Henkilökohtaisella p-kortilla tehtyjen ostojen kirjaaminen

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
jdlite
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 12:37

Henkilökohtaisella p-kortilla tehtyjen ostojen kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja jdlite »

Hei,

Uuden yritykseni ensimäinen tilikausi päättyy vuodenvaihteessa ja kasailen vuoden tositteita kasaan ja listalle jotta voisin kysäistä tarjousta tilinpäätöksestä. Pari asiaa jotka ovat tulleet eteen.

Ensiksikin otsikon mukaisesi; olen maksanut omalla luottokortilla mm. .fi domain rekisteröintejä yms. ja nostanut myöhemmin köntässä useamman itse maksamani kuitin hinnan. Kuika nämä kirjataan kirjanpitoon? Teen siis parhaillaan listaa liiketapahtumista, ja kirjaanko tähän listaan ensiksi oikealla maksupäivällä nuo itse maksamani kuitit (jotka kirjataan sitten velkatilille tms) ja myöhemmin kun olen siirtänyt rahaa omalle tililleni, niin liiketapahtumalle riittää viitteeksi noiden tositteiden numerot vai pitääkö minun tehdä kululasku?

Toisekseen olen käyttänyt myös arvo-osuustiliä ja ostellut ja myynyt muutamaa osaketta vuoden aikana (alle 10 kertaa). Kuinka nämä kirjataan, erityisesti osassa olen joutunut vaihtamaan myös valuuttaa välissä.

Tärkeimpänä. Haluan listata tapahtumia itselleni, että ymmärrän miten kirjanpito tapahtuu, mutta haluan kuitenkin ammattikirjanpitäjän tekevän kirjanpidon, tilinpäätöksen ja veroilmoituksen. Mitä aineistoa ja missä muodossa minun kannattaisi kasata nyt että kirjanpitäjän työ helpottuisi. ts. teen nyt oheista listaa: (PVM., TOSITE, TILI, DEBET, KREDIT, ALV VELKA, SELITE) eli yhdenkertaisen KP tyylillä. Onko tuossa järkeä? Ja missä järjestyksessä ostokuitit pitäisi olla - siinä missä ne on maksettu laskuttajalle (jos itse olen maksanut 2 kk aiemmin) vai vasta kun laskutan ne itselleni yritykseltä.

Kommentteja kaipaillen...
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Henkilökohtaisella p-kortilla tehtyjen ostojen kirjaamin

Viesti Kirjoittaja myokymia »

jdlite kirjoitti:kirjaanko tähän listaan ensiksi oikealla maksupäivällä nuo itse maksamani kuitit (jotka kirjataan sitten velkatilille tms) ja myöhemmin kun olen siirtänyt rahaa omalle tililleni, niin liiketapahtumalle riittää viitteeksi noiden tositteiden numerot vai pitääkö minun tehdä kululasku?
Riittää että ne kirjataan yrityksen kirjanpitoon kuluksi kuittien mukaan kun olet siirtänyt rahat omalle tilillesi.
jdlite kirjoitti:Toisekseen olen käyttänyt myös arvo-osuustiliä ja ostellut ja myynyt muutamaa osaketta vuoden aikana (alle 10 kertaa). Kuinka nämä kirjataan, erityisesti osassa olen joutunut vaihtamaan myös valuuttaa välissä.
Ostaessa osakkeet kirjataan taseen sijoituksiin ja myydessä pois sieltä sekä erotus rahoitustuottoihin tai kuluihin, riippuen onko myyty voitolla vai tappiolla. Nämähän sitten verotetaan TVL:n mukaan.
jdlite kirjoitti:Mitä aineistoa ja missä muodossa minun kannattaisi kasata nyt että kirjanpitäjän työ helpottuisi.
Tiliotteet ja tositteet kirjanpitäjälle, mieluiten siinä järjestyksessä jossa ne tulevat tiliotteella vastaan. Hinnoittelu todennäköisesti kuvan esimerkin mukaisesti moninkertainen asiakkaan neuvoessa tai osallistuessa työhön.

Kuva http://imageshack.us/f/42/hinnasto.jpg
jdlite
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 12:37

Re: Henkilökohtaisella p-kortilla tehtyjen ostojen kirjaamin

Viesti Kirjoittaja jdlite »

myokymia kirjoitti:
jdlite kirjoitti:kirjaanko tähän listaan ensiksi oikealla maksupäivällä nuo itse maksamani kuitit (jotka kirjataan sitten velkatilille tms) ja myöhemmin kun olen siirtänyt rahaa omalle tililleni, niin liiketapahtumalle riittää viitteeksi noiden tositteiden numerot vai pitääkö minun tehdä kululasku?
Riittää että ne kirjataan yrityksen kirjanpitoon kuluksi kuittien mukaan kun olet siirtänyt rahat omalle tilillesi.
OK, eli välissä ei es. tarvi "lyhytaikainen velka omistajille" tms. tilikirjauksia.
myokymia kirjoitti:
jdlite kirjoitti:Toisekseen olen käyttänyt myös arvo-osuustiliä ja ostellut ja myynyt muutamaa osaketta vuoden aikana (alle 10 kertaa). Kuinka nämä kirjataan, erityisesti osassa olen joutunut vaihtamaan myös valuuttaa välissä.
Ostaessa osakkeet kirjataan taseen sijoituksiin ja myydessä pois sieltä sekä erotus rahoitustuottoihin tai kuluihin, riippuen onko myyty voitolla vai tappiolla. Nämähän sitten verotetaan TVL:n mukaan.
Ja ei siinä kaikki, huomasin että välissä on vielä kurssimuunnoksia kun olen ostanut osan eri valuutoilla, kuinkas nämä?
myokymia kirjoitti:
jdlite kirjoitti:Mitä aineistoa ja missä muodossa minun kannattaisi kasata nyt että kirjanpitäjän työ helpottuisi.
Tiliotteet ja tositteet kirjanpitäjälle, mieluiten siinä järjestyksessä jossa ne tulevat tiliotteella vastaan. Hinnoittelu todennäköisesti kuvan esimerkin mukaisesti moninkertainen asiakkaan neuvoessa tai osallistuessa työhön.

Kuva http://imageshack.us/f/42/hinnasto.jpg
Hah, näinhän se useasti menee, varsinkin jos asiakas sattuu olemaan insinööri ;) Ei kai tuossa sen ihmeellisempiä jos tiliotteet ja kuitit riittävät - noista omista kulukorvauksista ei tosin ole kuitteja, joten pitäisikö niistä rustata jotain että KP tietää mitä ostoja mikäkin nosto niputtaa?
Vastaa Viestiin