Alkusaldot

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
MPO
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 19:01

Alkusaldot

Viesti Kirjoittaja MPO »

Olen vuosia pitänyt pienimuotoisen yritykseni kahdenkertaista kirjanpitoa. Kirjanpitoa olen opiskellut virallisesti vain muutaman päivän kurssin verran.

Kysymys: Kun aloitan uudella kirjanpito-ohjelmalla ja vien vanhasta Taseesta alkusaldot uuteen ohjelmaan näkyy alkusaldojen debet ja kredit-puolilla noin tuhannen euron erotus. Pitäisivätkö tilit mennä tasan? Aiemmalla kerralla vuosia sitten saman operaation tehdessäni tilit menivät sentilleen tasan. En tosin keksi syytä miksi tilien pitäisi mennä tasan.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Alkusaldot

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Kyllä, kirjauksen on mentävä tasan debet ja kredit -puolilla. Etsisin ensimmäisenä syyllistä oman pääoman tai tilikauden tuloksen suunnalta, mutta voi se piillä jossain muuallakin. Kannattaa myös etsiä tuota erotuksen suuruista lukua eri kirjanpidon tileiltä, myös kaksinkertaisena.
MPO
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 19:01

Re: Alkusaldot

Viesti Kirjoittaja MPO »

Moderator kirjoitti:Kyllä, kirjauksen on mentävä tasan debet ja kredit -puolilla. Etsisin ensimmäisenä syyllistä oman pääoman tai tilikauden tuloksen suunnalta, mutta voi se piillä jossain muuallakin. Kannattaa myös etsiä tuota erotuksen suuruista lukua eri kirjanpidon tileiltä, myös kaksinkertaisena.
Kiitos :D ongelma ratkesi, olin kirjannut yhden siirtoerän virheellisesti, debet puolelle täysmääräisenä ja credit puolelle alv eriteltynä, sen lisäksi yhden alkusaldon olin katsonut väärältä riviltä, mistä syystä erotus ei vastannut mitään erää. Toistin kopiointivirheen tarkistuksellakin, mistä syystä kirjanpito-ohjelmassa ja tulosteissa olisi hyvä olla runsas apuviivasto. Alkusaldo-ongelmasta ei löydy kirjanpito-oppaistani mitään selkeää mallia ja asia on varmaan ammatti-ihmisille niin selvä, ettei siitä viitsitä mainita missään.
Vastaa Viestiin