Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
nallepuh
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2011, 09:33

Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja nallepuh »

Mieheni on jo lakisääteisellä eläkkeellä, mutta tekee varsin runsaasti töitä entiselle työnantajalleen ja sivutulojen verotus eläketulon ohella on varsin kova. Hän laskuttaa entistä työnantajaansa parilla tuhannella eurolla ja maksaa siis nyt 40-50% veroa.
Olen itse vielä työelämässä, mutta työnantajani tilanne ei ole kovin hyvä ja ehkä tämä työ loppuu tuot-taloud. perustein. Lakisääteiseen eläkeikään (63v) on vielä aikaa 4 vuotta.
Olen funtsinut mieheni kanssa seuraavaa: miksi emme perustaisi OY:tä, jonka puitteissa mieheni laskuttaisi yrityksen nimissä työtuntejaan ? Itse voisin myös omaa konsulttityöpanostani myydä ulos.
Mieheni ei tarvitse eläkekertymän kartuttamiseksi palkkatuloa, mutta minä tarvitsisin. Voisimmeko OY:ssä pääosan ulos maksettavista palkoista kohdentaa minun palkkatulokseni riippumatta siitä, mikä on meidän työpanoksemme suhde yhtiön toiminnassa ? Mitkä ovat mahdollisuudet OY:ssä näin minimoida mieheni palkkamuotoiset sivutulot ja nostaa esim osinkona hänen työpanoksensa arvo?
Omat mahdollisuuteni työllistyä melkein 60v iässä ovat heikot, mutta nykyisen konsulttitaustani perusteella voisin omaa osaamistani myydä siten, että laskutusta per kuukausi tekeytyisi 1000-1500 eur. Yrityksemme perustaminen ei vaadi koneiden, laitteiden tms tilojen hankkimista, vaan tarvitsemme ainoastaan toimivat tietokoneet ja puhelimet ja osaamisemme on "korvien välissä".
Kiitos neuvoista etukäteen :
nallepuh
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2011, 09:33

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja nallepuh »

Täsmennnän nyt omaa kysymystäni - tarkoitin että eläkeläismieheni laskutus per kuukausi on 2000-3000 eur eli vuositasolla about 30 000 eur.
Eikö kirjanpitoforumin ystävällisillä jäsenillä ole mitään kommentoitavaa kysymykseeni? Odotin kovasti tältä foorumilta "tiedon&kokemuksen" jakamista mutta puolen vuoden jälkeen en ole ainakaan saanut omaani mitään replyä.... Onko tämä niin vaikea kysymys ?????
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Luulen että täällä foorumilla on vielä vähän vajausta vastaajien suhteen suhteessa kysyjiin ja siksi joskus ketjuja jää ilman vastauksia.

Joka tapauksessa tähän sinun kysymykseesi:

Onnistuu ihan täysin, voittehan te tehdä osakeyhtiössä esimerkiksi niin että miehelläsi on suurin osa osakkeista (ja hän saa siten myös suurimman osan osingoista) ja sinulla on vain vähän osakkeita mutta nostat osakeyhtiöstä palkkaa, eli olet lähempänä tavallista työntekijää. Osinkojen nostamisen suhteen alku on vain hidasta, jos haluaa kokonaan verovapaasti nostella, kun ensin voi ottaa vain sen 9% (verovapaasti).
nallepuh
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2011, 09:33

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja nallepuh »

Kiitos ystävällisestä vastauksestasi. Kaksi kysymystä vielä:
Osake-enemmistö olisi miehelläni ja verovapaan osingon maksimimäärä on 9 % laskettuna nettovarallisuudesta eikö vain ? Loppuosan verotus menee 29 % mukaan vai mitä ? On se nyt kuitenkin aika paljon vähemmän kuin 50%....

1) Kysyin tuota työpanosmäärää per osakas - voiko tässä lähteä siitä, että valtaosa tuotosta maksettaisiin minulle rahapalkkana riippumatta siitä, vaikka pääosa laskutuksesta tulisikin mieheni tekemistä tunneista ?
2) Sitten sellainen juttu - mieheni palvelusten ostajana on hänen entinen työnantajansa. Mieheni on kuitenkin virallisella täyseläkkeellä - voiko verottaja tulkita tämän yrityksen kautta palvelumyynnin siten, että palvelumyynti vanhalle työnantajalle on sivupalkkatulojen verotuksen kiertämistä yrityksen kautta ??? Olen jostain tällaisesta tulkinnasta lukenut.....
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Osingoista tosiaan 9% nettovarallisuudesta on verotonta, tämän ylimenevä verotetaan siten että 70% on ansiotuloverotuksen piirissä ja 30% verotonta. Eli esim jos yrityksen nettovarallisuus on 50 000 ja osinkoa jaetaan 10 000. Tästa ensin verotonta on 4500 (9% nettovarallisuudesta) ja loppuosasta 1 650 on verotonta ja 3850 € verotetaan ansiotulona.

