verotilille erikseen ja eihän kukaan maksa ennakkoveroa liikevaihdosta vaan liikevoitosta, niin siksi lokeron vero -sarake ihmetyttää). Tämän laskelman lopussa on kuitenkin teksti "ELINKEINOTOIMINNAN VERONALAISET TUOTOT YHTEENSÄ" niin ilmoitetaanko se nyt kuitenkin tähän alvittomana?
Jos tutkit sarakkeita tarkemmin niin huomaat (vaikka lomake vähän sekava onkin) että yleensä täytetään vain jompi kumpi kohta (joko kirjanpito tai verotus). Täytettävän kohdan edessä on kohdan lihavoitu numero ja ttämä lihvoitu numero löytyy joko kirjanpito-puolelta tai verotus-puolelta, ei molemmista. Nämä sarakkeet johtuvat siitä, että joissain kohdissa kirjanpito näyttää eri summaa kuin mitä verotukseen luetaan. Katso esimerkkinä vaikkapa kohtaa "Poistot"; siinä verottaja haluaa ensin tietää paljonko poistoja on merkitty kirjanpidossa ja sen jälkeen seuraavalla rivillä verottaja haluaa tietää paljonko poistoja vähennetään verotuksessa (nämä kaksi summaa voivat joissain tilanteissa poiketa toisistaan, mutta sinun ei tarvitse sellaisesta murehtia). Alveilla ei ole tekemistä asian kanssa, vaan molempiin sarakkeisiin merkitään alvittomat summat
Siellä oli vielä myöhemmin sellainen kohta kuin "ELINKEINOTOIMINNAN POSITIIVINEN NETTOVARALLISUUS" ? Onko tämä käytännössä sama summa mikä jää tuloslaskelman positiiviseksi summaksi? Ilmoitetaanko se sellaisenaan vai mitä tällä netolla tässä tapauksessa meinataan kun verothan maksan ennakkona?
Nettovarallisuus on yksinkertaistettuna yrityksen varat miinus velat. Tätä kohtaa tarvitaan pääomatulon jako-osuuden laskemiseen. Tämä varallisuuslaskelma-kohdan täyttäminen käytännössä laskee nettovarallisuutesi (koska tämä on ensimmäinen tilikautesi niin käytät pääomatulo-osuuden jaossa tämän vuoden nettovarallisuutta) ja lisäksi asiaan vaikuttavat maksetut ennakonpidätyksen alaiset palkat, joista lisätään ennen pääomatulo-osuuksien laskemista 30 % nettovarallisuuteen.
nhj
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 12:09

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja nhj »

Mihin kohtaan tuloslaskelmaa 5-ilmoituksen kohdan VI A, B ja B2 lukemat tulevat?
nhj
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 12:09

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja nhj »

nhj kirjoitti:Mihin kohtaan tuloslaskelmaa 5-ilmoituksen kohdan VI A, B ja B2 lukemat tulevat?
Tiedän, tyhmä kysymys, mutta näin aloittelevalle ammatinharjoittajalle ei kaikki ole läheskään selvää.. Eli merkataanko tähän tulevat kulut mihin kohtaan?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei! Lisävähennykset eivät yleensä näy tuloslaskelmalla ollenkaan.
nhj
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 12:09

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja nhj »

Eikös tämä aiheuta sellaisen, että veroilmoituksessa näkyvä "Elinkeinotoiminnan tulos" ja tuloslaskelmassa oleva tilikauden tulos ovat silloin erilaiset. Eli tuloslaskelmassa saan silloin lisävähennyksien verran suuremman "tuloksen"?

