Kirjanpitoa sivutyöksi

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

Heippa!

Olen turkulainen taloushallinnon ammattilainen. Olen valmistunut liiketalouden merkonomiksi (kp&pl) vuonna 2008 ja tehnyt tästä saakka erilaisia taloushallinnon hommia. Tällä työskentelen saatavien hallinnan parissa.

Lisäksi opiskelen yrittäjyyttä amk:ssa. Olen vuosia haaveillut yrittäjyydestä ja nimenomaan tilitoimistosta. Nyt alkaa vaikuttaa ja tuntua siltä että rohkeus ja rahkeetkin riittäisi.

Käyn päivätyössä ja sitä ajattelin myös jatkaa tulevaisuudessakin, mutta iltaisin haluan alkaa tekemään näitä kirjapitohommia.

Toivoisin mielipiteitä seuraavista ajatuksista:

Tarjoan palveluita aloittaville- ja pienille yrityksille (tmi, ay, ky, seurat, yhdistykset)
Paikka: teen työtä kotoa käsin
Välineet: taloushallinnon ohjelma, Econetia olin ajatellut mutta vinkit tervetulleita :) + muut sudit ja pensselit kuten tulostin, kone jne..
Palvelut: kirjanpito, palkanlaskenta, veroilmoitukset, tilinpäätös + muut taloushallinnon työt kuten laskutus, tarjoukset, tarjouspyynnöt jne.
Hinnoittelu: kirjausten mukaan (esim. 10-20 kirjausta=30e/kk) muut hommat mietin erikseen kuten tilinpäätös ja nuo tarjoukset..mutta ihan simppelillä kappalehinnoilla meinasin mennä. Sellasilla, joihin näillä aloittavilla- ja yhden hengen firmoilla on varaa.
Riskienhallinta: uudet yritykset tai viivemerkinnät luottotiedoissa: ennakkomaksu tai pantti.
Markkinointi: Lehti-ilmoitus paikallislehteen, kotisivut, puhelin käteen :)
Vakuutukset: yrittäjän vakuutus ja oikeusturva.

Kuulisin mielellään kommentteja konkareilta ja tottakai muiltakin :)

t. Kirjuri
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ikävä sanoa, mutta Econetistä olen kuullut aika paljon pahaa.. Tietysti jos se on tuttu ohjelma (tiedän että monissa oppilaitoksissa se on käytössä opetusohjelmana) niin se voi kompensoida asioita jonkin verran. Itse en henkilökohtaisesti ole Econetiä myöskään käyttänyt, eli elän muilta kuulemani tiedon varassa.

Muilta osin suunnitelmasi kuulostaa hyvältä ja sanoisin go for it! Hinnat eivät kyllä päätä huimaa, varsinkaan jos et yhdistä tuohon hinnoitteluun minkäänlaista tuntiveloitusta. Useinhan tilitoimisto laskuttaa tietyn hinnan tositteista plus päälle tuntiliksan, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että hankalampien tositteiden kirjaamiseen kuluva ylimääräinen selvittelyaika ei tule sinun selkänahastasi.

Markkinointiin lisäisin vielä muunkinlaista internet-markkinointia pelkkien kotisivujen lisäksi. Sen verran moni uusi yrittäjä etsii nykyään vaihtoehtoja taloushallintonsa järjestämiseen juuri netin kautta. Nettimarkkinoinnista paasasin pitkät pätkät tässä ketjussa: http://kirjanpitofoorumi.com/viewtopic.php?f=14&t=1090

Tuolla esittelemistäni vaihtoehdoista suosittelen ainakin Adwordsiin tutustumista lämpimästi :)
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

Moikka!

Kiitti vinkeistä ja vastauksesta!

Minäkin olen kuullut tästä ohjelmistosta (Econet) vähän semmosta ja tämmöstä juttua. Olen tosiaan tutustunut siihen opiskeluaikoina ja tulin hyvin toimeen, joten sen vuoksi. Harmittaa vaan, että en huomannut esitteessä ollenkaan hintaa tälle ohjelmalle. Kattona minulla on n. 500 euroa, tällä pitäisi saada suht kunnollinen ja laaja ohjelma.

Mainostamisesta, tuo on kyllä haaveissa tuo Google. Toimii hyvin, mutta olen käsittänyt että melko hintava olisi. En tiedä :)

Hinnoittelussa olen ajatellut noudattaa nimenomaan tuota könttäsumma-periaatetta, jotta laskut olisi mahdollisimman pitkälle ennustettavissa. Faktaa on, että yrittäjänä oleminen ja veroilmoitukset sun muut ovat vielä sen verran outoja minulle että en halua laskuttaa tuntiveloituksena, koska niihin minulla menee aikaa. Hankalien kirjausten lisän laitan tuohon normaalihintaan mukaan. Sitten mietin taksat noille lopuille palveluille. Ehkä laskutusperustetta uudestaan sitten kun olen jo sujut tulevien hommieni kanssa :)

Jos tulee mieleen hinta-laadultaan hyviä ohjelmistoja, niin laittakaa myös niitä tulemaan! :))
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja Toppari »

OfficeCareer kirjoitti:
Jos tulee mieleen hinta-laadultaan hyviä ohjelmistoja, niin laittakaa myös niitä tulemaan! :))
Testaa Tilitintä, se on täysin ilmainen. Laadusta en osaa sanoa, mutta kehitystyö tuntuu ainakin olevan suht nopeaa.

Toinen tapa voisi olla maksullisten ohjelmien demo-versioiden testaaminen. Kokeile 2-3 hintaluokallesi sopivaa ohjelmaa ilmaiseksi ennen ostopäätöksen tekoa ja saat hyvän käsityksen eri ohjelmien eroista.

