Y3-ilmoituksen täyttämisestä

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
markkko
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 08:10
Viesti:

Y3-ilmoituksen täyttämisestä

Viesti Kirjoittaja markkko »

Olen perustamassa toiminimellä toimivaa yritystä. Y3-lomakkeen täyttäminen on muuten sujunut ongelmitta, mutta muutama kohta vielä askarruttaa. Ajattelin että tältä foorumilta voisi löytyä asiantuntevaa apua kysymyksiini.

1. Tulen toimimaan omalla nimelläni (ts. Tmi Etunimi Sukunimi). Onko minulla mitään syytä ilmoittautua kaupparekisteriin? Toimintani ei ole luvanvaraista, eikä muukaan rekisteriin ilmoittautumisen ehto täyty. Toiminimeäni ei myöskään ole tarvetta suojella.

2. Tarkoitetaanko viimeisen sivun "Ennakkoveron määräämistä koskevat tiedot" -kohdassa tilikaudella ensimmäisellä sivulla määriteltyä tilikautta (kohdallani xx.7.2011 - 31.12.2012) vai aikaa tämän vuoden loppuun asti?

3. Samassa kohdassa kysytään muita tuloja kalenterivuonna. Olen ollut alkuvuoden työttömänä. Laitanko tähän kohtaan siis saamani työttömyyskorvauksen ja asumistuen?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Y3-ilmoituksen täyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Moderator »

markkko kirjoitti: 1. Tulen toimimaan omalla nimelläni (ts. Tmi Etunimi Sukunimi). Onko minulla mitään syytä ilmoittautua kaupparekisteriin? Toimintani ei ole luvanvaraista, eikä muukaan rekisteriin ilmoittautumisen ehto täyty. Toiminimeäni ei myöskään ole tarvetta suojella.
Jos määritellyt ehdot eivät kohdallasi täyty, niin pakollista ilmoittautuminen ei ole. Ja jos nimeäkään ei ole syytä suojata, niin kaupparekisteriin ilmoittautumisen hyöty olisi kai lähinnä tietynlainen uskottavuus, eli joku asiakas saattaa ehkä ihmetellä hieman jos yrityksesi ei kaupparekisterissä ole. Mutta riippuu toki asiakaskunnasta.
markkko kirjoitti: 2. Tarkoitetaanko viimeisen sivun "Ennakkoveron määräämistä koskevat tiedot" -kohdassa tilikaudella ensimmäisellä sivulla määriteltyä tilikautta (kohdallani xx.7.2011 - 31.12.2012) vai aikaa tämän vuoden loppuun asti?
Tilikautta.
markkko kirjoitti: 3. Samassa kohdassa kysytään muita tuloja kalenterivuonna. Olen ollut alkuvuoden työttömänä. Laitanko tähän kohtaan siis saamani työttömyyskorvauksen ja asumistuen?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kyllä, ainakin työttömyyskorvaus tulee tähän. Asumistuki sen sijaan ei taida olla veronalaista tuloa, joten mielestäni sitä ei merkittäisi tähän.
Vastaa Viestiin