Pari kiperää KIIRE

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
albaricoque
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2011, 12:29

Pari kiperää KIIRE

Viesti Kirjoittaja albaricoque »

1. veroilmoitustaan täyttävä toiminimi kaipailisi vielä apua viimeisen sivun täyttöön. Pitäisi saada ilmoitus postiin ennen kuin poistun maasta loppukevääksi 17.2.

Eli
- s. 4, VII Varallisuuslaskelma: Ilmoitanko muuna käyttöomaisuutena kaiken toiminimelle 2010 hankkimani omaisuuden, joka on vielä jäljellä? Kiinteistöjä, koneita tai vaihto-omaisuutta minulle ei ole.

- s. 4, X Mitä ovat varaukset ja toimintavaraukset? Tarvitseeko toiminimellä toimivan välittää näistä? Olen kylläkin maksanut palkkoja (muutama pieni palkkio/työkorvaus), onko minulle jotain hyötyä siitä että laitan tähän 30% palkkasummasta?
asentaja
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 03:45

Re: Pari kiperää KIIRE

Viesti Kirjoittaja asentaja »

albaricoque kirjoitti:1. veroilmoitustaan täyttävä toiminimi kaipailisi vielä apua viimeisen sivun täyttöön. Pitäisi saada ilmoitus postiin ennen kuin poistun maasta loppukevääksi 17.2.

Eli
- s. 4, VII Varallisuuslaskelma: Ilmoitanko muuna käyttöomaisuutena kaiken toiminimelle 2010 hankkimani omaisuuden, joka on vielä jäljellä? Kiinteistöjä, koneita tai vaihto-omaisuutta minulle ei ole.
Onko sinulla taseessa jotain pitkäaikaista kalustoa? Ne merkitään varallisuuslaskelmaan. Jos tarkoitat "toiminimelle 2010 hankkimani omaisuuden" termillä pienhankintoja tai muita normaaleja kuluja, niin niitä ei merkitä varallisuuslaskelmaan. Siis ainoastaan isommat, taseeseen kirjatut hankinnat tulevat näkyviin tänne.
albaricoque kirjoitti: - s. 4, X Mitä ovat varaukset ja toimintavaraukset? Tarvitseeko toiminimellä toimivan välittää näistä? Olen kylläkin maksanut palkkoja (muutama pieni palkkio/työkorvaus), onko minulle jotain hyötyä siitä että laitan tähän 30% palkkasummasta?
Vapaaehtoisten varausten käyttö mahdollistaa pienen tilikauden tulon sääntelyn. Jos tilikauden tulos on hyvä, voidaan tehdä varaus, jotta tulos laskee varauksen verran. Jos seuraavana vuonna tulos on huono, varaus voidaan purkaa tuloksen nostamiseksi. Pakollista niiden käyttö ei ole toiminimessä.

Pakolliset varaukset ovat toinen juttu ja ne liittyvät tilanteisiin, jossa aiemmalle tilikaudelle kuuluu kulu, jonka tarkkaa määrää tai toteutumisajankohtaa ei tiedetä. Tällaiset kulut kirjataan pakollisina varauksina jotta tilikauden taloudesta saataisiin mahdollisimman oikea kuva.
Vastaa Viestiin