Alkukankeutta ja kysymyksiä...

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Peppi
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Loka 2011, 11:05

Alkukankeutta ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Peppi »

Uutena täällä ja heti kyselemässä. 8)

Olen just opiskelemassa taloushallinnon merkonomiks aikuispuolella aika loppupuolella....eli teoriassa mun pitäisi tietää kaikki. MUTTA...Nyt kun olen aloittamassa pari vuotta vanhan yrityksen kirjanpitoa niin jopa löytyykin epäselvää omassa mielessä.

Eli. Yrityksen(ay) kirjanpitoa on pitänyt kirjanpitäjä nyt pari tilikautta. Minä aloitan kolmannesta. Toisen tilinpäätöksen teki kirjanpitäjä ja saan sen tällä viikolla. Kun aloitan nyt tätä uutta tilikautta niin onko aivan "hölmöä" kysyä edelliseltä kirjanpitäjältä alkusaldot vai pitäisikö mun vaan saada ne tilinpäätöksen kautta? (koska saahan ne sieltäkin kai kun oikein perehtyisi)

Mitä muita kompastuskiviä mulla mahollisesti on edessä? Jos jotain sellaisia tiedätte mihin suurin osa aloittelija kompastuu? Tilitin ohjelmaa ajattelin ainakin nyt alussa käytellä. Novaa ollaan menty koulussa läpi.

Kiitoksia jo etukäteen. :)
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Alkukankeutta ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja JK50 »

Hei!

Mielestäni alkusaldojen kysyminen ei ole hölmöä, sillä virallisesta tasekaavasta ei ainakaan käy alatilien sisältö ilmi kovin hyvin. Mutta jos sinulla on saatavissa lyhentelemätön tase, niin siitä pitäisi kyllä selvitä kaikki tarvittava.

Tilinavauksessa on tärkeintä että debet ja kredit -puolet menevät tasan. Silloin on epätodennäköistä että tapahtuisi mitään isompia virheitä.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Alkukankeutta ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Itse suhtautuisin aika varauksella kirjanpitäjään joka kysyisi tilinpäätöksen saatuaan vielä alkusaldoja. Tämä tietenkin sillä edellytykselle, että tämä uusi kirjanpitäjän on saanut myös täydelliset tase-erittelyt jotka kuuluvat olennaisena osana tilinpäätökseen. Jos tase on tilinpäätöksessä hirvittävän sekava tai muuten vain kirjanpito sotkuinen, saattaisin kyllä pyytää edellisen tilikauden päivä- ja pääkirjan joita lukemalla selviää mitä siellä on tapahtunut.
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Alkukankeutta ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja JK50 »

No juu totta, kyllähän nimenomaan "alkusaldojen" pyytäminen kuulostaisi oudolta, ikäänkuin uusi kirjanpitäjä haluaisi että vanha tekee tilinavaukset hänen puolestaan. Mutta tilinpäätös kokonaisuudessaan tarvitaan, eli mm. tase lyhentämättömänä.
Vastaa Viestiin