Välittömät verot (liikkeen- tai ammatinharjoittaja)

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
Cappuccino
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Tammi 2010, 14:27

Välittömät verot (liikkeen- tai ammatinharjoittaja)

Viesti Kirjoittaja Cappuccino »

Liikkeen- tai ammatinharjoittajan veroilmoituksen kohdassa 365 ilmoitetaan kirjanpitoon merkityt välittömät verot. Ohjeessa täsmennetään, että siihen merkitään "maksettujen verojen ja veronpalausten erotus".

Toiminimen kirjanpitoon on merkitty vuonna 2009 maksetut ennakkoverot. Tulisiko kirjanpitoon ja/tai veroilmoitukseen merkitä näiden ennakkoverojen lisäksi myös joulukuussa 2009 tullut veronpalautus? Se tuntuu epäloogiselta erityisesti, koska tuolloin palautettiin myös ko. liikkeenharjoittajan vuoden 2008 henkilökohtaisista palkkatuloista maksettua ennakonpidätystä, joilla ei ole toiminimen kanssa mitään tekemistä.

Vai voiko tämän kohdan jättää täyttämättä, koska kyseessä on vähennyskelvoton kulu ja se "ilmoitetaan tässä kohtaa vain lisätietona", niin kuin täyttöohje sanoo?
MariR
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 14:00

Re: Välittömät verot (liikkeen- tai ammatinharjoittaja)

Viesti Kirjoittaja MariR »

Heippa,

Ei, et ilmoita edellisiin vuosiin liittyviä veronpalautuksia tässä. Tuolla tarkoitetaan vaikka semmoista, että olen maksanut toiminimestä ekat puoli vuotta 200 e /kk ennakkoveroa. Sitten kesäkuun jälkeen teen anomuksen ennakoiden muuttamisesta ja pyydän palauttamaan ekat puoli vuotta maksamani verot (jos vaikka yrityksellä ei ole ollut yhtään mitään toimintaa koko vuonna). Sitten ystävällinen verottaja palauttaa minulle kaikki nuo 6 x 200 e ennen vuoden loppua. Sittenhän olen maksanut veroja 1200, saanut veronpalautusta 1200 joten veroilmoituksella ilmoitan 0,-.
Vastaa Viestiin