apua 1. kertaa toiminimen veroilmoitusta täyttävälle

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
albaricoque
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2011, 12:29

apua 1. kertaa toiminimen veroilmoitusta täyttävälle

Viesti Kirjoittaja albaricoque »

Hei,
tarvitsin selvennystä muutamiin kohtiin kun täytän 1. kertaa toiminimen veroilmoitusta. Minulla on vain yhdenkertainen kirjanpito, menot ja tulot listattuna.

- Merkataanko maksettu ennakkovero elinkeinotoiminnan kuluiksi? Mihin kohtaan (344)?
- Jos ei myy mitään tavaraa, merkataanko kohtaan 333 mitään? Olen toki ostanut liiketoiminnan harjoittamiseen tarpeellisia tavaroita mutta ne eivät kai ole "luovutettuja hyödykkeitä" joihin ohjeessa viitataan? Laitanko nämä perushankinnat kohtaan 344?
- Mihin kohtaan elinkeinotoiminnan kuluksi tarkoitettu YEL-maksu laitetaan?
- Mitä ovat varaukset ja toimintavaraukset? Tarvitseeko toiminimellä toimivan välittää näistä (kohta 353 ja 2/X)? Olen kylläkin maksanut palkkoja, onko minulle jotain hyötyä siitä että laitan tähän 30% palkkasummasta?
- s. 4, VII Varallisuuslaskelma: Ilmoitanko muuna käyttöomaisuutena kaiken toiminimelle 2010 hankkimani omaisuuden, joka on vielä jäljellä? Kiinteistöjä tai koneita minulle ei ole. Vaihto-omaisuus on kai sellaista jota myydään?
- Mitä tarkoittaa elinkeinotoiminnan nettovarallisuus (s.4, 3)?

Unohtuikohan jotakin...
Tiedän, että asiantunteva kirjanpitäjä olisi kaiken a ja o, mutta toiminnan ollessa hyvin pienimuotoista ja vielä toistaiseksi tappiollistakin, ei houkuta investoida 1/3 tuloista kirjanpitoon.
Cappuccino
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Tammi 2010, 14:27

Re: apua 1. kertaa toiminimen veroilmoitusta täyttävälle

Viesti Kirjoittaja Cappuccino »

Tässä muutamia vastauksia:
Ennakkovero merkitään kohtaan 365 (välittömät verot). Se on vähennyskelvoton kulu.
Jos et myy mitään tavaraa, kaikki ostot tulevat kohtaan 344 (muut vähennyskelpoiset kulut). Kohtaan 333 merkitään tosiaan ainoastaan sellaisten tavaroiden ostot, jotka on tarkoitettu myytäviksi.
YEL-maksu tulee kohtaan 336 (eläke- ja henkilösivukulut).
Nettovarallisuus (sivu 4, kohta 3) lasketaan vähentämällä velat (kohta 2) varoista (kohta 1).

Jäin miettimään sitä, kun sanoit, että olet maksanut palkkoja. Jos sinulla on tosiaan palkollisia, et ehkä enää olekaan ammatinharjoittaja vaan liikkeenharjoittaja, ja siinä tapauksessa sinulta vaadittaisiin kahdenkertainen kirjanpito.
albaricoque
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2011, 12:29

Re: apua 1. kertaa toiminimen veroilmoitusta täyttävälle

Viesti Kirjoittaja albaricoque »

Kiitos vastauksista.

Olen siis maksanut palkkioita yksittäisistä pienistä työkeikoista, en ole vakituinen työnantaja.
albaricoque
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2011, 12:29

Re: apua 1. kertaa toiminimen veroilmoitusta täyttävälle

Viesti Kirjoittaja albaricoque »

Hei!

Vielä kaipailisin apua viimeisen ilmoitussivun täyttöön. Pitäisi saada ilmoitus postiin ennen kuin poistun maasta loppukevääksi 17.2.

Eli
- s. 4, VII Varallisuuslaskelma: Ilmoitanko muuna käyttöomaisuutena kaiken toiminimelle 2010 hankkimani omaisuuden, joka on vielä jäljellä? Kiinteistöjä, koneita tai vaihto-omaisuutta minulle ei ole.

- s. 4, X Mitä ovat varaukset ja toimintavaraukset? Tarvitseeko toiminimellä toimivan välittää näistä? Olen kylläkin maksanut palkkoja (muutama pieni palkkio/työkorvaus), onko minulle jotain hyötyä siitä että laitan tähän 30% palkkasummasta?
Vastaa Viestiin