Jos suositus pitäisi antaa niin omani voisi olla Fivaldi, joka on täysin verkkopohjainen ohjelma.

http://www.finnvalli.fi/ratkaisut/
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja tiltax »

500€ voi olla aika vaikea löytää moniyritysversiota. Econetin tilitoimistoversio taitaa olla 2000-3000€ haarukassa vähintään jo perusversiona. Jos ottaa lisukkeena vielä verolomakkeet ja tase-erittelyt niin nousee vielä 500-1000 eurolla.

Kannattaa varmaan aloitella ilmaisilla tai sitten vuokraa ohjelmiston. Itse vuokrasin ensin että pystyin kunnolla tutustumaan ohjelmaan ja kun se tuntui hyvältä niin ostin sen vasta sitten. Ohjelman toimivuuden huomaa vasta kun sillä on tehnyt vähän aikaa. Itse käytän balanssia, joka on econetin kanssa samoissa hinnoissa.
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

Hei!

Kiitos vinkeistä :) eli olette sitä mieltä että ilmaisversiollakin saa ihan hyvää työtä aikaiseksi? Se tässä on hankala, kun ei osaa yhtään ennustaa miten paljon ja millaisia asiakkita sitä tulee olemaan. Että jos ja kun asiakkaita alkaa tulla enemmän, onko ohjelmiston vaihtaminen hankalaakin..
S-marine
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 23:15

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja S-marine »

OfficeCareer kirjoitti:Hei!

Kiitos vinkeistä :) eli olette sitä mieltä että ilmaisversiollakin saa ihan hyvää työtä aikaiseksi? Se tässä on hankala, kun ei osaa yhtään ennustaa miten paljon ja millaisia asiakkita sitä tulee olemaan. Että jos ja kun asiakkaita alkaa tulla enemmän, onko ohjelmiston vaihtaminen hankalaakin..
Kokeile ilman muuta jos Tilitin tuntuisi hyvältä, mitään et menetä koska ohjelma on täysin ilmainen. Itsellä nyt testikäytössä ja päivä päivältä sujuu paremmin.

Ohjelman vaihdossa on tietysti se vaiva, että joutuu tilinavaukset yleensä tekemään käsin, mutta jos säästää sillä vaivalla tuhansia euroja, niin ei ole vielä paha juttu. Varsinkin jos asiakkaita on vasta muutama.
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

S-marine kirjoitti:
OfficeCareer kirjoitti:Hei!

Kiitos vinkeistä :) eli olette sitä mieltä että ilmaisversiollakin saa ihan hyvää työtä aikaiseksi? Se tässä on hankala, kun ei osaa yhtään ennustaa miten paljon ja millaisia asiakkita sitä tulee olemaan. Että jos ja kun asiakkaita alkaa tulla enemmän, onko ohjelmiston vaihtaminen hankalaakin..
Kokeile ilman muuta jos Tilitin tuntuisi hyvältä, mitään et menetä koska ohjelma on täysin ilmainen. Itsellä nyt testikäytössä ja päivä päivältä sujuu paremmin.

Ohjelman vaihdossa on tietysti se vaiva, että joutuu tilinavaukset yleensä tekemään käsin, mutta jos säästää sillä vaivalla tuhansia euroja, niin ei ole vielä paha juttu. Varsinkin jos asiakkaita on vasta muutama.
Juu, minulla tosiaan vasta niin alussa tämä homma että asiakashankinta tulee ajankohtaiseksi tässä kevään aikana. Haluan, että kaikki muu on kunnossa tätä ennen :)
Aloitan hyvin maltillisesti, ja nimenomaan sillä periaatteella että pelit ja vehkeet hienonevat sitä myötä kun toiminta laajenee.
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

Niin, ja aion ilman muuta kokeilla tuota Tilitintä :) kiitti suositteluista. Muutenkin, jos jollain on kokemuksia tämän tyylisestä toiminnasta eli aloittaa tilitoimisto, niin kuulen tosi mielellään kokemuksia vaikka yv:nä :)
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Itse suosittelisin valitsemaan sellaisen kirjanpito-ohjelman jo alussa, joka kykenee "kaikkeen" mahdolliseen mitä saattaa tulevaisuudessa tarvita. Kirjanpito-ohjelman vaihtaminen useille kymmenille yrityksille voi olla aika urakka, varsinkin kun siinä ei saa sitten edellisen vuoden vertailutietoja yms automaattisesti.

Kirjanpito-ohjelmassa olisi hyvä olla ainatkin valmiit tilikartat eri yhtiömuodoille ja säännölliset päivitykset (alvikantojen yms muuttuessa). Palkanlaskentaohjelman tulisi kyetä ainakin sähköisten ilmoitusten yms luomiseen.
OfficeCareer
Viestit: 47
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 21:26

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja OfficeCareer »

Moi!

Juu, no tuota minäkin olen ajatellut että en välttämättä haluaisi vaihtaa ohjelmaa kovinkaan usein. Mutta, en kuitenkaan voi sijoittaa ihan vietävästi tuohon ohjelmaan. Mikäli siis joku tietää mahdollisimman kattavan ohjelmiston joka ei olisi hirveästi yli 500€, otan tiedon kiitollisena vastaan :)
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Kirjanpitoa sivutyöksi

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Asteri kirjanpito-ohjelma saattaisi sopia sinun budjettiin. Maksaa 500€ ja on käsittääkseni moniyritysversio. Kyseistä ohjelmaa en itse ole käyttänyt mutta ei se varmaan ihan onneton ole kun käyttäjiä kuitenkin näyttäisi olevan. Päivityksetkin ilmeisesti toimii.
Vastaa Viestiin