YEL-maksusta ja työtulon arvioimisesta

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

YEL-maksusta ja työtulon arvioimisesta

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Moi

Olen tässä tutkinut yrittäjän YEL-maksua, mutta muutama kysymys askarruttaa edelleen.

YEL-maksun suuruutta arvioidessa puhutaan kaikkialla "työtulosta", jonka pitäisi vastata kustannusta siitä, jos "joku muu yhtä ammattitaitoinen henkilö" hoitaisi toiminnan. Eli yrityksen tulos ei sinällään kerro mitään YEL-maksun suurudesta. Eläketurvakeskuksen kotisivuilla olevasta PDF-tiedostosta löytää ammatillisen hakemiston, jossa eri toimialoille on listattu omat suositukset työtulosta. Nämä suositukset soveltuvat kuitenkin vain "täysipäiväisesti ja ympärivuotisesti
harjoitettavaan yrittäjätoimintaan".

Miten siis pienimuotoisen, sivutoimisen toiminnan työtulon voi arvioida? Useinhan yrittäjällä ei ole hajuakaan miten suuri työpanos tulee olemaan joskus tulevaisuudessa. Jos työtulo on alle 6775,60€ niin ei näköjään tarvii maksua hoitaa, mutta miten kukaan ikinä osaa sanoa kuinka paljon joku on tehnyt töitä ? Tuleeko verottajalta vaatimus maksun hoitamisesta vasta kun toiminta on laajaa, vai kuinka maksu ylipäätään peritään? Ja ennen kaikkea: Kuka päätää millainen summa on oikea?

Kertokaa siis mielellään kokemuksia työtulon arvioimisesta pienempimuotoisessa toiminnassa. Kannattaako YEL-maksun maksaminen vapaaehtoisesta, vaikka tuo 6775,60€ raja ei ylittyisi?
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: YEL-maksusta ja työtulon arvioimisesta

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Jos uskot suomalaiseen eläkejärjestelmään tai raha polttelee käsissä, niin voi kannattaa maksaa YEL-vakuutusta vapaaehtoisesti. Mikäli yrityksen tulos ylittää YEL-velvollisuuden alarajan, voi yrittäjää vaatia maksamaan sitä. Muilta osin on äärimmäisen harvinaista, että itse arvioimaasi työtuloa alettaisiin arvostelemaan liian suureksi tai pieneksi.

En itse ottaisi YEL-vakuutusta ainakaan niin kauan, kuin yrityksen tulos on alle alarajan.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: YEL-maksusta ja työtulon arvioimisesta

Viesti Kirjoittaja Marella »

Mikään instanssi ei pysty määrittelemään kenenkään yel-tuloa. Tietysti jos yritystoiminta on päätoimista ja liikevaihto pyörii 6-numeroisissa luvuissa niin lienee hankalaa selvittää että työtulo jää alle rajan...

Mielestäni yelin maksamista kannattaisi miettiä oman tilanteen perusteella. Puhuit sivutoimisesta yritystoiminnasta, onko sinulla päätoimi, josta olet tellin piirissä? Silloin eläketurvasi on jo hoidossa. Itse olen muutaman vuoden maksanut vapaaehtoista yeliä.
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: YEL-maksusta ja työtulon arvioimisesta

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Eläketurvakeskuksen ohje yrittäjän työtulon määrittämisestä: http://www.etk.fi/Binary.aspx?Section=40994&Item=63517
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

Re: YEL-maksusta ja työtulon arvioimisesta

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Oma toimintani on hyvin pientä sivutoimea, joten sen puolesta tuon työtulon rajan ylittymistä ei omalla kohdalla varmastikaan tarvitse miettiä.

Ajattelin lähinnä yleisesti tuota työtulon määrittämistä ja YEL-maksun perimistä. Eli jos toimintani vaikka joskus kasvaa sellaiseksi että työtulo kasvaa yli tuon 6775 € rajan, tuleeko jostain instanssista vaatimus maksaa YEL-maksu, vai hoidetaanko tuo omatoimisesti? Kuka esim. määrää silloin työtulon suuruuden? Määräytyykö työtulo kuitenkin konkreettisempien lukujen perusteella, kuten liikevaihdon?
Vastaa Viestiin