Olen siis tekemässä tilinpäätöstä, eikä ole juuri kokemusta asiasta. Ammatinharjoittajana minulla on ollut tuloja x:n verran. Tarjoan palveluita, en siis myy mitään. Kulut ovat pääasiassa pienehköjä laitehankintoja (muutamia jotka menevät poistojen kautta) sekä muuten pieniä tarvikkeita ja konttoritarvikkeita. Mihin nämä pienet konttoritarvikekulut yms. merkataan, vaihto-omaisuuteen? Luin jostain, että seuraavalla tilikaudella tämä vaihto-omaisuus otetaan huomioon. Käytännössähän jos ostan vaikka konttorikansion, niin sen alviton kulu menee vaihto-omaisuuteen? Täytyykö tämän kulu ottaa jollain tavalla huomioon? Luin tällaista:
Liiketoimintaa varten hankitut aineet ja tarvikkeet luokitellaan vaihto-omaisuudeksi. Sen hankintameno ei kirjaudu kuluksi suoraan, vaan kustannukset lasketaan tuloslaskelmassa seuraavan kaavan mukaisesti: vo:n inventaariotulos - vo:n arvo tilikauden alussa - vo:n hankinnat = vaihto-omaisuuden kulut
http://www.tummalintu.fi/tk3ohjeet/tilinpaatos.html

Mitä tarkoittaa käytännössä?
Käyttöomaisuuden (eli niiden jotka menevät poistojen kautta) suhteen menee siten, että poistamaton summa merkataan käyttöomaisuuteen?

Suurin "kulu" tulee yksityisauton käytöstä, jolla pääosin silläkin ajetaan yksityisajoja, sekä "lisääntyneistä elinkustanuksista" (päiväraha) jolloin nämä menevät lisävähennyksenä. Eli osaisiko joku kertoa mitä kohtia minun tulee täyttää tuloslaskelmassa?
Eli mihin merkitsen seuraavat;
tulot?
pientarvike yms kuluiksi merkityt asiat?
Aiempien vuosien pienhankinnat, konttoritarvikkeet yms? Täytyykö merkitä?
Vuoden kuluessa hankitut, poistoihin menevät koneet ja laitteet
Aiemman/aiempien vuosien poistamatta olevat summat

Voisiko joku selventää mihin kohtaa nämä tulisi merkata, jotta menee oikein
Muuta? Arvio veron määrästä täytyy merkata johonkin, mihin? Merkataanko arvonlisäveron määrä johonkin? Eli mikäli näitä lisävähennyksiä ei merkitä mihinkään, niin oikeastaan muuta näin pienessä ammatinharjoittamisessa ei juuri olekaan.

Onko muita mitä tuloslaskelmassa täytyy huomioida?

anteeksi suuresti varmasti teille itsestäänselvistä kysymyksistä!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

