Aloittelijan kysymyksiä

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Pauliina
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Marras 2012, 21:06

Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Olisin todella kiitollinen jos joku vaivautuisi vastaamaan.
Ensiksi, kysymys on toiminimestä, joka on virallisesti rekisteröitynyt 1.9.12 alkaen.
Yrityksen pankkitiliotteella on veloitettu syyskuussa elokuun pankkipalvelumaksuja. Miten menettelen näiden kanssa?
Laitanko per pankkikulut an pankkitili vai meneekö yksityisottoihin jos yritystä ei vielä virallisesti ollut elokuussa mutta yrityksen tili oli kuitenkin.

Entä jos ostan pankkikortilla jotain sälää kaupasta ja maksu lähtee tililtä pari päivää myöhemmin. Voinko laittaa vaan per ostot an pankkitili kuitin päiväyksen mukaan vai pitääkö sotkea ostovelkoja mukaan..?

Entä jos kaupparekisterimaksut on maksettu joskus aikoinaan, saako tai pitkääkö ne myös ottaa yrityksen kirjanpitoon mukaan?
Jos olen tehnyt jo syyskuun kirjanpidon lähes valmiiksi niin voiko ne ottaa loppukuun tositteeksi vai pitääkö mennä muuttamaan koko tositesarja tämän takia. Käytän kirjanpito-ohjelmaa niin minulla ei ole kuin yksi juokseva tositenumerointi käytössä.

Entä tositteet? Riittääkö että tulostan päiväkirjaotteen kirjanpito-ohjelmasta joka tositteen kohdalla ja liitän, esim. kuitin ja tiliotteen liitteeksi. Pitääkö näihin kuitteihin/tiliotteisiin tehdä vielä jotain muita merkintöjä kuin tositenro?

Vielä sellaista kun on kyse kuljetusalan yrityksestä niin saako tai pitääkö matkoilta laittaa esim. kahveja ja pullia kirjanpitoon, mitkä on ostettu itselle syötäväksi?

Kiitos jo etukäteen kärsivällisyydestä meitä alottelijoita kohtaan!:) Olen kyllä merkonomi, mutta paljon on vielä uutta opittavaa...
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JK50 »

Pauliina kirjoitti:Olisin todella kiitollinen jos joku vaivautuisi vastaamaan.
Ensiksi, kysymys on toiminimestä, joka on virallisesti rekisteröitynyt 1.9.12 alkaen.
Yrityksen pankkitiliotteella on veloitettu syyskuussa elokuun pankkipalvelumaksuja. Miten menettelen näiden kanssa?
Laitanko per pankkikulut an pankkitili vai meneekö yksityisottoihin jos yritystä ei vielä virallisesti ollut elokuussa mutta yrityksen tili oli kuitenkin.
Kyseiset kulut kuuluvat selkeästi yritystoiminnan piiriin, joten ne voi laittaa yrityksen kuluiksi siitä huolimatta että ne syntyivät ennen yrityksen virallista perustamispäivää. Voit kirjata tällaiset kulut esimerkiksi tilikauden ensimmäiselle päivälle.
Pauliina kirjoitti: Entä jos ostan pankkikortilla jotain sälää kaupasta ja maksu lähtee tililtä pari päivää myöhemmin. Voinko laittaa vaan per ostot an pankkitili kuitin päiväyksen mukaan vai pitääkö sotkea ostovelkoja mukaan..?
Ostovelkoja ei tarvitse sotkea asiaan niin kauan kun pysytään tilikauden sisällä. Jos sattuu niin että ostat joulukuun viimeisenä päivänä jotain mikä lähtee tililtä vasta tammikuussa (ja tilikautesi on kalenterivuosi) niin silloin ostovelkojen käyttäminen tulisi kyseeseen.
Pauliina kirjoitti: Entä jos kaupparekisterimaksut on maksettu joskus aikoinaan, saako tai pitkääkö ne myös ottaa yrityksen kirjanpitoon mukaan?
Jos olen tehnyt jo syyskuun kirjanpidon lähes valmiiksi niin voiko ne ottaa loppukuun tositteeksi vai pitääkö mennä muuttamaan koko tositesarja tämän takia. Käytän kirjanpito-ohjelmaa niin minulla ei ole kuin yksi juokseva tositenumerointi käytössä.
Pakkohan kirjanpitoon ei ole kirjata mitään kuluja, mutta järkevää kirjaamatta jättäminen ei ole, sillä suurempi tulos tarkoittaa enemmän verojen maksamista. Joskus jätän kuitenkin kirjaamatta kuitteja joiden summat ovat niin pieniä, ettei se maksa vaivaa, esimerkiksi jotain yhden postimerkin ostamisia jätän suosiolla pois. Jos kirjaat kulun niin ei missään nimessä tarvitse muuttaa koko aiempaa kirjanpitoa yhden tositteen välistä jäämisen vuoksi. Virheitä sattuu kaikille kirjanpitoa tekeville ja pääsääntöisesti niitä ei koskaan korjata kirjanpitohistoriaa muuttamalla vaan tekemällä uusi kirjaus johon voi selitteeksi laittaa virheen korjaamisen, esim "välistä jäänyt tosite".
Entä tositteet? Riittääkö että tulostan päiväkirjaotteen kirjanpito-ohjelmasta joka tositteen kohdalla ja liitän, esim. kuitin ja tiliotteen liitteeksi. Pitääkö näihin kuitteihin/tiliotteisiin tehdä vielä jotain muita merkintöjä kuin tositenro?
Riittää. Edes päiväkirjan tulostaminen ei ole pakollista, mutta voit toki niin halutessasi tehdä. Kirjanpidon saa säilyttää täysin sähköisenäkin, kunhan muistaa pitää varmuuskopioita siitä.
Vielä sellaista kun on kyse kuljetusalan yrityksestä niin saako tai pitääkö matkoilta laittaa esim. kahveja ja pullia kirjanpitoon, mitkä on ostettu itselle syötäväksi?
Kuulostaa ei-vähennyskelpoiselta yksityiseltä kulutukselta. Eri asia voisi olla jos kahvia ja pullia kulutettaisiin esimerkiksi kokouksen yhteydessä tai edustustilaisuudessa (joku muukin henkilö mukana).
Pauliina
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Marras 2012, 21:06

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Kiitos kauheesti :D Ihana ku on tällänen paikka missä joku hyväsydäminen vastaa hyvää hyvyyttään. Oon melkeen jo yöunia menettäny ku oon miettiny et oonko ihan hölmö ku lähin pitää tätä kirjanpitoo ku oon perfektionistiluonne ni tykkäisin tehä kaiken viimesen päälle. Mutta jospa tää tästä lähtee rullaa. Paperia oon tulostanu jo varmaan sata ku oon tulostanu päiväkirjasta jokaisen tositteen kohdalle ja sit jos oon muuttanu jotain ni koko tositeketju on mennyt uusiksi. Mutta KIITOS, toi helpotti et voin laittaa kirjanpitoon jälkikäteenkin tositteen. Entä jos on maksettu rahtarin jäsenmaksu joskus heinäkuussa, voiko laittaa kirjanpitoon?
Vastaa Viestiin