1) Työpanosten määrällä ei sinänsä ole merkitystä osakeyhtiössä. Palkkaa voidaan maksaa enemmän sinulle vaikka miehesi kautta tulisikin suurempi osa yrityksen laskutuksesta.

2) Tämmöisiä tulkintoja on kai enemmän tullut toiminimien osalta, tässä siis verottajan näkökulmasta on kyse siite ettei työkorvauksen tunnusmerkit täyty, kun töitä tehdään toiminimellä, vaan kyseessä on työsuhde "yrittäjän" ja laskutettavan yrityksen välillä. Miehesihän olisi kuitenkin työsuhteessa teidän osakeyhtiöönne joten tuskin verottajalla tähän on huomauttamista.
Oikum
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Marras 2011, 16:41

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja Oikum »

Sellainen lisähuomio, että mikäli jäät tuotannollistaloudellisilla syillä ns. eläkeputkeen, niin saat työttömyyskorvausta muuten sen yleisten ehtojen mukaan, mutta pitempään kuin tuo normaalit 500 päivää. Jos sinun katsotaan työllistyvän miehesi yritykseen, niin et ole oikeutettu tähän työttömyysturvaan. Tämä ei siis ole tietenkään ongelma, jos tarkoitus on työllistyä kokopäivätoimisesti miehesi yritykseen. Jos taas oli tarkoitus vain hankkia lisätuoja, niin tämä kannattanee ottaa huomioon.

Palkanmaksun ja osingon osalta tuossa jo asiantuntevasti vastattiinkin.
Lakiasiaintoimisto Oikum Oy
www.oikum.fi
nallepuh
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2011, 09:33

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja nallepuh »

Oikumille - idea on tässä yrityskuviossa:
1) minimoida mieheni verotus eli nyt hän saa täyseläkettä ja hyvää sellaista ja maksaa suoraan sivutuloverokortilla yli 40 % veroja
2) Siirtää hänen työpanoksensa minulle palkkatuloksi, koska oma työllistymismahdollisuuteni uuteen palkkatyöhön on varsin heikko iästäni johtuen.
Yrityksemme ei ole puhdasta voittoa tavoitteleva, koska sillä ei ole merkitystä maineemme kannalta. Tiedän, että ans sid korvausta tulen saamaan yli 500 päivää aina 63 v saakka.
Olen kuitenkin terve ja työkykyinen, mutta en yksinomaan oman verkottumiseni kautta katso mielekkääksi perustaa toiminimeä tai heittäytyä free-lancer-konsultilksi. Ja kun samaan aikaan mieheni tekee varsin paljon sivutyötä, olisi mahdollisesti tuottavampaa siirtää hänen sivutyöpanoksensa minulle palkkatuloksi, koska tietysti haluan kerryttää tuleava eläkettäni.
Tiedän, että ans sid myös kerryttää tulevaa eläkettä, mutta edelleen mieheni maksaa veroja "harakoille". Hänen sivutyönsä eivät oikeuta nk superkarttumaan eläkkeessä, vaan ainoastaan 1,5 % karttumaan ja ne hän saa vasta 68 v käyttöönsä.
Toki joudumme myös laskemaan mitä kaikkea maksaa yrityksen rekisteröinti, pakolliset vakuutukset ja kirjanpito yms kulut ja mitä sen jälkeen voisi olla se minun rahapalkkani verrattuna nykyiseen ans sid korvauksen perustana olevaan rahapalkkaan sekä laskea vielä mukaan hyöty mieheni verotuksen kevenemisestä.
Olisiko jossain "luukku", joka tämän laskelman voisi tehdä. Olisin valmis siitä palvelusta maksamaan, ennenkuin ryhdymme Oy:n perustajiksi.
Oikum
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Marras 2011, 16:41

Re: Mikä fiksuinta eläkeläiselle ?

Viesti Kirjoittaja Oikum »

nallepuh:ille

Uskoisin että tuosta voisi ainakin oikean melko tarkkaan suuruusluokan haarukoida, vaikka ei ihan euron tarkkuudella toki saakaan laskettua. Hiukan samaa problematiikkaa tuli mietittyä oman perheen osalta firmaa perustettaessa.

Jos kiinnostaa, niin laita sähköpostia, info miukumauku oikum.fi niin voin kysellä sitten perusteita tarkemmin.

Niin, ja korostettakoon että tiedustelu ja sähköpostin lähettäminen ei sido eikä aiheuta laskutusta.
Lakiasiaintoimisto Oikum Oy
www.oikum.fi
Vastaa Viestiin