Käsittääkseni yhdenkertainen kirjanpito riittää?

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
jupepa
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Syys 2011, 22:27

Käsittääkseni yhdenkertainen kirjanpito riittää?

Viesti Kirjoittaja jupepa »

Terve uudet ystäväni!

Olen siis tuossa kesällä aloittanut toiminimen perustamisen. Olen kuitenkin samalla ollut koko ajan palkka töissä ja tämä on jäänyt sen takia vähän toissijaiseksi. Näin ollen ei ole asiakkaitakaan ollut perustamisen jälkeen (virallinen perustuspäivä 01.07.2011).

Tarjoan siis kotitalousvähennettävää atk-tukea ja -opetusta. Kuulun siis alv-rekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin. Tarkemmin täällä: http://www.jussi-paavola.webs.com/

Käsittääkseni, siis en kuitenkaan tarvitse vähäisen asiakasmäärän takia muuta kuin yhdenkertaisen kirjanpidon?

Eli ymmärränkö oikein, että tälläisessä kirjanpidossa vain luetellaan peräkkäisinä riveinä menot ja kulut? Kuinka monta asiaa tarvitsee ilmoittaa? riittääkö pvm, tosite ja summa? esim
15.9. | Tietotekninen opastus | + 20 € | + 16,26 € (alviton) | + 3,74 € (alv:n osa)
18.9 | Työtietokoneen osto | - 699 € | -568,29 € | - 130,71 €
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käsittääkseni yhdenkertainen kirjanpito riittää?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Kyllä kohdallasi täyttyvät yhdenkertaisen kirjanpidon kriteerit, joista olennaisin taitaa olla se että harjoitat ammattiasi ilman kiinteää liiketilaa, eli käyt ilmeisesti useimmiten asiakkaittesi luona tekemässä työt.

Yhdenkertaiselle kirjanpidolle on täällä oma osio, josta löytyy myös muutamia havainnollistavia esimerkkejä:

http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewforum.php?f=5
Jantsa
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 18:14

Re: Käsittääkseni yhdenkertainen kirjanpito riittää?

Viesti Kirjoittaja Jantsa »

Eli sama kysymys :) Minulla on ollut toiminimi pari vuotta ja minulla on ollut kirjanpitäjä joka on hoitanut kirjanpidon tähän asti ja olen harkinnut että tekisin kirjanpidon itse. Kirjanpito on tähän asti ollut varmaankin kahdenkertainen mutta riittääkö minulle yhdenkertainen? Teen remonttitöitä lähinnä alihankintana yrityksille ja minulla on nyt se uusi käänteinen alv homma eli teen verottomia laskuja eikä minulla ole työntekijöitä. Joten riittäisikö yhdenkertainen kirjanpito? Ja kuinka helppoa se on hoitaa itse? eihän se nyt voi mitään rakettitiedettä olla?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käsittääkseni yhdenkertainen kirjanpito riittää?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jantsa kirjoitti:Eli sama kysymys :) Minulla on ollut toiminimi pari vuotta ja minulla on ollut kirjanpitäjä joka on hoitanut kirjanpidon tähän asti ja olen harkinnut että tekisin kirjanpidon itse. Kirjanpito on tähän asti ollut varmaankin kahdenkertainen mutta riittääkö minulle yhdenkertainen? Teen remonttitöitä lähinnä alihankintana yrityksille ja minulla on nyt se uusi käänteinen alv homma eli teen verottomia laskuja eikä minulla ole työntekijöitä. Joten riittäisikö yhdenkertainen kirjanpito? Ja kuinka helppoa se on hoitaa itse? eihän se nyt voi mitään rakettitiedettä olla?
Ammatinharjoittajan liiketoiminta on sellaista, joka perustuu vahvasti harjoittajan henkilökohtaiseen ammattitaitoon. Ammatinharjoittamisen yksi kriteeri on myös se, että kaluston rooli toiminnassa on vähäinen. Yritystoiminnan riskit ovat myös pienempiä ammattinharjoittajalla. Tyypillisiä ammatinharjoittajia ovat mm. kampaajat, hierojat, suunnitteljat ja taksiautoilijat. Uskoisin että sinun kohdallasi lukeutuminen ammattinharjoittajaksi voisi olla perusteltua jos nuo edellä maininitut kriteerit täyttyvät.

Kirjanpidon hoitaminen itse on täysin mahdollista. Helpoksi en sitä kuitenkaan välttämättä kutsuisi. Eli vaatii jokusen vuoden ennenkuin alkaa sujua ns. rutiinilla.
Vastaa Viestiin