nhj kirjoitti:Eikös tämä aiheuta sellaisen, että veroilmoituksessa näkyvä "Elinkeinotoiminnan tulos" ja tuloslaskelmassa oleva tilikauden tulos ovat silloin erilaiset. Eli tuloslaskelmassa saan silloin lisävähennyksien verran suuremman "tuloksen"?
Kyllä juurikin näin. On normaalia että kirjanpidollinen ja verotuksellinen tulos poikkeavat toiminimien kohdalla hieman toisistaan.
nhj kirjoitti: Olen siis tekemässä tilinpäätöstä, eikä ole juuri kokemusta asiasta. Ammatinharjoittajana minulla on ollut tuloja x:n verran. Tarjoan palveluita, en siis myy mitään. Kulut ovat pääasiassa pienehköjä laitehankintoja (muutamia jotka menevät poistojen kautta) sekä muuten pieniä tarvikkeita ja konttoritarvikkeita. Mihin nämä pienet konttoritarvikekulut yms. merkataan, vaihto-omaisuuteen?
Vaihto-omaisuus -termillä viitataan sellaisiin hankintoihin, jotka päätyvät osaksi yrityksen valmistamia tuotteita tai myydään sellaisenaan eteenpäin asiakkaille. Sitä seurataan erikseen, koska vaihto-omaisuushankinnoista saa vähentää tilikaudella ainoastaan eteenpäin myytyjen hankintojen kulut. Kysymäsi pientarvikkeet ja konttoritarvikkeet eivät ole vaihto-omaisuutta vaan tavallisia liiketoiminnan muita kuluja.
nhj kirjoitti: Käyttöomaisuuden (eli niiden jotka menevät poistojen kautta) suhteen menee siten, että poistamaton summa merkataan käyttöomaisuuteen?
Kyllä eli tilinpäätöksessä lasket kalustotilistä poiston joka tulee kuluksi. Jäljelle jäävä osa kalustosta siirtyy taseen mukana seuraavalle tilikaudelle.
Eli mihin merkitsen seuraavat;
tulot?
Liikevaihtoon.
pientarvike yms kuluiksi merkityt asiat?
Liiketoiminnan muihin kuluihin.
Aiempien vuosien pienhankinnat, konttoritarvikkeet yms? Täytyykö merkitä?
Ei koska ne on vähennetty jo aiempina vuosina tuloksesta.
Vuoden kuluessa hankitut, poistoihin menevät koneet ja laitteet
Osaksi kaluston yhteismäärää ja poiston verran kuluksi.
Aiemman/aiempien vuosien poistamatta olevat summat
Kalustoon.
Muuta?
Taseen suhteen verottaja haluaa tietää mm. oman pääoman määrän tilikauden alussa ja lopussa.
Merkataanko arvonlisäveron määrä johonkin?
Ei tuloveroilmoituksella. Poikkeuksena alarajahuojennus, joka on liiketoiminnan muuta tuottoa.
Onko muita mitä tuloslaskelmassa täytyy huomioida?
Onhan huomiotavia asioita paljon, mutta pääsääntönä siis tarvitset kaikki liiketoimintaan liittyvät kulut ja kaluston poistot sekä kaikki liiketoiminnan tulot tuloslaskelman tekemiseksi. Lisäksi olisi huomioitava mahdolliset jaksottamiset, eli jos olet maksanut vaikka etukäteen osittain ensi vuodelle kohdistuvia kuluja jne. Lataa vitoslomake verottajan sivuilta ja katsele mitä kaikkea verottaja haluaa tietää ja mieti liittyykö kohta sinun toimintaasi.
nhj
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 12:09

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja nhj »

Suuri kiitos andy jälleen!
Lainaa:
Vuoden kuluessa hankitut, poistoihin menevät koneet ja laitteet

Osaksi kaluston yhteismäärää ja poiston verran kuluksi.
Tuleeko tähän siis koko summa vai poistojen jälkeen jäljellä oleva summa. Eli jos laite on maksanut vaikka 1000e, merkitsenkö kalustoon 1000e vai poistojen jälkeen oleva 750e? Mitenkäs edellisten vuosien laitteet ja koneet, jotka menevät poistojen kautta. Eli merkitsenkö jos olen edellisenä tilikautena tehnyt vaikka 2000e hankinnan, josta on tehty 25% poisto. Täytyisikö sen kyseisen vuoden tilinpäätöksessä olla summa 2000e vai 2000*0,75=1500e? Mitenkäs tämä summa siirtyy nyt seuraavalle tilikaudelle, eli otetaanko edellisenä vuotena ostettu laite huomioon sillä summalla millä se on ostettu vai poistojen jälkeen oleva osuus. Eli tässä tapauksessa merkkaisin tämän vuoden tilinpäätökseen 1000e+2000e = 3000e VAI (2000*0,75*0,75)+(1000*0,75)= 1875e?
Lainaa:
Muuta?

Taseen suhteen verottaja haluaa tietää mm. oman pääoman määrän tilikauden alussa ja lopussa.
Eli tasettahan ei ammatinharjoittajan tarvitse tehdä, mutta mitä tässä tapauksessa oma pääoma tarkoittaa ja miten se pitää ottaa huomioon?
Lainaa:
Merkataanko arvonlisäveron määrä johonkin?

Ei tuloveroilmoituksella. Poikkeuksena alarajahuojennus, joka on liiketoiminnan muuta tuottoa.
Mitä tarkoitat "ei tuloveroilmoituksella"?
Eli olen tosiaan saanut alarajahuojennusta eli merkitsen alarajahuojennuksen määrän tuloslaskelmaan, mihin?


