Miten tapaatte uuden asiakkaan?

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Miten tapaatte uuden asiakkaan?

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

Heippa!

Olen siis alkamassa sivutoimiseksi kirjanpitäjäksi/hallinnon hommien tarjoajaksi tässä lähi kuukausina. Minua kiinnostaa, miten muut tyhjästä aloittaneet kirjanpitäjät ovat tavanneet uuden asiakkaan? Olisin kiitollinen kokemuksista, vaikka seuraavien asioiden tiimoilta:
- miten asiakas on ottanut yhteyttä?
- millaisia kysymyksiä asiakas on esittänyt ensialkuun?
- millaisa asiakkiata sinulla on?
- millaisia asiakkaita on odotettavissa, kun olen vasta-alkaja yrittäjänä.

Kiitos kovasti jo etukäteen jos joku jaksaa vastata :)
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Miten tapaatte uuden asiakkaan?

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moi,

Itse aloitin siten että kohdistin asiakashankinnan yhteen tiettyyn alaan jolla toimii paljon pieniä yrittäjiä. Ala oli minulle entuudestaan tuttu, koska olin itsekin työskennellyt ja maksoin opiskelut tekemällä sitä sivutöynä. Sain sieltä ensin kerralla kolme asiakasta joka ei tietenkään riittänyt mihinkään mutta pää oli auki. Työskentelin koko ajan sillä toisella alalla pystyäkseni elämään. Samalla muistin aina koleegoja tavatessa pitää itsestäni meteliä.
Tein tietysti hommani mahdollisimman hyvin ja ensimmäiset asiakkaat myös muistivat kehua minua eteenpäin. Pikku hiljaa asiakkaita alkoi tulla lisää yksi toisensa jälkeen. Suurin osa asiakkaista on tullut siten että joku jo minulla oleva asiakas on suositellut.

Sitä mukaa kun asiakkaat lisääntyivät aloin vähentämään palkkatyön tekemistä. Vuokrasin myös toimitilat kaupungilta että pääsin pois kotitimistosta. Varsinaista mainontaa en harrastanut lainkaan vaan käytin hyväkseni olemassa olevia verkostoja, mutta kaikkein paras mainos on hyvin tehty työ ja asiakaspavelu.
Se että lähdin liikkeelle pikku hiljaa oli ihan tietoinen valinta. Elannon pystyin hankkimaan palkkatyötä tekemällä eikä rahaakaan olisi ollut mainontaan. Jos mainostaa ns. perinteisillä menetelmillä pitää rahaa olla aika paljon, koska pari lehti-ilmoitusta silloin tällöin ei vaikuta yhtään mitään. Ihmisen on nähtävä se mainos useita kertoja säännöllisesti ennen kuin se menee jakeluun ja se maksaa. Kirjanpitäjän vaihtamisen kynnys on myös usein aika korkea jos edeltäjä ei ole pahemmin töppäillyt.

Se että keskittää asiakashankinnan yhteen toimialaan mahdollistaa paremmin asiansa julki tuomisen kuin hakkaamalla hulluna rahaa mainontaan. Annan esimerkin: Paikallinen taksiyhdistys tai kampaamoyrittäjät pitävät vuosikokouksensa. Sinä otat yhteyttä yhdistyksen sihteeriin ja kerrot että haluaisit tulla esittelemään palveluasi yrittäjille. Siitä hyvästä että pääset esitelmäsi pitämään lupaat osallistua vuosikokouksen kustannuksiin esim tarjoamalla pullakahvit kokousedustajille. Näin pääset suoraan asiakaskontaktiin ehkä kymmenien tai satojen potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Näin toimien saat asiasi esille mutta pistät myös itsesi ja ammattitaitosi koetukselle koska kysymyksiä satelee aina sille joka siellä edessä seisoo. Jos siinä onnistut niin varmasti muutama joukosta tarttuu syöttiin.

Itselläni ensin kaikki asiakkaat tuli yhdeltä alalta. Tällä hetkellä noin puolet on myös muilta aloilta, mutta ammattitaitoni ja kokemukseni siltä yhdeltä alalta on jo alkanut ruokkimaan itse itseään. Nimi on jo tuttu alan toimijoiden keskuudessa ja käytännössä aina kun kyseisellä toimialalla joku uusi yrittäjä aloittaa tulee hän myös käymään luonani ja pyytää ainakin tarjouksen. Yleensä myös jää asiakkaaksi.

Se että aloin tällä tyylillä elämään kirjanpitoja tekemällä vei noin neljä-viisi vuotta. Jos ei olisi ollut joustavaa mahdollisuutta alussa työskennellä palkkatyössä muualla niin eihän se olisi edes onnistunut. Nyt on mennyt seitsämän vuotta perustamisesta ja olen harkinnut ensimmäisen työntekijän palkkaamista.
Alku on aina vaikeaa ja kannattaa olla realisti. Asiakkaat ei vaihda tilitoimistoa kovin kevein perustein. Se että perustat toimiston ja olet hyvä tyyppi ei vielä saa yrittäjiä sankoin joukoin sinulle siirtymään. Asia vaatii aikaa ja pehmittämistä.
Vastaa Viestiin