Kirjanpito-ohjelman vaihto ja siirtovelat

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
OJK
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 16:29

Kirjanpito-ohjelman vaihto ja siirtovelat

Viesti Kirjoittaja OJK »

Olen vaihtamassa asunto-osakeyhtiömme kirjanpidossa kirjanpito-ohjelmaa eräästä maksullisesta ohjelmasta Tilitin-ohjelmaan (kuten tuolla toisessa keskustelussa kerroinkin :-).

Kun en ole kirjanpidon asiantuntija, niin minulle tuli pieni ongelma eteeni. Kun nyt avaan toisessa ohjelmassa kirjanpidon, niin miten pitäisi suhtautua siirtovelkoihin? Eli, vuoden 2011 viimeiset lämmitys-, vesi- ja sähkömaksuthan menevät maksuun pankkitililtä vasta tammikuussa 2012 ja ne kirjataan 2011 kirjanpidossa lyhytaikaisiin siirtovelkoihin kredit-puolelle. Sitten 2012 tammikuussa, kun ne maksetaan pankkitililtä ne siirretään lyhytaikaisten siirtovelkojen debet-puolelle.

Mutta miten minun pitäisi toimia nyt uudessa kirjanpito-ohjelmassa, jossa ei ole vuoden 2011 kirjanpitotietoja. Miten minä kirjaan nuo toisessa ohjelmassa 2011 lyhytaikaisiin siirtovelkoihin kirjatut maksut?

Vai pitääkö minun alkusaldoissa kirjata nuo jollain tavalla? Miten?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpito-ohjelman vaihto ja siirtovelat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Yksi kirjanpidon periaatteista on niin kutsuttu tasejatkuvuus, joka tarkoittaa sitä että uuden alkavan tilikauden taseen pitää näyttää samalta kuin edellisen päättyneen tilikauden tilinpäätöksessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilinavauksessa edellisen tilkauden tasesaldot kirjataan samoille tileille, kuin millä ne ovat olleet tilinpäätöksessä. Esimerkiksi mainitsemasi siirtovelka merkittäisiin tilinavauksessa siirtovelkoihin kredit-puolelle maksua odottamaan.
OJK
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 16:29

Re: Kirjanpito-ohjelman vaihto ja siirtovelat

Viesti Kirjoittaja OJK »

Kiitos jälleen :) Ja erityinen kiitos siitä, että et vain neuvonut "kirjaa näin-ja-näin", vaan selitit itse periaatetta. Tässähän vanhoilla päivillä saattaa jopa oppiakin jotakin.
VuodenVaihde
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Maalis 2012, 08:51

Re: Kirjanpito-ohjelman vaihto ja siirtovelat

Viesti Kirjoittaja VuodenVaihde »

Mulla on tähän liittyen hieman ongelma. Siirtovelkoja on jäänyt edelliseltä vuodelta ja niille pitäisi tehdä tilinavaus, mutta vastatiliä arvuuttelen. Meneekö ne vain menotilin debet-puolelle ???
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpito-ohjelman vaihto ja siirtovelat

Viesti Kirjoittaja Andy »

VuodenVaihde kirjoitti:Mulla on tähän liittyen hieman ongelma. Siirtovelkoja on jäänyt edelliseltä vuodelta ja niille pitäisi tehdä tilinavaus, mutta vastatiliä arvuuttelen. Meneekö ne vain menotilin debet-puolelle ???
Hei!

Oletan että kyseessä on menojäämä (ei tuloennakko). Eli esimerkiksi päättyneelle tilikaudelle kuuluva vuokra, jota ei olla maksettu tilinpäätökseen mennessä.Tällöin teet tilinavauksen samoilla saldoilla kuin tilinpäätöksessä oli, ja sitten voit purkaa siirtovelan kun maksu tapahtuu kirjaamalla Per Siirtovelat An Pankkitili.
Vastaa Viestiin