Sitten tuossa toisessa ketjussa oli juttua, että tuloverojen määrä täytyy arvioida ja merkitä tuloslaskelmaan (mihin?)? Tämän arvioinnin voi tehdä veroprosenttilaskurilla, tuleeko riittävän oikea tulos, jos tuloslaskelmassa oleva liikevoitto/tappio laitetaan veroprosenttilaskurin kohtaan "Päätoimen palkat ja luontoisedut, Arvio koko vuoden bruttotulosta"? Mikäli tulos otetaan tuloslaskelmasta, eikä oteta huomioon esim. veroilmoituksen lisävähennyksiä, niin verotettava tulohan on suurempi mitä todellisuudessa? Lisäksi tässä arviossa ei varmastikaan oteta yrittäjän henkilökohtaisia, muita tuloja jotka eivät ole tämän yrityksen kautta tulleita?
nhj
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 12:09

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja nhj »

osaako joku neuvoa asian kanssa? kiitos suuresti!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuloslaskelma/tilinpäätös ammattinharjoittajalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

En ehdi vastata kaikkiin kysymyksiisi, mutta muutamaan yritän. Voisi olla hyvä idea tehdä omat viestiketjunsa eri asioihin liittyvistä kysymyksistä niin homma pysyisi siistimpänä muiden lukijoiden kannalta.
nhj kirjoitti:
Tuleeko tähän siis koko summa vai poistojen jälkeen jäljellä oleva summa. Eli jos laite on maksanut vaikka 1000e, merkitsenkö kalustoon 1000e vai poistojen jälkeen oleva 750e?
Kun ostat kaluston, merkitset sen koko hinnastaan kirjanpitoon. Ensimmäisen tilinpäätöksen yhteydessä sitten lasket poiston, jolloin seuraavalle tilikaudelle jää vain se 750 € kalustoon.
nhj kirjoitti: Mitenkäs edellisten vuosien laitteet ja koneet, jotka menevät poistojen kautta. Eli merkitsenkö jos olen edellisenä tilikautena tehnyt vaikka 2000e hankinnan, josta on tehty 25% poisto. Täytyisikö sen kyseisen vuoden tilinpäätöksessä olla summa 2000e vai 2000*0,75=1500e?
1500 €.
nhj kirjoitti: Mitenkäs tämä summa siirtyy nyt seuraavalle tilikaudelle, eli otetaanko edellisenä vuotena ostettu laite huomioon sillä summalla millä se on ostettu vai poistojen jälkeen oleva osuus. Eli tässä tapauksessa merkkaisin tämän vuoden tilinpäätökseen 1000e+2000e = 3000e VAI (2000*0,75*0,75)+(1000*0,75)= 1875e?
Seuraavalle tilikaudelle siirtyy aina poistojen jälkeen jäljelle jäävä osuus.


Eli tasettahan ei ammatinharjoittajan tarvitse tehdä, mutta mitä tässä tapauksessa oma pääoma tarkoittaa ja miten se pitää ottaa huomioon?
Olet oikeassa että yhdenkertaista kirjanpitoa tekevän ammatinharjoittajan ei tarvitse laatia tasetta eikä siten myöskään miettiä omaa pääomaa. Veroilmoituksella on kyseisissä kohdissa mainittu että ne koskevat vain kahdenkertaista kirjanpitoa tekeviä liikkeen- tai ammatinharjoittajia.


Mitä tarkoitat "ei tuloveroilmoituksella"?
Sitä että alvit ilmoitetaan kausiveroilmoituksella ei tuloveroilmoituksella.
Eli olen tosiaan saanut alarajahuojennusta eli merkitsen alarajahuojennuksen määrän tuloslaskelmaan, mihin?
Alarajahuojennus on liiketoiminnan muita tuottoja.
Vastaa Viestiin