Aloittelen kirjanpitoa - miten korvaus?

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Anni
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Syys 2012, 13:26

Aloittelen kirjanpitoa - miten korvaus?

Viesti Kirjoittaja Anni »

Hei, olen uusi täällä foorumilla, ja ajattelin heti heittää pulmani kehään.
Olen ajatellut, että alkaisin tekemään muutaman pienen firman kirjanpitoa (nämä asiakkaat minulla on jo tiedossani) mutta kuinka paljon olisi sopiva korvaus tekemästäni työstä? Ja vielä tärkeämpi kysymys: Kuinka voin sen laskuttaa? Minulla siis ei ole toiminimeä enkä ole ennakkoperintärekisterissä. Voiko minulle maksaa palkkaa/työkorvausta? Mikä olisi järkevin tapa aloittaa tätä satunnaista pientä kirjanpitotoimintaa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Aloittelen kirjanpitoa - miten korvaus?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Hinnoittelu on aina hankalaa.. Jos sinulla ei ole aiempaa kirjanpitokokemusta kovin paljoa, niin todennäköisesti joudut aluksi hinnoittelemaan työn hieman edullisemmin. Sitten kun asiakkaita on enemmän ja uusista ei tarvitse kynsin hampain taistella niin voit nostaa ainakin uusien asiakkaiden hintoja. Vanhojen asiakkaiden kanssa hintojen nosto on henkisesti vaikeampaa, joten se täytyy pitää mielessä. Moni kirjanpitäjä hinnoittelee työnsä siten, että jokaisesta viennistä veloitetaan kiinteä summa. Tällöin jos asiakkaalla on paljon kirjattavaa, niin maksukin on isompi. Mikä sitten on sopiva hinta per viesnti? Se on vaikea kysymys, mutta täältä voi katsoa jotain osviittaa:

http://tilitoimistojenhintavertailut.netai.net/

Jos sinulla ei ole yritystä, niin vastaus työkorvauksen/palkan maksamiseen on selkeä: työkorvausta maksetaan vain yritykselle. Joten sinun tapauksessasi ainoa vaihtoehto olisi palkan nostaminen. Ellet sitten perusta yritystä, jolloin myös työkorvaus muuttuu mahdolliseksi (tiettyjen kriteerien täyttyessä).
Vastaa Viestiin