333 Ostot ja varaston muutokset?

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
Luna
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 16:14

333 Ostot ja varaston muutokset?

Viesti Kirjoittaja Luna »

Hei!

Elinkeinotoiminnan veroilmoituksen kohtaa "333 Ostot ja varastojen muutokset" tässä pähkäilen, kun eri suunnilta tuleva tieto on niin ristiriitaista.

Jos siis toimintani on äänityspalveluiden tarjoaminen ja ostan siihen tarkoitettuja asioita, esim. studiolaitteisiin tarvittavia osia jne, merkitsenkö ne kohtaan 333 vai jonnekin muualle? Itse osia tai studiolaitteita en myy, vaan palveluita, jota laitteilla saadaan aikaan. Laitteiden osat liittyvät olennaisesti myymiini palveluihin.

Lisäksi, merkataanko tähän kohtaan myös esim. ohjelmistot, joita olen ostanut samaan tarkoitukseen?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: 333 Ostot ja varaston muutokset?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Minä ajattelen asian niin, että sisältyykö hankittu asia asiakkaalle myytävään tuotteeseen sillä tavalla, että se jää myynnin jälkeen asiakkaan käyttöön (eikä sinun).

Jos hankinta siirtyy asiakkaalle joko sellaisenaan tai jalostettuna, niin kyseessä on ostojen alle tulevaa vaihto-omaisuutta.

Jos hankinta jää sinun käyttöösi, niin se ei tule ostoihin. Tällöin kirjaamispaikan ratkaiseen sen taloudellinen käyttöikä. Alle 3v kestävät hyödykkeet kirjataan suoraan tilikauden kuluihin. Yli 3v kestävät hankinnat sen sijaan kirjataan esimerkiksi pysyviin vastaaviin taseeseen, josta sitä poistetaan poistoilla vuosittain kuluksi tai jos hankintahinta on alle 850 € niin pienhankintoihin suoraan tilikauden kuluksi (maks 2500 €/tilikausi).
Luna
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 16:14

Re: 333 Ostot ja varaston muutokset?

Viesti Kirjoittaja Luna »

Kiitos!

Sain taklailtua veroilmoituksen kasaan ja ehkä nyt voin hengähtää...kunnes tulee selvityspyyntö jostain kohdasta :wink:
Vastaa Viestiin