alv-velvollisen oy:n kausiveroilmoituksen täyttäminen?

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
blondiyrittäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Syys 2011, 13:48

alv-velvollisen oy:n kausiveroilmoituksen täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja blondiyrittäjä »

Olen perustanut osakeyhtiön, mutta liiketoimintamme alkaa vasta ensi vuoden puolella. Olemme kuitenkin jo alv-velvollisten rekisterissä, sillä suoritamme erilaisia ostoja ja maksuja (esim. liikehuoneiston takuuvuokra) jo nyt. Nyt minun pitäisi täyttää ensimmäistä kertaa kausiveroilmoitus (meille annettiin ilmoitusjaksoksi kuukausi) ja olisin halunnut kysyä muutamia juttuja:

-Mihin kohtaan nämä Suomesta suoritetut ostot kuuluu pistää? Ilmoituksessa on vain kohdat "vero tavaraostoista muista EU-maista" ja "Vero palveluostoista muista EU-maista".
-Minkähänlaiseksi ostoksi liikehuoneiston takuuvuokra luetaan? Pitääkö laittaa joku erityismaininta?
-Entä merkitsenkö joka tapauksessa kohdan EI ALV-toimintaa, vaikka yritys onkin ostellut, mutta ei myynyt?
-Laitanko tähän kohdekaudeksi kuukauden, vai koko sen ajan, jolloin alv-toiminta ei ole vielä alkanut?

En ole vielä palkannut kirjanpitäjää, sillä toiminta ei tosiaan ala vielä moneen kuukauteen, mutta olen ajatellut selviäväni itse veroilmoituksista nämä ensimmäiset kuukaudet, kun ilmoitettavaa on kerran näin vähän...

Vääntäkää please rautalangasta... Nämä kirjanpitojutut ovat minulle vielä toistaiseksi pelkkää hepreaa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: alv-velvollisen oy:n kausiveroilmoituksen täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja Andy »

blondiyrittäjä kirjoitti:
-Mihin kohtaan nämä Suomesta suoritetut ostot kuuluu pistää? Ilmoituksessa on vain kohdat "vero tavaraostoista muista EU-maista" ja "Vero palveluostoista muista EU-maista".
Ne tulevat kohtaan 307 "Kohdekauden vähennettävä vero"
blondiyrittäjä kirjoitti: -Minkähänlaiseksi ostoksi liikehuoneiston takuuvuokra luetaan? Pitääkö laittaa joku erityismaininta?
Ei kai takuuvuokrassa ole alva? Eikö se ole pikemminkin pantti jonka saa myöhemmin takaisin, kuin kulu? Eli kirjaisin takuuvuokran itse varmaankin taseen puolelle saamisiin.
blondiyrittäjä kirjoitti: -Entä merkitsenkö joka tapauksessa kohdan EI ALV-toimintaa, vaikka yritys onkin ostellut, mutta ei myynyt?
Et, ostaminenkin on alv-toimintaa.
blondiyrittäjä kirjoitti: -Laitanko tähän kohdekaudeksi kuukauden, vai koko sen ajan, jolloin alv-toiminta ei ole vielä alkanut?
En ole varma ymmärränkö tätä kysymystä oikein. Kohdekuukausi kohtaan laitetaan yleensä se kuukausi, jolta ilmoitus tehdään. En ole kyllä varma että tarvitsisiko teidän edes täytellä näitä ilmoituksia vielä, kun mielestäni ne voisi tehdä siinäkin vaiheessa kun toiminta varsinaisesti starttaa ns. alkuvarastovähennyksenä. Mitä mieltä muut ovat tästä?
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: alv-velvollisen oy:n kausiveroilmoituksen täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja tiltax »

En ole varma ymmärränkö tätä kysymystä oikein. Kohdekuukausi kohtaan laitetaan yleensä se kuukausi, jolta ilmoitus tehdään. En ole kyllä varma että tarvitsisiko teidän edes täytellä näitä ilmoituksia vielä, kun mielestäni ne voisi tehdä siinäkin vaiheessa kun toiminta varsinaisesti starttaa ns. alkuvarastovähennyksenä. Mitä mieltä muut ovat tästä?
Perustamislomakkeissa on kohta johon laitetaan alv velvollisuuden alkamispäivä. Ilmoitusten jättövelvollisuus riippuu siitä mikä päivämäärä siihen on laitettu.
blondiyrittäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Syys 2011, 13:48

Re: alv-velvollisen oy:n kausiveroilmoituksen täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja blondiyrittäjä »

Kiitos.

Kyllä takuuvuokraamme sisältyy ALV 23%, joten ostoihin se kai on merkittävä...

Kysyin asiaa verotoimistosta, ja minulle sanottiin sieltä, ettei alveja voi vähentää toiminnan alkaessa, jos emme ole jo ilmoittautuneet verovelvollisiksi ostoja suorittaessamme. Tämän takia joudun nyt täyttämään usealta kuulta ei alv-toimintaa -kohdan. En tiedä sitten, onko tähänkin olemassa jokin kiemura. :?
Vastaa Viestiin